2014-02-24 07.39.41_1

Het is vandaag de laatste dag van februari. Vier weken zitten bijna op sinds…. maar eigenlijk moet je zo niet denken… gewoon doorgaan. Iedere dag sla ik een blaadje om van dit leuke inspiratieboekje en laat me verassen. Pluk de dag dat lukt niet altijd even goed maar ik probeer het wel …

2014-02-15 14.54.54_1

Met manlief was ik in Spaarnwoude onderweg naar een familiefeestje. We stopten daar omdat we een regenboog zagen en want ik had wel zin om er naar toe te lopen. Prompt toen we uit de auto stapten was de regenboog weg natuurlijk maar we hebben genoten van wat er wel was: veel wind en een aangelegde skiberg en klimmuur. Arjen durfde nog in het kraaiennest te klimmen maar het woei zo hard dat ik de foto’s met beide benen op de grond heb genomen. We liepen niet ver en niet snel met die wind maar het was een leuk ommetje. Het zou ook een leuk trailrondje met reliëf kunnen zijn. Als je op de blauwe woorden klikt dan vind je de locatie en de achtergrondinformatie.

2014-02-15 14.58.59_1 2014-02-15 14.56.43_1

2014-02-15 15.09.15_1 2014-02-15 15.07.35_1

2014-02-15 15.11.03_1

Erop uit gaan en bewegen doet ons goed. Het wandelen de eerste weken na de operatie was ook een succes. De wandelingen zijn echter weer vervangen door hardlooptrainingen. Maar daar ging het niet super mee. Ik haalde nog wel een redelijke tijd en een redelijke afstand, maar ik had steeds last van mijn rechtervoet. Het leek erop dat het een stressfractuur zou kunnen zijn. Dit heb ik vroeger wel eens gehad. Daarom is er een foto gemaakt om dit uit te sluiten. De dag na de foto verdween ook de pijn. Ik voel me dus een aanstelster die voor niks de medische kosten heeft opgejaagd. Ik ga nu maar kalmpjes verder rennen met gekruiste vingers en hoop dat het hiermee is afgehandeld.  

Hierbij nog een de eerste twee regels van de ‘bewegingsexcels’: in januari (eerste regel) dus fitness en rennen, maar na de operatie veel wandelen en fietsen. Grappig is wel dat ik in februari uiteindelijk toch nog 5 uur meer gesport heb als in januari 😉 . Maar als je de cijfers met 2013 vergelijkt dan besef ik dat ik een flinke trainingsachterstand heb. Je kunt dat niet goedmaken of wegwerken, maar je moet gewoon weer opnieuw gaan opbouwen. Afgelopen zondag kwam ik de veel lopers van CAV Energie tegen op de hun 30-km-trainingsloop ter voorbereiding van Rotterdam. Inspirerend en leuk om veel bekenden te zien, maar daar ben ik helaas nog lang niet aan toe.

2014 bewegingsdagboek februari 2014

2013 bewegingsdagboek februari 2013

De eerste echte fietstocht na de operatie maakte ik vorige week pas, want het trilde en hobbelde me teveel, het was veel te koud aan mijn gezicht en ik zag nog te slecht om verantwoord aan het verkeer deel te nemen. Manlief had een rondje Hoekse Waard uitgezet op zijn Garmin en dat konden we bij thuiskomst dus uitlezen in het volgende kaartje:

fietstocht strijen

We reden door de Heijenoordtunnel, maar de hellingen kon ik nog niet aan (want dan moet je kracht zetten) en daarom gingen we met de lift. Er stond al weer een flinke wind die zoals gewoonlijk precies altijd de verkeerde kant op waait. Maar we hebben wel genoten van de uitzichten en verrassende details zoals bloeiend mos.

P1130127_1 P1130122_1

P1130131_1 P1130134_1  

P1130136_1

Na een korte stop bij het stoffenwinkeltje Beauty Modestoffen 😉  in Strijen reden we langs de/het? Sas naar het pittoreske sluisje in Strijen-Sas en wandelden naar het Hollands Diep. Normaliter scheuren snel via de A16 over de Moerdijkbrug richting zuiden maar nu namen we alle tijd om te genieten van de rust die het water ons bracht.  Bij het schrijven van dit blog ontdekte ik op het wordwide web trouwens nog een leuke wandeltocht aldaar voor de liefhebbers. Misschien doen we die ook nog eens.

