FcertA4.tmpl-1

Gisteren was de 26e Bruggenloop, waar ik voor de 3e keer aan mee deed, omdat het een geweldig evenement is met een mooi, snel én uitdagend parcours, veel publiek, super georganiseerd, enthousiaste vrijwilligers en heel speciaal sfeervol om zo laat in de middag te starten

Manlief bracht een auto vol vrouwen naar de start. We wilden niet zoals vorig jaar ijskoud en verstijfd beginnen. In de auto hadden we een uitgebreide discussie over de verwachtingen, het toiletbezoek etc. Buurvrouw Pauline en ik hoorden de zenuwen aan en gaven tips aan Wendy en Wilma. Eerst gingen we nog even op de foto in de stand van de ABN AMRO. Daarna de onvermijdelijke toiletmissie… mannen hebben het maar makkelijk.

abn amro image20131208-67293734

Daarna naar de startvakken. Ik mocht naar startvak B – waarom was me niet duidelijk – en de rest naar C. Ik twijfelde om gezellig met de anderen verder naar achter te starten maar mijn ambitie om een PR te lopen deed me besluiten om geen seconde weg te geven en alle mogelijkheden te benutten. Michel Butter loste het startschot. Leuk dat hij in zijn herstelperiode – hij heeft een stressfactuur – dit soort dingen doet. Er staat hier een interview met hem.

Het gaat altijd hard bij de start of je wilt of niet. Ik controleer keurig bij de eerste km of het niet te hard is want 15 km is toch een flink eind en ik wil niet instorten. Mijn hartslag was al hoog van de gezonde wedstrijdspanning (rusthartslag 48), maar het liep flink op zoals je ziet in het grafiekje dat mijn Garmin na afloop ‘uitspuugde’.

hartslag bruggenloop

Een heel verschil met het grafiekje van twee weken geleden bij ongeveer dezelfde afstand op de trailloop bij Tis voor niks in Geldrop ….

trail geldrop hartslag

Al na 3 km kwamen we bij de Erasmusbrug en die ging heel soepeltjes omhoog. Daar werd ik wel steeds ingehaald – je loopt voorin immers tussen de snellere lopers – maar het lukte me mooi naar beneden te rollen in een denderend tempo. Toen kregen we echt een cadeautje nl. rugwind op de Maasboulevard. Ik twijfelde voortdurend of ik  het tempo van 5″  (5 min/km) oftwel 12 km/u wel vol zou kunnen houden en of het me niet zou nekken omhoog op de Brienenoord. Daar waar ik vorig jaar wist dat het gedaan was op de halve wedstrijd zat ik nu zelfs onder het schema (drie rondes van 2,5 km onder de 13 minuten = 39 minuten). Misschien zou ik zelfs in de buurt komen van het PR van manlief op deze afstand (1:17:09 Zevenheuvelenloop). Het bleef verrassend goed voelen ook toen we naar het Toepad gingen. Deze weg is nu geasfalteerd en loopt veel beter als in voorgaande jaren.

bruggenloop tussentijden

Er komt meer steeds publiek langs de kant naarmate de Brienenoord dichterbij komt. Ze worden ook enthousiaster en klappen je die brug op. Ik heb het kalm aan gedaan in 6″ oftewel 10 km/u want als je boven bent moet je nog wel genoeg over hebben voor de laatste 5 km en dat zijn niet de gemakkelijkste. Het parcours is daar bochtig (zie kaartje) en je moet over klinkers en daarmee heb ik niet bepaald een vriendschapsband. Niks geen rare gedachten meer gehad op die brug, gewoon doorkachelen.

