Antwerpen

P1130357_1

Een tijdje geleden … maar nog niet zo lang hoor…. trokken manlief en ik erop uit naar Antwerpen. Daar is altijd wel wat te doen, maar mijn hoofd stond niet naar shoppen etc. We gingen naar het ‘nieuwe’ MAS Museum aan de Stroom (inmiddels bijna 4 jaar open). 

P1130319_1 P1130344_1

Het gebouw kun je vrij betreden en op iedere verdieping heb je weer een ander uitzicht door de gegolfde ramen. Op het terras op de 8e verdieping kun je vrij over de stad uitkijken. Het is een zogenaamde ‘verticale stadswandeling’ zoals de architecten van bureau Neutelings Riedijk het ontworpen. Hier kun je meer lezen over het gebouw en er wegwijs in worden. Het lukte me om vanaf dat terras het bijzondere kunstwerk op het plein te fotograferen ‘Death Skull van Luc Tuymans. Als je de eerste link gebruikt kom je ook op een versnelde weergave van de realisatie van het plein…. erg grappig.

P1130338_1 P1130320_1

Wij wilden ook de tentoonstellingen bezoeken en betaalden daarvoor het luttele bedrag van € 10,– p.p. Zoals in de meeste musea was er teveel om te zien. Voor vaste en lopende tentoonstellingen klik hier.  Wij begonnen op de eerste verdieping en werkten ons zo naar boven met als pauze steeds dat mooie uitzicht.

De eerste tentoonstelling over machtsvertoon was gelijk een hele kluif om goed te verwerken en te bevatten. Ik vond het zeer de moeite waard omdat je echt tot nadenken werd aangezet over wat macht is, wat macht doet en waar het ook allemaal nog meer in zit. Bijzonder vond ik ook dat je in de depots van het museum kunt bekijken. Die verdieping was weer gratis toegankelijk. Toen ik nog even terugkeek op de folder ‘Wegwijs in het MAS’ bleek dat ik de verdiepingen door elkaar gehaald heb (of ze hebben de tentoonstellingen verplaatst). Klik dus even op Wegwijs voor de juiste indeling. Natuurlijk heb ik als schippersdochter ook een zwak voor de scheepvaarttentoonstelling, maar daarvoor hadden we niet erg veel tijd en energie meer.

We hadden er nl. al een flinke wandeling opzitten voordat we het MAS ingingen. We hadden als rechtgeaarde Hollanders onze auto gratis geparkeerd vlakbij de Kinepolis en Decathlon aan de Noorderlaan in de wijk Luchtbal en waren door het havengebied naar het museum gewandeld. Daarbij kwamen we over deze prachtige Mexciobrug en ontdekten we dat er een echte badboot ligt waar je bij mooi weer in kunt zwemmen en op kunt zonnebaden.

P1130360_1

P1130311_1 P1130312_1

Na het museum deden we dus niets bijzonders meer alhoewel een portie Vlaamse frieten, een pintje in ‘het elfde gebod’  en pralines als souvenir natuurlijk een attractie op zich zijn 😉

P1130358_1 P1130359_1

Den Bosch

Daar was ik onlangs ook een dagje, manlief moest daar werken en toen ben ik meegelift naar het RWS-kantoor nabij het Bastionder, dat overigens toen gesloten was. Ik was ook nog te vroeg voor het museum maar kon wel in alle rust genieten van het prachtige beeld dat Henk Visch heeft gemaakt voor de olympische spelen in Beijng ‘one world leads to another’ alhoewel het schip er aan ontbrak.

2014-04-09 09.46.46_1

2014-04-09 09.46.36_1

 

Ik deed niet zoveel bijzonders in Den Bosch behalve genieten van het zonnetje en de lapjes op de markt. Uiteraard wandelde ik naar banketbakker Jan de Groot voor een echte Bosche bol. Het was er nu zo druk dat ik op de bovenverdieping moest gaan om nog een plaatsje te vinden. Het leek wel alsof half Nederland ‘vrij reizen’ had en gezellig naar Den Bosch was gekomen. Ik was in Den Bosch in oktober in verband met een workshop voor de lockmachine maar had toen te weinig tijd gehad om de stad te verkennen. Daarom ging ik nu op herhaling. Als je wilt kun je hier het verslag van de belevenissen van de vorige keer lezen.

2014-04-09 12.13.58_1 2014-04-09 12.29.39_1

Dit keer was de Vughterstraat aan de beurt, want daar zouden veel aparte winkeltjes zitten die je nergens anders kunt vinden en dat klopte. Ik dwaalde van de een naar de ander: een geweldige conceptstore ….. een leuke servieswinkel …. een recycle-atelier…. maar het allermooiste vond ik toch wel de driedelige winkel van Hoofs… stoffen, fournituren en carnavalskleding en artikelen …. waar ik bijna niet meer uit kwam….

Aan het eind van de straat vond ik nog een prachtig industrieel gebouw dat vroeger een garage is geweest. Hier kun je ook foto’s van de binnenkant zien. Daarna liep ik met een wijde boog over de stadswal langs de prachtig bloeiende Weichselboom naar het centrum waar ik manlief weer trof.

2014-04-09 13.28.00_1 2014-04-09 13.35.12_1

We liepen samen op ons gemak een rondje door de Sint Jan en verwonderden ons over het alziend oog aan het plafond. We namen een vroeg diner en reden gezellig samen huiswaarts … back to our three boys 😉

2014-04-09 15.32.21_1

 

 

»

  1. ingewertwijn schreef:

    Mooi verhaal! Je zou ze op Trip Advisor moeten zetten …
    Den Bosch hebben wij ook eens ” gedaan” … maar dan met het Jeroen Bosch museum en een rondvaart door het binnenste van Den Bosch, aanrader.

  2. Veronique schreef:

    ooo Den Bosch, ik ken het op mijn duimpje. mijn zus heeft er jaren gewoond in de Vughterstraat en zelf heb ik in het centrum gewerkt . Geweldig krijg zelfs een beetje heimwee, moet er snel weer naar toe.

Geef een reactie

