P1120977_1

‘Het lopen wacht op je’ mailde de trainigsmaat van manlief naar me als hart onder de riem. Dit inspireerde me tot de hastag #runningwaitsforme waarmee ik nu iedere ‘sport’-activiteit label als training totdat ik weer mag rennen.

Gelijk vanaf de eerste dag na de operatie heb ik gekozen voor beweging als hét hulpmiddel tot herstel net zoals ik na de langere duurlopen en wedstrijden een herstelloopje doe of ‘uitfiets’ op de hometrainer. Ik verwacht dat ik ongeveer een maand niet mag/kan rennen. Het is afhankelijk van hoe het herstel van mijn gezicht verloopt. Nou tot die tijd tweet ik dus hier op @djaktief steeds in 140 tekens én een foto mijn training. Omdat lang niet iedereen een Twitteraccount heeft of wil zet ik ze hier in een diashow:

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Tja en dan wil iedereen natuurlijk weten hoe het met me gaat. Een legitieme vraag waar ik eigenlijk geen goed antwoord op kan geven. Manlief vatte het mooi voor me samen: ‘als je alle plussen en minnen bij elkaar optelt, kom je wel tot een positief resultaat.’ Ja de operaties zijn geslaagd. De kankertumoren zijn eruit gesneden en tot op het bot weg  gefreesd, dus we hopen dat het nooit meer terugkomt. De gezichtsreconstructie is succesvol want de transplantatie van kraakbeen uit mijn oor naar mijn neus is gelukt en de wond is goed gesloten. Maar hoe het herstelt en wat de restschade is dat is nog afwachten. Het gaat dus goed naar omstandigheden. Ik heb geen helse pijnen maar wel veel ongemakken waarvan er in de loop van de tijd een aantal zullen verdwijnen. Alles is nog flink beurs én mijn gevoel is dat ook. Huilen kon ik letterlijk niet want mijn gezicht was zo strak gehecht dat de grimas die je gezicht maakt bij emoties/huilen teveel pijn deed. Bovendien was het niet goed voor mijn gezicht want er mag geen druk op komen. De beste remedie tegen een huilbui bleek water drinken of op iets zuigen. Binnen enkele seconden kalmeer je dan weer en dan ontspant het gezicht.

Doordat ik niet kon en mocht huilen heb ik maar met heel weinig mensen gesproken, want ik word al gauw emotioneel. Mijn wereldje is dus tijdelijk heel klein, maar dat is niet verkeerd heb ik gemerkt. Door alle communicatiemiddelen van tegenwoordig zijn we gewend direct én voortdurend geïnformeerd te worden over wat we willen weten. Ik gebruik zelf Facebook, Twitter, Whatsapp en mail, telefoon en sms natuurlijk, maar ik merkte dus dat het beter voor me is me een tijdje te beperken. Ik blijf op die manier ook wat dichter bij mezelf en ons gezin. Het geeft rust om niet direct te hoeven reageren op wat anderen van me willen weten en vinden. Alles, hoe goed bedoeld ook,  komt nog zo hard binnen op dit moment dat het belangrijk is dat ik mijn grenzen respecteer. Ik reageer nu meestal via mail of privéberichten terug op een voor mij goed moment. Over een tijdje verandert dat wel weer.

P1120975_1

Er zijn veel dingen moeilijk … het geen bril kunnen velen op mijn neus terwijl ik echt overal een leesbril bij nodig heb … slecht kunnen eten met zere kaken en een mond die slecht open gaat …. drinken gaat het beste met een rietje want anders stoot mijn neus tegen het kopje ….. rechtop slapen ivm de zwelling…. brandende lip….. stijf gezicht….ontstoken oog….. etc…. etc….. Het wordt allemaal iedere dag een beetje beter tot het na ongeveer een jaar de eindsituatie bereikt. De letterlijk ontelbare hechtingen zijn eruit gehaald door een hele lieve zuster die het zo sneu voor me vond dat het zo’n pijn deed. Arjen maakte een schatting op basis van een aantal cm’s en kwam tot de conclusie dat het er in ieder geval meer dan 100 moeten zijn geweest, maar eigenlijk doet dat er niet toe. Ze hebben de plooien van mijn gezicht – dat nu nog erg gezwollen is – gevolgd, dus het zal later misschien niet zo opvallen. Echt vakwerk van het EMC. Ongelooflijk hoe ze dat gedaan hebben.

Ja ik ben heel gelukkig over veel dingen…. ik schrijf ze op in mijn kleine geluk boekje …. ja het cliché is waar…. ik besef nu veel beter de waarde van de kleine dingen… die bonbon …. je haren kunnen wassen …. een gebaar …. een bloem… een woord …..  En iedere stap die ik zet is er eentje vooruit. Ik heb besloten om ‘in de zon te gaan lopen’  en als je de twitterconversatie op dag trainingsdag 6 leest dan weet je dat er mensen zijn die naast me komen lopen als er schaduw is. Er zijn zoveel lieve mensen die fijne én goedbedoelde domme dingen tegen me gezegd en hebben, maar de bemoediging maakt me sterk. Zo sterk dat ik vanaf dag één thuis naar buiten ben gaan om weer onder de mensen te komen met mijn nog gehavende gezicht. Ik wil me niet verstoppen hoe ik er ook uit zie. Ja de buitenkant doet er echt wel toe, maar niet alleen. Tot zover eventjes vandaag… ik ga weer uitrusten.

tweet training 6

»

  1. Lianne schreef:

    Wauw, ik ben onder de indruk van de kracht die je uitstraalt. Hou vol!

  2. KnutzEls schreef:

    Hardstikke goed dat je “gewoon” naar buiten gaat. Denk veel aan je, maar heb bewust nog maar niet gebeld. Sterkte!!

  3. Lou-ter-Lou schreef:

    Krachtig geschreven. En heel begrijpelijk allemaal. Zo goed dat je tóch jouw ding doet, toch naar buiten, toch de fitness zoeken. Alles komt goed 😉 Sterkte!!!

  4. Repel schreef:

    Zo’n boekje had ik ook…die ga je koesteren.
    Dikke kus.

  5. Veronique schreef:

    KANJER!!

  6. baasbraal schreef:

    Diep, diep onder de indruk ben ik! Wat ben jij goed bezig zeg! Ook ik heb bewust geen contact gezocht, omdat ik weet dat je hoofd omloopt bij zulke gelegenheden. Dat je gewoon naar buiten gaat mens! FANTASTISCH! Dat je vanaf dag 1 je training oppikt en gewoon al 12 km. gelopen hebt. GEWELDIG! Nu ik ook weer stevig aan het bewegen ben, weet ik dat het waar is wat je zegt. Bewegen helpt bij alles om je beter te voelen! Ik wil je ook bedanken voor je uitgebreide beschrijving, ik was er heel benieuwd naar, maar ja: je moet het wel willen vertellen en er dan ook nog eens niet bij huilen Heel veel sterkte en we horen wel weer als je aan het volgende verslag toe bent Denk aan je!!

Geef een reactie