bruggenloop parcours

Vooral het afdalen van de Brienenoord ging super. Ik zag op een gegeven moment dat ik 4:23″ dus harder liep dan 13 km/u… voor mij ongelooflijk hard. Toen kwam het onvermijdelijk…. de tegenwind, de klinkers, de bochten, veel inhalende medelopers die je wegduwen en het was bikkelen om op tempo te blijven. Bij 11 km ben ik echt los gegaan wetende dat ik nog 20 minuten hoefde vol te maken. Het voelde als lopen met het mes op de keel maar het was machtig om te doen. Ik finishte heel emotioneel in een tijd van 1:19:37 als 12e van mijn leeftijdscategorie V50 van de 200 dames. (De snelste uit die categorie haalde overigens 1:09 en nog wat). Er is dus bijna een minuut van mijn PR af en bijna 3 minuten verbetering ten opzichte van vorig jaar bij hetzelfde evenement/parcours.

Voor ‘mooie’ plaatjes van het evenement moet je op deze link  klikken. Ik koop mijn foto’s nooit en er zit copyright op dus ik vind dat ik ze dan niet op mijn blog mag publiceren.

bruggenloop uitslag

Wendy en Pauline – die samen zouden lopen – kwamen binnen op 1:25:17 en dat is een hele goede tijd want voor Wendy was het de eerste keer dat ze deze afstand als wedstrijd liep. Daarna moesten we nog heel lang wachten in de gure wind op Wilma die 1:39 of zoiets liep. (Ik kan het niet opzoeken omdat ze onder een andere naam liep). We waren heel dankbaar dat Pauline’s man ons ophaalde en snel naar onze welverdiende warme douches bracht.

bruggenloop 1465289_557543020994437_1593462714_n

Ik ben heel gelukkig met mijn tijd en supertrots op deze speciale medaille en ga nu met een gerust lopershart deze wedstrijdloze periode in. Ik kijk terug op een loopjaar met elf wedstrijden/prestatielopen, waarin ik 5x het een of andere PR heb verbeterd.

wedstrijdjaar 2013

»

  1. Ruth schreef:

    je mag zeker trots zijn op je prestatie, wat een knappe tijd heb je daar gelopen en je hebt er duidelijk nog van genoten ook!

  2. Ada schreef:

    Je hebt het weer super gedaan…..ondanks al je zorgen je mag best heel trots op jezelf zijn. Het was leuk om het te lezen !

  3. Saskia schreef:

    Hallo Dorothe,

    Mooi verslag, heerlijk om te lezen en proficiat, een mooie prestatie! Iets om op te teren in moeilijke tijden. Zet m op!

    Groetjes uit Weert.

  4. Veronique schreef:

    Dorothé, weet je dat jij bijv. de ANWB een plasgootje voor vrouwen kunt kopen.
    Het is een soort patatzak maar dan van karton en er zit een gaat aan de onderkant. Je houdt het voor je lichaamsdeel en je plast als een man.
    Ik gebruik ze als we op vakantie zijn, bijv., in Frankrijk waar langs de snelweg nog steeds van die leuke Franse toiletten zijn.. Het bevalt me prima; misschien een idee voor lopers???

  5. ruud schreef:

    Hoi Dorothé
    Prima gelopen weer over die Rotterdamse Bruggen; mooie prestatie neergezet. Natuurlijk was dat niet echt verrassend, want je bent natuurlijk in een prima vorm en conditie en dat loopje in Geldrop was al een mooie indicatie hiervoor.
    groetjes, Ruud
    en sterkte voor de komende tijd en hopelijk toch ook mooie feestdagen voor jullie

  6. irenevink schreef:

    Hallo Dorothe, ten eerste gefeliciteerd met je prestatie! Vind je het goed als ik jouw foto van je medaille op mijn blog doorplaats? Met bronvermelding natuurlijk en link naar je blog. Als je het liever niet hebt, dan verwijder ik het. Bekijk hoe je foto erop staat: http://finkelsteinandsons.com/2013/12/16/6-redenen-om-de-bruggenloop-te-lopen/#more-1154

  7. RunningHanS schreef:

    V55 ?…. Een mooi loopjaar… Volgend jaar nog beter hoop ik voor je

Geef een reactie

