logo naaicafe dj klosje-en-koffie-naaicafc3a9-jpeg1

Over het Naaicafé DJ heb ik sinds de opening in september vorig jaar geen blogs meer geschreven. Hoog tijd voor een update.

legging Marjan

Na een intensieve periode van voorbereiding en werving startte ik in september. Iedereen met wie ik sprak erover sprak vond het een heel leuk initiatief maar het aantal deelnemers bleef uit bij de verwachting. Toch waren er wel dames die de uitdaging aandurfden. Soms hadden ze al eens eerder achter de naaimachine gezeten, maar soms hadden ze nog nooit een machine aangeraakt. Er zijn diverse verstel- en naaiklussen uitgevoerd. Niet iedereen wil met haar project op de foto natuurlijk, dus er het aantal plaatjes is beperkt. Een deelneemster is bijna aan de afronding van een heel groot project toe en een andere staat in de startblokken voor een nieuwe.

hondenkussen

Veel mensen willen willen eigenlijk best wel graag een keer wat naaien maar ze hebben geen idee wat en ze weten ook niet goed wat ze eigenlijk kunnen. Het komt er dan niet van om de stap te zetten om echt wat te gaan doen. Voor degenen met koudwatervrees heb ik in 2014 een aantal workshops in voorbereiding waarin je binnen ca. 2,5 uur een item maakt. Dit zijn de workshopthema’s

workshops 2014

Een workshop geven vraagt meer voorbereiding dan het begeleiden van naaiprojecten. Je moet voorbeelden hebben en niet alleen op papier. Een goed patroon met een duidelijke werkbeschrijving zijn een vereiste. Mensen willen het natuurlijk wel af hebben in een ochtend of avond dus lang ieder item is geschikt. Omdat iedereen aan hetzelfde onderwerp werkt kunnen er logistieke problemen zijn omdat ik wel vier naaimachines maar geen vier lockmachines heb. Het moet natuurlijk ook gezellig zijn dus koffie en thee met wat lekkers mag niet ontbreken maar er mag niet teveel tijd verloren gaan aan het kiezen van stofjes en versieringen en dat geeft een beetje tijdsdruk. Om een en ander uit te testen geef ik komende woensdag 8 januari een try out workshop tegen een gereduceerd tarief.

Voor meer informatie klik je op Naaicafé DJ Workshop. Voor vragen en/of aanmelding klik je op Naaicafé DJ Waar.

Uiteraard staan op Naaicafé DJ Facebook en Naaicafé DJ Twitter de laatste nieuwtjes en foto’s.

Het is de bedoeling dat er iedere twee maanden een nieuwe workshop komt. De reeds gehouden workshops kunnen op verzoek herhaald worden. Boekingen daarvoor kunnen allen op afspraak gemaakt worden voor minimaal 2 personen. Voorlopig vinden alle lessen en workshops bij mij thuis plaats omdat zoveel machines en spullen verplaatsen niet haalbaar is.

folder 2014

Van je hobby je baan maken… wie wil dat nou niet? Toch is het heel anders dan ik vooraf dacht. Ik ben een regelaar maar er komt toch nog veel meer bij kijken. Ik vind het heel erg leuk om mensen te coachen met hun naaiprojecten. Ze zijn echt tot veel meer in staat dan ze vooraf denken. Sommige werkstukken blijken veel moeilijker maar we komen tot nu toe altijd tot een mooi resultaat.

stoffenbeurs

Het kost wel enorm veel tijd om up to date te blijven en me verder te ontwikkelen. Ik bezocht de stoffenbeurs in Ahoy en een workshop coverstich. Maar eigenlijk bekijk ik de wereld nu door mijn ‘naaicafé-bril’…. oh leuk stofje…. oh leuk ideetje…. oh…. dit is iets voor mijn klant x of y…. En het promoten vraagt ook veel aandacht, want mijn klanten moeten me eerst vinden. Mijn advertentie op Marktplaats is daarin een nieuwe stap. Klanten kunnen hier ook een beoordeling achterlaten. Verder kost het sturen van berichtjes op Facebook en Twitter ook veel tijd want je wilt er toch wel een leuk fotootje bij zetten dat de lading dekt, bijv. met kerstmis. Ik blijf ook bezig met het verbeteren en vernieuwen van de website. Binnenkort komen er naaiblogs,  foto’s van door klanten gemaakte projecten en een gastenboek. Inschrijven gaat in de toekomst via webformulieren. Ook al ben ik ondertussen bekwaam geworden in WordPress…. het bijhouden van de website is erg tijdrovend.

 P1120577_1

Het gewone naaiwerk schiet er menigmaal bij in. Ik moet hoognodig weer eens aan de slag met mijn jurkje en rokje van tricot anders is het bijpassende jasje al versleten voor ik de rest kan dragen.  En dan is er ook nog mijn aanstaande operatie in de laatste januariweek. Ik verwacht dat ik binnen twee weken weer afspraken kan maken voor lessen en dat ik in maart mijn tweede workshop kan draaien. Werken aan huis heeft zo zijn voordelen en ik werk tegenwoordig ook meer op afspraak.Via Facebook en Twitter meld ik de actuele beschikbaarheid.

Ik sluit dit blog af met een foto van de zijkant van mijn koelkast en hoop dat velen in 2014 creatief aan de slag gaan bijv. bij Naaicafé DJ die veel modernere machines heeft dan die op de poster.

P1120553_1

 Het delen en linken van dit blogbericht wordt erg op prijs gesteld.

»

  1. Chapeau!!! Wat een werk heb je al verzet!!! Van je hobby je werk maken, echt super is dat! Groetjes Natalie

  2. kungslilja schreef:

    Wat leuk om dit verslag te lezen! Veel succes en plezier ermee de komende tijd!

  3. isis45 schreef:

    Wat leuk dat het zo begint te lopen. En van je hobby je beroep maken, wie wil dat nou niet. Veel succes met de voortzetting van dit project.

  4. Karien schreef:

    Grappig dat ik dit nu net zie. Ik was mijn mailtjes aan het opschonen, en vond een héél oud mailtje van jou, dus ik dacht laat ik eens gaan kijken op het blog. En laat ik nou net zelf ook zijn begonnen, maar dan met het ontwikkelen van digitale naaipatronen! Ik ben nog niet zo ver als jij hoor, maar de eerste stappen zijn gezet, en het is allemaal ontzettend leuk om mee bezig te zijn! Succes gewenst!!

  5. baasbraal schreef:

    Leuk, zo’n verslag. Als ik in Nederland zou wonen, had ik allang de deur bij je platgelopen. Er is zoveel wat ik nog wil leren…… Maar ja, zo is het nu eenmaal niet Nu moet ik tobben in Zweden.

  6. Ada schreef:

    Je gaat echt lekker en met het voorjaar in het vooruitzicht krijg je vast meer mensen over de vloer…..die nog snel even een zomerjurkje of rokje willen maken.
    Heel veel succes !

  7. Lou-ter-Lou schreef:

    Leuk!! Fijn dat je de draad (letterlijk) weer oppakt en doorgaat!! Succes, lieve Dorothé!

Geef een reactie

