IMG-20140413-00080_1

IMG-20140413-00081_1

IMG-20140413-00082_1

Daar bij de benzinepomp aan de Boszoom stond ik langs de route van de Marathon van Rotterdam vandaag. Het startschot op de Coolsingel had ik op TV bekeken en daarbij een traantje weggepinkt. Het voelt toch echt anders als je ervoor kiest om een marathon niet te lopen of dat je hem niet kunt lopen terwijl je het wel van plan was.

Ik heb genoten van het begin tot na de pacers met de balonnen van 4,5 uur op die plek en geklapt tot ik spierpijn kreeg voor al die toppers. Geweldig wat een prestatie zetten die atleten neer. De meeste atleten liepen daar bij die 33 km nog soepel, maar de meeste recreantlopers hadden een strakke blik van de concentratie en de inspanning. Er werd opvallend weinig gewandeld daar. Dat was op mijn supporterplek van vorig jaar bij 25 km wel anders, maar toen was het ook zo warm ineens (verslag  hier). Ik was expres op de tweede helft van het parcours gaan staan want daar zie je dat je een marathon niet cadeau krijgt. Daar was het overduidelijk dat je niet even zomaar een marathon loopt. Ik had me niet kunnen voorbereiden door de operatie dus geen #mr14 voor mij. Ik was er emotioneler onder als ik dacht maar ik had manlief bij me en enkele van zijn schaats/fietsvrienden die ieder jaar trouw supporteren van het clubhuis dat daar vlakbij ligt.  Ik heb veel CAV-leden aangemoedigd, maar ze hebben het lang niet allemaal gehoord denk ik. Maar Hans die samen met vrouw en dochters als Klavertje vier meededen die hebben me wel gezien gelukkig. Natuurlijk sta je daar nooit voor niks want alle lopers hebben keihard support nodig en dat maakt Rotterdam tot zo’n leuke plek om te lopen…. het publiek. Langs allerlei kanten wordt er op allerlei manieren meegeleefd met alle lopers met muziek, applaus, spandoeken etc. Je moet het asfalt en de drukte maar voor lief nemen om het een keertje mee te maken.

Zo’n uurtje voor de laatste loper fietsten we weer naar Barendrecht, want manlief moest nog een beetje bijkomen van de 150 km Tour de Haute Veluwe die hij gisteren in 5,25 fietsuren aflegde. Daarna heerlijk de opgenomen wedstrijd op de televisie bekeken met alle spannende momenten van valpartijen en het bikkelen tegen de wind in om toch maar dat record te kunnen verbreken. (Ik zag mezelf zowaar ook nog langs de kant staan in mijn witte jasje). Bij de finish op de Coolsingel hield ik het weer niet droog… geweldig die eindsprint van Kipchoge en daarna zijn contact met het publiek …. dat ongelooflijke debuut van Choukoud en hoe professioneel Koen Raymaekers zijn tegenvallende marathon accepteert…. Je ziet op die eerste twee lopers veel pers en mensen afkomen en op Raymaekers helemaal niemand!!! Dan zie je ook hoe vergankelijk roem en waardering is. Lees ook hier het sfeerverslag met prachtige foto’s en het kippenvelmoment van de eerste vrouw dit jaar Afework.

2014-04-13 17.24.31_1

Afijn…. mijn kippenvel is weer bijgetrokken…. maar ik ben weer genoeg geïnspireerd om na het herstel van de vervolgoperatie (ik weet nog geen datum, maar ik moet eind april terugkomen) weer volop te gaan trainen voor de marathon van 2015.

(gelopen Rotterdam editie 2012  en editie 2010)

 

»

  1. KnutzEls schreef:

    Vandaag aan je gedacht, begrijpelijk die traantjes. Maar wat in het vat zit…. dus wie weet… volgend jaar!

  2. Nicole schreef:

    Ze zien er indrukwekkend uit zeg, die hardlopers! Ik voel met je mee. Het moet raar voor je zijn geweest om aan de kant te staan in plaats van mee te doen.

  3. Veronique schreef:

    zo is het… er komen meer marathons… en wie weet loop jij de Rotterdamse volgend jaar weer.

  4. isis45 schreef:

    Ik kan me je emoties wel voorstellen als echte loper. Maar volgend jaar ben jij er weer bij hoor, dat moet gewoon.

  5. Ruud schreef:

    Blijft een prachtige evenement om te supporteren; maar meedoen is natuurlijk nog veel leuker. Zat er deze keer helaas niet in voor je en ik begrijp wat je voelt. Maar volgend jaar; dát wordt jouw jaar!
    De inspiratie heb je al; de rest komt ook goed!

  6. Lou-ter-Lou schreef:

    op naar 2015!!! #rennen
    komt vast goed!!

  7. Hans schreef:

    Zeker dat ik jou zag staan en hoorde. Heel tof. Heel goed gezegd. In 2015 ben jij weer een loper in deze mooie marathon

Geef een reactie

