1521249_10153619770510261_2026441331_nAan het eind van dit loopjaar kan ik deze uitspraak volmondig beamen.

Eigenlijk was ik ben ik reuzeverbaasd dat ik in 2013 dus 1954 km heb gerend. Manlief ontwierp eens een leuk Excelletje voor mij waarin ik makkelijk bij kon houden wat ik sportte.  Het was eerst bedoeld om een beetje bij te houden op welke schoenen ik liep en wanneer ik ze moest vervangen, maar gaandeweg noteerde ik van alles en nog wat en dat is wel grappig en leerzaam om terug te zien.

hardloopexcell 2013 looptotaal

hardloopschoenen 2013

genoteerde loopkilometers

Terugkijken op het loopjaar doet iedereen op een of andere manier al dan niet publiekelijk. Ik lees graag bij andere bloggers…. ik noem ze mijn virtuele loopmaatjes. Enkelen heb ik ook irl (in real life) ontmoet en van diverse hoop ik dat dat nog gaat gebeuren.

Dit jaar was ik bij Anne en zij bij mij… we blijven elkaar zeker volgen want haar zwerfafvalreis, haar kanjerspandoek en haar totale manier van hardlopen is fascinerend. Dat gevoel van fascinatie heb ik ook bij het lezen van de blogs van vier Nederlandse vrouwen – totaal verschillend – die op hoog niveau ultra’s lopen en daarover schrijven op hun eigen wijze: Jannet Lange, Jolanda Linschoten, Leonie van den Haak en Martine Hofstede

bloggerlogo

Ook de blogs van renners die zich terugvechten en vochten na blessures en operaties zijn zeer inspirerend voor mij als loopster: Hans van Klaveren,  Jacqueline, Wendy. Bij blessures schakel ik ook over naar de twitteraccounts om te kijken of mijn loopmaatjes al weer vooruit kunnen mentaal en fysiek en er is niks fijner om bijv.  een tweet van Wendy te lezen met als hastag #ikstinkeenuurindewind en ik hoop dat er gauw #ikloopweerpijnvrij bij komt. Er staat ook een geweldig artikel over haar in het decembernummer van Runners World trouwens.

wordpress logo

Er zijn ook diverse lopers die geen blog hebben maar voornamelijk op Facebook korte updates zetten en ik moet zeggen dat ik dat ook heel inspirerend vind om te lezen. Ik probeer wel mijn FB-vriendengroep wat klein te houden wat voor je het weet zit je veel te lang achter de computer.  Dus bedankt Julie Mesdag, Ruth Bosmans, Ruud Verhoef, Paula IJzerman en zwager Remko.  JulieRuud en Ruth hebben ook actieve blogs, dus klik ze maar aan. Twitter is ook een aardig medium om bij de tijd te blijven. Van die 140 tekens kan zo’n inspiratie, steun of motivatie uitgaan soms ongelooflijk. Verder is het reuze handig om de laatste wedstrijdinformatie op door te krijgen. Een blog dat ik ook heel trouw lees is dat van Tiny Raaijmakers. Hij loopt en blogt al heel lang en is bovendien ook nog trainer. Er zijn er nog meer waar ik wel eens lees, meestal omdat we op dezelfde plek waren voor een wedstrijd of een loopje. Het is altijd leuk om te zien hoe anderen het ervaren hebben, maar ook om foto’s te kijken en herinneringen op te halen. 

facebooklogo

In de praktijk loop ik meestal alleen en moet ik er dus voor zorgen dat ik zelf mijn beste loopmaatje ben. Met buurvrouw Pauline loop ongemerkt toch heel wat kilometers als onze agenda’s tenminste op elkaar af te stemmen zijn. Dit jaar liep ik ook voor het eerst een wedstrijd echt samen met Monique, die ik leerde kennen bij de eerste serie trainingslopen voor RM10.

Net als wanneer ik samenloop met anderen komt eerst een woordenstroom in mijn hoofd op gang van alle belevenissen, plannen en zaken die aan de orde zijn. Door het rennen worden die meer losgeschud als bij andere activiteiten en gaandeweg wordt het leger en luchtiger in mijn hoofd. Ik heb ontdekt dat ik aan ‘self speak’ doe…. af en toe zeg ik dus iets tegen mezelf en eigenlijk is dat altijd positief. Lopen brengt gewoon het beste in me naar boven. Ik hoop het nog lang te kunnen doen, maar komend jaar moet ik helaas een looppauze houden in verband met de operatie. Ik hoop dat die pauze niet te lang hoeft te duren, maar ik heb voor de zekerheid toch maar twee alternatieven paraat: mijn nieuwe fiets en een yogacursus. Zo blijven we fit, want ik wil wel een beetje in vorm blijven. Ik deed dit jaar voor mijn doen nl. heel aardig mee, want ik verbeterde 5x een PR. Ik denk dat me dat komend jaar niet zal lukken. Natuurlijk streef ik wel naar mogelijke verbeteringen maar ik weet niet of die erin zitten.  Mijn wedstrijdlijstje staat hier, maar ik zal het moeten aanpassen want ondertussen is het een beetje lang geworden 😉

ontbijtloop Microsoft Word - flyer.doc

Voor 2014 staan er al weer twee wedstrijden in de planning die georganiseerd worden door twee teams uit Barendrecht die meedoen aan de Roparun: Ziedewij en Energieladies op 5 en 18 januari. Ik heb er reuze zin in en ben nu aardig in vorm, dus wie weet sneuvelt er nog een PR binnenkort ;-). Zo nu op naar de sportschool om nog een interval te doen op de lopende band…. o jé dan heb ik nog meer kilometers gemaakt in 2013 ;-). Op oudjaar neem ik lekker een rustdag maar in 2014 ren ik gewoon verder. Ik wens iedereen ‘guter Rutsch’ en een goed (loop)jaar voor 2014.

PS:

Helemaal vergeten mijn  loop- en sportmaatjes op de Fitness te noemen. Trainingen op de band zijn saai, maar veel beter vol te houden met medesporters.

(Bijna alle plaatjes zijn van internet deze keer)

»

  1. Ruth schreef:

    je hebt een heel mooi sportief jaar achter de rug Dorothé. En net als jij trek ik me vaak op aan andere lopers via diverse sociale media, het helpt me wel qua motivatie 🙂
    Mijn beste wensen voor 2014, zeker mbt je operatie. En ik wens je heel veel succes toe op de komende twee wedstrijden!

  2. Tiny schreef:

    Maak er een mooi, gezond en een actief jaar van Dorothé

  3. ruud schreef:

    Hoi Dorothé
    Mooi sportief jaar heb je achter de rug.
    Ik vond het leuk je daarin ook ontmoet te hebben.
    En ja, ook ik vind het leuk en inspirerend diverse blogjes te lezen, en daar is deze van jou zeker ook bij gekomen.
    Ik wens je een mooi 2014 toe, en hoop dat je daarin ook weer mooie sportieve successen mag behalen, dat je ook volledig en voorspoedig zult herstellen van wat gebeuren gaat.
    Je hebt, heel goed, voor die tijd nog een paar wedstrijdjes staan, en ik hoop je dan ook weer ergens bij een loopje te kunnen ontmoeten.
    Gelukkig 2014 voor jou, je man, je jongens.
    Greetz, Ruud

Geef een reactie

