P1120759_1

Het is net of de kanker even op de pauzeknop van mijn leven heeft gedrukt. Ik sta in de wachtstand voor de operatie over twee weken. Om de zinnen te verzetten ga ik er wel regelmatig op uit. Hier de fotoverslagen van twee tussendoortjes: Leiden en Rotterdam

LEIDEN

P1120616_1

In de kerstvakantie bracht ik een bezoek aan het Rijksmuseum van Oudheden met manlief. Als liefhebber van Egyptische geschiedenis had ik best wel hoge verwachtingen van het RMO, maar het viel een beetje tegen. De afdeling Egyptenaren heeft weliswaar mooie beelden, maar de tentoonstelling is erg onoverzichtelijk,  de bijschriften zijn summier en je moet puzzelen om het goede nummer te vinden.  Waar ik me wel over verbaasde is dat er behalve mummies van overleden personen ook gemummificeerde heilige dieren waren. De krokodil was te lang voor de foto maar de eend paste wel 😉

P1120628_1 P1120631_1

De speciale tentoonstelling over de stad Petra in de woestijn van Jordanië was ook niet wat ik er van verwachtte. Door de vele grote foto’s kwam dit ‘wonder  in de woestijn’ voor mij niet tot leven. Dat lukte Gerti Bierenbroodspot wel met haar kunstwerken in de tentoonstelling Petra revisited. Lange tijd leefde deze kunstenares nabij en schilderde ze in de stad Petra en op haar website kun je nog meer ervan bekijken.  In de filmvoorstelling over haar werken aldaar zag ik meer van Petra dan in de overzichtstentoonstelling zelf.

P1120635_1

P1120634_1

Zoals in menig museum is er altijd teveel om te bekijken. De Etrusken en de Grieken en de Romeinen hebben we daarom met rust gelaten.  Wel waren we zeer geboeid door de nieuwe tentoonstelling ‘Archeologie van Nederland’ op de bovenverdieping. Goede vitrines, duidelijke uitleg, samenhangende tentoonstelling en voor mij was het topstuk toch wel de Fibula van Dorestad…. een sierspeld uit ca. 775-800 die gevonden is in een waterput nabij Wijk bij Duurstede.

P1120640_1 P1120637_1

Na deze overdosis culturele historie wandelden we door het gezellige maar winderig koude Leiden en verbaasden ons over etalages en namen en winkels. De kruiden fotografeerde ik in de Toko Wereldkruiden aan de Haarlemmerstraat 209.

P1120641_1 P1120642_1

P1120654_1

We schuilden voor het gure weer in de leuke winkels Aan tafel en Verre van Verre en aten tenslotte lekkere tapas bij Dende onder dit prachtige schilderij van Evelyn Hamilton.

P1120656_1

We namen afscheid van een feeëriek verlicht Leiden met de bedoeling hier nog eens met mooi weer terug te komen voor een uitgebreide stadswandeling.

P1120660_1

Bij aankomst van onze trein in Rotterdam voelde ik me gelijk aangetrokken door de inrichting van het nieuwe Centraal Station met een fantastische lamp en een megagroot projectiescherm.

P1120661_1_1 P1120662_1

Rotterdam

Dus toen een tante aankondigde dat ze nog een dagje vrij reizen had, vond ik het heel leuk om haar een beetje te gidsen door de stad. Omdat ik de nieuwe gratis fietsenstalling niet goed kon bereiken moest ze helaas even op me wachten in de immense stationshal. Die ziet er dus bij daglicht zo uit:

P1120764_1

Bovendien liggen er een paar hoofden in waar de VVV voorlopig in is gevestigd. Ze zijn van de kunstenaar Joep van Lieshout en maken eigenlijk deel uit van een groep van drie:

The Heads, Claudia & Hermann, 2005: This sculpture group has three heads, which are hollow and can be used in different ways. The male head Hermann is a typical blue eyed blond, the female Claudia has dark hair and brown eyes. Tom, the third head, is a dark-faced man, standing straight on his neck. The three of them together reflect on the diversity of humanity in a very special way. Keep an open mind, whatever its size.’

Uiteraard brachten we ook even een bezoek aan die merkwaardige kubuswoningen  van Piet Blom en wandelden of tramden over de Zwaan, langs het Hakblok, door de Koopgoot, langs het Potlood en de IJstaart oftewel over de Erasmusbrug,  langs de Belastingdienst, door de Beurstraverse, langs de Blaaktoren en de Centrale Bibliotheek. Alle bijnamen van gebouwen in Rotterdam kun je hier terugvinden.

P1120760_1 P1120758_1

We genoten van lunch, koffie etc. en na afloop van deze geslaagde tour maakte ik nog wat foto’s van dat nieuwe station, overigens ook al weer herdoopt met de bijnaam: de Patatzak. Hier klik je als je meer wilt lezen over dit bouwproject. Voor de bezochte en door ons gewaardeerde horeca klik hier, hier en hier.

P1120768_1

P1120771_1

P1120774_1

In 2014 moet de bouw voltooid worden, maar Rotjeknor zal volgens mij wel eeuwig een bouwput blijven. De tour door Rotterdam krijgt nog wel eens een vervolg denk ik en dan gaat uiteraard mijn fototoestel weer mee 😉

»

  1. Barbara Aalma schreef:

    Leuk beeld! Je zou het zo thuis of in de tuin willen hebben! Leuke foto ook.

  2. Ada schreef:

    Wat is Rotterdam toch een geweldige stad en de stationshal is inderdaad heel erg mooi, het blijft een heerlijke stad om in te wandelen en het geeft je natuurlijk veel afleiding !

  3. Feikje schreef:

    Wachten is een kunst en als je het op deze manier doet is het levenskunst! Zal over twee weken voor je duimen.

  4. Lou-ter-Lou schreef:

    Prachtige foto’s en doe je goed, dat jezelf afleiden. Wachten is altijd rot, hoe je het ook draait of keert. Je blijft malen. Maar gelukkig geniet je toch van mooie dingen. Goed zo!!

  5. KnutzEls schreef:

    Vervelend dat wachten, maar zo je zinnen verzetten is een prima remedie. Liefs, Els

Geef een reactie

