P1120220_1

Als ik al die glimmende kerstfolders zie van de supermarkten krijg ik spontaan buikpijn. Geestelijke indigestie voor de lichamelijk… doe maar gewoon lekker denk ik dan …

P1120221_1 P1120222_1

En wat is dan gewoon lekker? Nou zelfgemaakte appelmoes bijvoorbeeld. Dat wat je in de winkel koopt haalt het niet bij wat jezelf maakt. Deze foto’s zijn al weer van een tijdje geleden – net na de herfstvakantie – toen de appels in de aanbieding waren, maar ik heb nog wat blogachterstand. Ik kook sneller dan ik schrijf nl. Ik heb geen hekel meer aan koken zoals vroeger, maar ik ben geen mens voor exquise recepten. Zoals ik al eens eerder vertelde in deze ‘uit-de-keuken-van’-reeks  schrijf ik de recepten op van de gerechte die in dit gezin door ‘de keuring’ komen. Ik kan zo de kinderen later een boekje meegeven maar ik hoop dat ze al eerder ermee aan de slag gaan. Middelste staat graag in de keuken vooral als er iets gebakken moet worden, maar de anderen kunnen wel wat stimulans gebruiken. Als ze willen ligt er dus een heel boekje met snelle, simpele recepten klaar voor ze. Ook erg handig als ik straks in het ziekenhuis lig of er net uit kom. Fastfood wordt hier maar eenmaal per week getolereerd en de overige zes dagen wordt er iets gezonders geserveerd.

 P1120224_1 P1120225_1

Nou dat appelmoes niet moeilijk is kun je al aan de foto’s zien, maar hier is dan toch nog ‘mijn’ recept:

appelmoes

Nog zo’n simpel recept van manlief: stoofpeertjes, makkelijker kan het niet en lekkerder ook niet:

stoofpeertjes

Iets ingewikkelder is Tarte Tatin, een recept dat bij toeval is ontstaan doordat de Franse dames Tatin een foutje maakten bij het bakken van hun appeltaart.

P1120226_1 P1120227_1 P1120226_1

tarte tatin

Verder maakte ik deze nieuwe soepsmaak voor de pubers. Soep is ook heerlijk met al die feestdagen als je brunches, borrels etc. Je altijd teveel eet daar en houdt toch nog weer trek  in iets warms. Een blik lostrekken kan maar bliksoep is zo zout en duur en heeft teveel e-nummers naar mijn smaak. Probeer dus deze variant maar eens; gegarandeerd binnen een half uur ‘op tafel’ en nog sneller ‘van tafel’. Er staan er nog meer op dit blog dat overigens precies een jaar geleden verscheen. Blijkbaar is het weer soeptijd.

paprikasoep

Ik heb tegenwoordig ook een receptkaartje voor het koken van rijst. Ik bewaar die namelijk los in glazen sierpotten en ben regelmatig de bereidingswijze kwijt omdat die mt de pakken en zakken is weggegooid. Nu grijp is dus gewoon naar mijn receptenboek om plakrijst of ongare rijst te voorkomen.

rijst

Tenslotte nog een paar foto’s van andere heerlijkheden die middelste en ik maakten:

  • in de herfstvakantie: cupcakes met marsepein. Ik gebruik altijd het basiscakerecept met zelfrijzend bakmeel of bloem met bakpoeder. De pakken cupcakes met leuke plaatjes zijn me te duur. De versiering maakten we van witte rolfondant met kleurstof, waardoor je leuke pastels kreeg.

2013-10-27 14.14.00_1 P1120174_1

P1120054_1

  • Maar ook een appeltaart op zijn tijd wordt in dit gezin niet versmaad. Vooral na een lange training is het een welverdiende beloning. Gek genoeg lukken de appeltaarten uit een pak veel beter dan die we zelf maken. Het deeg uit het Koopmanspak is echt veel verfijnder van smaak dan dat van ons eigen recept. Tips om ons recept te verbeteren zijn welkom.

P1120292_1 P1120293

De laatste kookfoto’s die ik heb zijn van pommes Duchesse volgens AH-recept. Makkelijk, heerlijk, goedkoop en altijd in huis in plaats van een zak die je vriezer vult. Ik ga daar zeker een receptkaartje van maken maar dat plaats ik dan later wel want ondertussen zijn de pubers thuis die honger hebben en bij de computers willen.

P1120061_1

Met kerst eten wij dus erg lekker, maar waarschijnlijk erg gewoontjes in de ogen van velen. En jullie? Pakken jullie uit of niet? Hebben jullie tips… ik hoor ze graag.

»

  1. Heleen schreef:

    Nou ik ga aan de bakkerij voor 2e kerstdag# brunch voor 21 mensen!

  2. KnutzEls schreef:

    Ook ik vind al dat gedoe om die supersuperdeluxeluxe dineetjes zeer overdreven. Wij eten het hele jaar lekker, dus ook met Kerst. Maar wel een beetje normaal. De appelmoes van appelen uit eigen tuin komt ook hier op tafel. Geen driedubbel ingekookte sausjes met een touch van blablabla. Fijne Kerst voor jullie allemaal.

  3. Lou-ter-Lou schreef:

    mmmmmmmmmmmmm lekker!! Bedankt voor de recepten, jummie!!

  4. Jannet schreef:

    Appelmoes (van eigen boom) komt hier in de herfst ook vaak op tafel.

    Ook lekker: een stukje steranijs met de stoofpeertjes meestoven.

    En pompoenensoep met gember! Evt. met knoflook, ui, koriander. Is zoooo lekker als het buiten koud is. Recept: ui en knoflook aanbakken, bouillon erbij, pompoen en gember in stukjes erbij, koken tot pompoen gaar is, crème fraiche erbij en dan met staafmixer pureren.

Geef een reactie