P1130149_1

P1130145_1

P1130138_1  P1130137_1 

P1130141_1 P1130143_1

De terugweg was nog een flink stuk en daar werd ik geconfronteerd met een flink conditiegebrek maar na een extra stop lukte het toch om de 52 km’s helemaal uit te fietsen.  Ik hoop dat ik na de controle van komende week ook  weer naar de fitness mag om te beginnen met cardiotraining. Aan mijn gezicht te voelen zullen krachttraining en buikspieroefeningen nog even moeten wachten. Daarom is er ook niets terecht gekomen van de yoga omdat je toch met veel oefeningen een inspanning op je gezicht krijgt door de houding. Maar mijn rug schreeuwt om core stability. Als jullie alternatieve oefeningen weten (zonder inspanning op je gezicht) dan hoor ik het graag.

Het gaat verder goed. De korsten verdwijnen steeds meer net zoals de littekens. Er gaan ook nog heel veel dingen niet zo goed, maar daarbij probeer ik me te laten motiveren door de uitspraken zoals boven en onderaan dit blog en geduld te hebben met mezelf 😉 .

android jones change your touthts

Dit is trouwens een kunstwerk van Android Jones dat ik op Facebook zag en ik hoop dat ik met deze link het copyright respecteer.

»

  1. Ada schreef:

    Dat was weer genieten zo op de Zaterdagmorgen, het lezen van je heerlijke verhaal en wat een mooie foto’s heb je weer geplaatst.
    Nederland heeft van die mooie gezellige plaatsen waar het echt genieten is om er even een kijkje te nemen maar we nemen er vaak de tijd niet voor …leuk dat jij dat nu wel hebt gedaan en het geeft dan ook weer een heerlijk gevoel en heeft weer een toegevoegde waarde voor conditie en gezondheid (het buiten wandelen en fietsen)
    Heel fijn weekend !
    Ada

  2. isis45 schreef:

    Geweldig hoe ver je eigenlijk al weer bent, al zie je dat misschien zelf niet helemaal. En ja fietsen en wandelen in de Nederlandse natuur is heerlijk, er zijn zoveel mooie plekjes. Al hou ik meer van lopen dan van fietsen. Ga lekker zo door en je komt er wel. Dikke knuffel!

  3. Jannet schreef:

    Ik weet niet of je er wat aan hebt maar kijk hier eens naar: http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_553190&feature=iv&src_vid=ieyqLDUJxwo&v=xdCJrWNO7O8#t=20s
    Of deze oefeningen je helpen en of je er last van gaat krijgen met je gezicht weet ik natuurlijk niet maar ik vind deze oefeningen er redelijk relaxed uitzien.

  4. ruud schreef:

    Hoi Dorothe.
    Fijn in elk geval dat je toch weer lekker beweegt en steeds weer ietsje meer; NL is inderdaad best mooi; zeker als je er tenminste hoog voor hebt. Langzaamaan gaat het steeds iets beter, kom je steeds iets verder. Gelukkig moet het ook steeds mooier weer gaan worden met de lente in aantocht. Of eigenlijk hebben we al een beetje lente gehad; maar eigenlijk waaide het inderdaad best vaak en hard de afgelopen tijd. Daar heb je het dus zeker niet makkelijker mee gehad. Spaarnwoude is een mooi gebied; liep er vorig jaar ook eens doorheen. Sterkte met verder herstellen; komt allemaal goed!
    (op de 15e ben ik trouwens in de buurt; loop dan de Binnenmaasmarathon in Maasdam….)
    geniet nog lekker van deze mooie zondag
    greetz,
    Ruud

    • djaktief schreef:

      Bedankt Ruud… bewegen is heel wat, maar jij snapt wel dat het zoeken naar de belastbaarheid lastig is en onzeker maakt. Veel succes in Maasdam en ik geniet straks inderdaad weer lekker van het lentezonnetje.

      Groetjes,

      Dorothé

Geef een reactie

