P1120856_1 P1120804_1

Koken… ik ben er niet dol op, maar ik heb gemerkt dat hoe meer je het doet, hoe leuker het wordt. Vooral experimenteren is leuk. Afgelopen week was middelste jarig en gingen we aan de slag met rolfondant en zaterdag volgde ik op uitnodiging van vriendin Inge een workshop bonbons maken.

Als je 15 wordt dan heb je een flinke eigen inbreng, ook over je verjaardag inclusief taart natuurlijk. Bouke vindt naast gamen en het verorberen van grote hoeveelheden voedsel samen kokkerellen het leukst en dus togen we aan de slag met ons basisrecept voor cake. Voor deze vierkante vorm  (oude koekjestrommel) gebruikten we 1,5 maal de hoeveel-heid. Verder spoten we flink wat bakspray en bestoven we de vorm uitgebreid met paneermeel om problemen bij het keren te voorkomen.

P1120797_1 P1120799_1 P1120798_1

Bij Xenos had ik rolfondant en een setje boetseerhulpmiddelen gekocht. De folfondant wilde eerst niet ‘luisteren’ en kleefde aan de deegroller ondanks het inwrijven met poedersuiker. Daarom namen we twee vellen bakpapier en keerden deze regelmatig een slag om een flinke grote dunne lap te krijgen. Daarna leefden we ons uit met uitsteek-vormpjes en de overige hulpmiddelen.

P1120801_1 P1120800_1 P1120175_1

En dit was het resultaat: geen professionele maar wel een erg lekkere taart en diverse vrolijke cupcakes. Foto’s van bijna alle kindertaarten die ik ooit bakte staan in dit blog  en je kunt hier nog meer experimenten vinden, hulktaart en  chocoladetaart. Alle recepten zijn te vinden onder de tab recepten.

P1120802_1

De workshop bonbons maken was heel andere koek, want deze werd gegeven door een professional: Maurice. Dit is zijn website Chocolade Exclusief en hij is ook te vinden op Facebook. Maurice en Henriëtte bezorgden de vriendinnengroep van Inge (9 personen totaal) een hele lekkere middag in de breedste zin van het woord.

P1120811_1

Ik mocht alles van Maurice fotograferen en ik ga een aantal dingen laten zien die hij ons leerde, maar ik wil niet alle tips en trucs verklappen door uitgebreide beschrijvingen. Daarom een foto impressie met wat toelichting om jullie te ‘apetisen’ om zelf een workshop te volgen bij een vakman zoals deze of elders in het land.

P1120813_1 P1120820_1 P1120821_1

Maurice heeft drie machines waarin de pure, witte en melkchocolade (fair trade produkt) op hun juiste temperatuur worden gehouden en waar je de bonbonvormen mag vullen. Deze vormen -ze mogen niet gewassen – worden gebruikt voor één soort chocolade. Eerst breng je evt. versieringen aan. Dan vul je de vorm met de vloeibare chocolade en stort hem gelijk weer leeg. Na een poosje uitharden in de koelkast kan de bonbonvulling naar keuze erin. De vulling moet ook weer harden of opstijven in de koelkast. Vervolgens opnieuw onder de chocokraan voor de bodem en een derde koelkastverblijf, waarna ze glanzend worden gestort om te kunnen worden verpakt en opgesmuld.

P1120814_1 P1120822_1 P1120859_1 P1120869_1 P1120877_1

Er zit dus nog wel wat wachttijd tussen de verschillende handelingen, maar je verveelt je geen moment want ondertussen kregen we de opdracht om valentijnsharten te spuiten en te versieren.

P1120860 uitsnede_1 P1120833 uitsnede_1

Dat gaat als volgt: de vloeibare chocolade wordt in een spuitzak gedaan en op een vorm gespoten van buiten naar binnen. Als de chocolade uitgehard is wordt de versiering ook door middel van een spuitzak aangebracht. Dit is bewerkte chocolade.

P1120830_1 P1120831_1

 P1120832_1 P1120842_1

Tenslotte leerden we een roosje maken van marsepein. Het zag er bedrieglijk eenvoudig uit zoals Maurice het voordeed. Ik had net genoeg talent om er een ‘wilde roos’ van te maken, maar ik weet zeker dat manlief zijn valentijnspresentje zal weten te waarderen.

P1120848_1 P1120850_1 P1120851_1 P1120852_1 P1120853_1 P1120855_1 P1120856_1

Terwijl we tussendoor bij onze thee en koffie snoepten van die heerlijke exclusieve Franse chocolade  vertelde Maurice ons over de diverse vullingen ganasche, caramel, advocaat, marsepein en pindakaas!

P1120828_1 P1120838_1

Ook demonstreerde hij enkele toepassingen zoals chocoladelolly’s met eetbare print en strooisels en marshmallow-chocosticks én liet ons verlekkerd eerder gemaakte modellen zien van chocoladeschoenen, huisjes en allerlei bonbons.

P1120865_1 P1120874

 P1120867_1 P1120845_1

Ik sluit af met een foto van onze bonboncreaties en valentijnsharten en de groepsfoto. Uiteraard heb ik veel meer foto’s gemaakt, maar ik weet niet of iedereen met haar neus op mijn blog wil, daarom alleen deze. Het was heerlijk om lekker zoet mee te zijn zo vlak voor de operatie. Bedankt Inge, andere dames waarvan ik de namen maar niet kan onthouden, Maurice en Henriëtte!

P1120883 uitsnede_1

P1120888_1

En dan hoort het blog afgelopen te zijn, maar nee hoor er komt nog een toegift…… want weet je….. al dit lekkers mochten we dus mee naar huis nemen in zo’n prachtig doosje.

P1120891_1

En thuisgekomen had ik nog een klein klusje…. de restjes fondant opmaken. Ik had nl. deze week nog wat mini’s gebakken. Ik heb gelijk weer even geoefend op mijn roos (geel) maar zoonlief heeft duidelijk meer talent (rood). Na al dat gesnoep ga ik maar eens een flink rondje rennen om de kilo’s van het lijf te houden.

P1120893_1

»

  1. KnutzEls schreef:

    Oei, wat ziet dat er lekker uit. Daar kun je toch niet afblijven 😉

  2. Veronique schreef:

    heerlijk ziet het er allemaal uit. Jammer dan ik op een leeftijd ben aangeland dat ik al dat lekkers aan mijn neus voorbij moet laten gaan. Niet voor de lijn maar helaas voor mijn diabeet en cholesterol.

  3. Ada schreef:

    Mooie taart gemaakt en dan ook al dat moois en lekkers van Chocolade dat was vast een gezellige workshop zo te zien ! Nu lekker nagenieten met het opeten daarvan !!!

  4. Lianne schreef:

    Wat een leuk idee, zo’n chocoladeworkshop. Het ziet er allemaal fantastisch uit!

  5. ingewertwijn schreef:

    spelen met chocolade … zo leuk en zo lekker … het ziet er allemaal heerlijk uit!

  6. Lou-ter-Lou schreef:

    wauwww wat geweldig leuk, zo’n workshop!!! Lijkt me super om een keer te doen. Ik heb wel hier thuis al eens bonbons gemaakt (ook met vormpjes, gesmolten chocolade en vullingen) maar die zagen er nooit echt professioneel uit. Jullie werk is top!! Hartstikke leuk 🙂 En de taarten ook trouwens!! Goed gedaan 😉

Geef een reactie

