2014-03-29 10.38.57_1

Daar zat ik dan met pet in het zonnetje te wachten op de start van mijn eerste wedstrijdje sinds de huidkankeroperatie.

soeploop

Hier ging het dus allemaal om …… een sponsorloop voor team 160 EnergieLadies die al voor de 7e keer mee doet aan de Roparun om zo geld inzamelen voor de zieke medemens met kanker. Als je hier klikt dan kom je terecht op de lijst met de goede doelen die de Roparun voor 2104 op haar lijstje heeft staan. En als je dan op die site bent en verder klikt dan zie je dat ze heel veel bereikt hebben. De Roparun richt zich niet op geld inzamelen voor onderzoek maar heeft het volgende motto: “Leven toevoegen aan de dagen, waar vaak geen dagen meer kunnen worden toegevoegd aan het leven“.

Sinds mijn eigen kanker ben ik heel ander gaan denken over goede doelen. Het was eerst een beetje ‘ver van mijn bed-show’  die ook nog werd versterkt door de negatieve berichtgeving over beloningen van bestuurders van dergelijke stichtingen.  Nu denk ik toch anders omdat ik er persoonlijk in betrokken ben geraakt. Toevallig heb ik de mazzel dat ik een kankervorm heb (basaalcelcarcinoom) die goed behandelbaar is en zelden uitzaait, maar vele anderen hebben vette pech met hun vaak agressieve en moeilijk behandelbare kanker. Door inzamelingsacties blijft het onderwerp hoog op de agenda én komt er (meer) geld beschikbaar voor onderzoek en behandeling. Ik heb dus volgens mij al veel baat gehad bij het werk van ‘de goede doelen’  en doe eens wat terug door deel te nemen aan dit soort evenementen en door er promotie voor te maken.

beginnersmoed

Wedstrijdverslag: Als jullie mijn verhaal van vorige week hebben gelezen dan snap je wel dat er een mentaal knopje om moest met betrekking tot wedstrijdloopjes.

Ik startte wel met een doel, want ik ben nou eenmaal een ambitieuze loper die altijd voor het ‘echie’  gaat. Ik wilde graag binnen de 28 minuten lopen en dat zou neerkomen op zo’n 10,7 km per uur. Het is een hele aderlating voor me want vorig jaar haalde ik mijn PR met 24:45 minuten oftewel 12,2 km per uur.  Ik wilde de eerste ronde voorzichtig lopen met 5:30 min/km en dan de tweede ronde ‘doortrekken’ als dat zou lukken.

Maar gelijk bij de start zie ik de oudere en dunnere dame die er vorig jaar ook was en die me er op het eind finaal uitliep. Ze viel op omdat ze zo gelijkmatig liep, dus ik besluit achter haar te blijven en te kijken of ik haar bij kan benen. Ze ging echter veel sneller dan mijn bedoeling was. Ik zag steeds 5:09 en 5:16 op mijn Garmin. Bij de passage voor de tweede ronde kreeg ik een korte inzinking en wilde ik dat het klaar was. Ik herpakte me snel maar toch was ik mijn haas kwijt alhoewel ik haar nog op 50 meter afstand kon volgen. Ik had het flink warm en spreidde mijn handen af en toe om het zweet kwijt te raken. Ik vond dat ik erg snuivend liep maar het ging wel goed. Het had nog sneller gekund maar dat durfde ik niet. Ik probeerde op de baan nog aan te zetten, maar toen was die energie al verdampt. Ik finishte op 26:16 en dat is 11,4 km/uur oftewel 5:17 min/km. Ik was heel tevreden met mijn tijd want ik had het slechter verwacht na al die langzame trainingen die me ook nog veel moeite kostten.

Na afloop kletste ik even met ‘mijn haas’ die zich van niets bewust was geweest. Deze dame was 68 jaar en liep al 40 jaar hard. Ze was nu geblesseerd omdat ze last had van artrose. Dit was haar eerste wedstrijdje weer. Ze finishte dus bijna een minuut sneller terwijl ze 16 jaar ouder is. Hoezo sport houdt je jong!  Daarna ging ik nog lekker even aan de soep en op de foto met de heks die deze gekookt had.

2014-03-29 11.46.50_1  2014-03-29 11.54.56_1

Hulde aan de dames en heren van het Energie Ladies Roparunteam en succes met de verdere inzameling en het lopen naar Parijs over een tijdje. Als ik zelf weer goed herstelt ben moet ik nog maar eens kijken of ik ook nog iets meer kan bijdragen aan de strijd tegen kanker en de zorg voor de zieke medemens.

soeploop 2014 rondetijden

Tenslotte nog even over mijn rondetijden. Blijkbaar heb ik mijn Garmin te vroeg uitgezet 😉 De conditieschade is beperkt gebleven tot een verlies van anderhalve minuut op de 5 km. Maar nu komt het bijzondere… ik liep 5 seconden sneller dan mijn eerste loop op die afstand in januari 2013 waar ik 26:20 minuten voor nodig had. Dat betekent dat het er helemaal nog niet zo slecht uit ziet met mijn conditie. Ik heb nl. nog geen enkele snelheidstraining kunnen doen en puur op middellange duurlopen getraind, maar blijkbaar zet gewoon lopen meer zoden aan de dijk dan ik dacht. Meedoen met een wedstrijd geeft me dus een trainingprikkel. Is dat bij jullie ook zo?

»

  1. monique de koning schreef:

    Hoi dorothe,
    Super gelopen dit moet een heerlijk gevoel zijn.
    Groetjes

  2. isis45 schreef:

    Wat een overwinning op jezelf!

  3. Ada schreef:

    Ik ben geen loopster (ja wandelen en fietsen) maar ik kan me zo voorstellen dat het een behoorlijke prikkel geeft als je binnen je tijden blijft.

    Super gedaan !

  4. Lou-ter-Lou schreef:

    wauw!! leuk om te lezen!! Goed gedaan hoor!!

  5. Saskia schreef:

    Tof! Echt een opsteker! Lekker blijven lopen dus en niet te veel stressen over je tijd….😉💐💐💐

  6. ruud schreef:

    goed dat je gelopen hebt.
    Je hebt goed en sterk en versatndig gelopen.
    En inderdaad; ook alleen rustige trainingen; dan houd je je conditie wel vast. De echte wedstrijdscherpte is er natuurlijk niet; maar echt; het is verwonderlijk dat het lichaam een bepaalde basis-conditie kan vasthouden..
    greetz,
    ruud

  7. djaktief schreef:

    Bedankt allemaal voor jullie support.

    Groetjes,

    Dorothé

Geef een reactie

