P1100907_1

 

In september vorig jaar startte ik met Naaicafé DJ. Het opzetten van een eigen toko kost enorm veel tijd en energie. Na twee maanden kwam mijn leven echter in een stroomversnelling terecht door de diagnose huidkanker. Ik ging zo goed en zo kwaad als het ging door met de klanten die ik inmiddels had en probeerde zelfs nieuwe wegen in te slaan door workshops te ontwikkelen.  Tot vlak voor de operatie gaf ik privéles thuis en twee weken daarna ging ik naar een klant toe haar te coachen.  Het lesgeven op zich ging prima, maar was wel heel vermoeiend. Gelukkig hadden de klanten er veel begrip voor dat ik op andere tijden wilde afspreken en dat ik soms wat langer over dingen na moest denken. Maar de orde en het overzicht over alle naaiwerk was ik kwijt. In een poging alles in beeld te krijgen blogde ik een projectenlijst. Daarna volgde een verslag over het wegwerken van een aantal projecten. Maar ik vond nog allerlei foto’s terug van creaprojecten en -tips van eind 2013/begin 2014 en daarover gaat dit blog dus…. vergeten kleine naaidingetjes die tel leuk en handig zijn om … te vergeten ;-).

  • Boven aan de pagina krijgen jullie een kijkje in mijn rommelkast met kookboeken en deco-materialen. Ik stop die dus in jam-/augurkenpotten en vazen en knip een restje stof met een diameter ca. 10 cm wijder dan die van de pot of vaas. Met een elastiek erom heb ik zo een mooie opbergmogelijkheid  voor mijn spulletjes. Je kunt zo ook een eenvoudige jampot vullen met snoep en kleingeld met een grappig servet of stuk stof erom en je hebt een heel leuk puberverjaardagscadeau 😉


P1120534_1

 P1120535_1  P1120536_1

  • Dit patchworkkussen maakte ik voor de 50e verjaardag van mijn zus. Het is een herinneringskussen. Op stof streek ik met behulp van transferpapier (te koop o.a. bij de Hema) foto’s van mijn ouders en het schip waarop wij leefden. De stoffen die ik gebruikte zijn afkomstig van de trui en de ochtendjas die mijn mijn ouders droegen in de periode kort voor ze overleden. Ik ben nu ook bezig om een dergelijk herinneringskussen voor mezelf te maken. Tevens maak ik er een met overgebleven stofjes van kleding van mijn jongens en hun babyfoto’s. Het is de bedoeling dat ik nog een goede werkbeschrijving in diverse kussenformaten ontwikkel zodat ik in de toekomst een workshop herinneringskussen maken in Naaicafé DJ kan aanbieden.

P1120744_1 P1120750_1

P1120745_1

  • Deze tissuedozen maakte ik als proefexemplaar voor de workshop tissuebox. Het zijn verschillende formaten met verschillende bekleding van stof en zeil. Het uitwerken van de beschrijvingen en patronen kostte veel tijd, maar helaas waren er nog geen gegadigden om de workshop te volgen. Het patroon (3 maten met beschrijving)  is ook los te bestellen voor € 5,– (download) of € 6,50 (incl. verzendkosten) via naaicafedj@live.nl

P1120304_1 P1120305_1

  • Multomappen en ordners kun je een nieuw leven gunnen door ze te bekleden met stof. Ik had niet meer genoeg stof voor de binnenkant, maar loste dat op door een voeringstof te gebruiken. Er bleef nog een klein handig randje over om briefjes tussen te stoppen. Het is ook hier de bedoeling dat ik nog een goede werkbeschrijving in diverse formaten ontwikkel zodat ik in de toekomst een workshop map en/of foto-album bekleden in Naaicafé DJ kan geven.

P1120197_1  P1120080_1  P1120198_1

P1120081_1

  • Nog wat upcycle- en reparatiewerk….lusjes aan jacks en waszakjes zodat ze nooit meer rondslingeren maar makkelijk opgehangen kunnen worden. Verder had het dure ademende fietsjack van manlief  helaas een flinke scheur in de mouw opgelopen. Ik loste het op door een stuk rekbare lycra te stikken op het gedeelte van de mouw dat nog goed was. Daarna zette ik de boord er opnieuw aan vast…. nu kan het weer een hele tijd mee. Het zijn van die kleine dingen waar je maar even op het idee moet komen, waar je veel gemak kunt hebben.

P1120297_1 P1120298_1

P1120296_1  P1120303_1

  • Opbergtip voor de lockmachine: stop de harde (credit)kaart om de draad naar voren te trekken aan de binnenkant van je machine dan heb je hem op een vaste plek zitten. Ook erg handig als je je machine meeneemt en je je doosje accessoires vergeet.
  • De diverse naalden die ik gebruik stop ik in een schuursponsje/lapje dat ik met dubbelzijdig plakband aan de machine kleef. De letters geven aan of het een jeansnaald, stretchnaald of covernaald (EL) is. Zo is het heel makkelijk om snel de juiste naald te hebben en komen gebruikte en nieuwe naalden niet door elkaar.
  • Overal losliggende patroondelen en geen tijd om ze op te ruimen? Of slingeren ze los omdat je ze nog niet wilt vouwen? Klem ze met een bagclip of een broekenhanger zo lang samen en hang ze op. Zo raak je niks kwijt en zijn ze veilig voor scheuren.

P1120294_1  P1120295_1

  • Veel mensen die pas beginnen te naaien hebben moeite met het knippen van patronen. Ze vergeten ‘recht van draad’ oftewel evenwijdig aan de weefseldraden van de stof te knippen waardoor het patroon juist valt. Op alle patroondelen die niet aan de stofvouw of zelfkant gelegd worden, staat zo’n lijn ongeveer in het midden die evenwijdig moet lopen met die stofvouw of zelfkant. Met behulp van een centimeter leg je het patroon dan ‘recht van draad’ op de stof door overal evenveel centimeters tot de stofvouw of zelfkant aan te houden. Het gaat nog makkelijker als je deze gelijk laat lopen met je tafelblad en een makkelijk aantal centimeters aanhoudt.
  • Wat is nou de goede en verkeerde kant van de stof? Vaak kun je het heel moeilijk zien als er geen print op staat. Als de stof nog niet gewassen is kun je het voelen. Aan de zelfkant van de stof zitten dan gaatjes. Als je er met je vingers overheen gaat voel je welke kant de gaatjes heen geduwd zijn. De kant die je dan voelt is de onderkant. Voor het knippen leg je de stof met de goede kanten op elkaar. Ik gebruik vaak een V-teken van spelden om de goede kant aan te geven. Je kunt ook een A-teken van 3 spelden als achterkant gebruiken. Het komt niet vaak voor dat je zo’n kluitje spelden bij elkaar hebt, dus als je er al een tijd niet mee bezig bent geweest kun je ervan uit gaan dat je met de achterkant te maken hebt. Zo los ik het op.

Nou dat waren de vergeten tips en projecten, maar er staan er nog genoeg op mijn lijstje.

Naaicafé DJ heeft nu meivakantie t/m 5/5/2014. Voorlopig – in ieder geval tot na de vervolgoperatie – ben ik uitsluitend op afspraak geopend. Ik heb al diverse leuke reacties van klanten gehad zie hier maar. Ook heb ik al weer enkele aanvragen voor coaching van naaiwerk maar het loopt niet storm. Dat het nu nog wat rustiger is, past heel goed bij deze roerige periode in mijn leven. Ik ga zeker door met Naaicafé DJ maar ik weet nog niet in welke vorm. Ik zie wel hoe de creativiteit groeit….

Deze knoopjes lijmde ik overigens op magneetjes die zo weer een nieuwe bestemming vonden. Ik heb nog zoveel ideeën en ik geef ze graag door…. hoort zegt het voort … Naaicafé DJ ook op Twitter en Facebook

2014-03-26 14.51.24_1

Geef een reactie

