2014-04-20 17.12.30_1

Afgelopen Pasen was de energie die ik de week ervoor had, al weer een beetje verdampt. Het gevaar is dat je dan nog minder gaat doen, waardoor de energie nog verder afneemt. Op eerste Paasdag ging manlief daarom op de fiets naar de Maasvlakte 2 (zoals het tegenwoordig heet) naar infocentrum Futureland.

Daarover heb ik hier wel eens eerder geschreven.  Ik zou na het uitlezen van de kranten met de auto volgen want er was nogal wat wind om ook weer 60 km terug te fietsen. Ik ging zonder Tomtom op pad want alles zou toch volledig veranderd zijn ten opzichte van ons bezoek in februari 2012. Kijk echt even hier  om te zien hoe spectaculair het de landaanwas eruit ziet.

2014-04-20 17.11.22_1

Het infocentrum was 1e Paasdag dicht, maar de rest van de meivakantie zijn en ook op andere dagen zijn er tal van activiteiten (fossielen zoeken, rondvaart, excursie). Het schijnt zelfs ‘tot de leukste uitjes van Zuid-Holland’ te horen, zie info.

2014-04-20 16.48.48_1  2014-04-20 16.58.16_1

Wij hebben met de auto de hele ronde gereden tot het uiterste puntje en ook weer terug. Af en toe stapten we even uit, maar door de wind werden we gezandstraald en dat was niet bepaald prettig met ‘my new face’, dus een echte strandwandeling bewaren we voor een volgende keer.

Er is in ieder geval meer dan strand genoeg zoals je kunt zien op de foto’s en niks geen parkeerproblemen. De strandtenten ontbreken, maar er zijn wel wat snackketen en je kunt natuurlijk ook je picknick van thuis meenemen als je een duik gaat nemen of gaat wandelen. Wij gaan zeker terugkeren daar want er lopen hele aardige golven om op te kunnen surfen/boarden en laat dat nou een favoriete activiteit van onze pubers zijn 😉

2014-04-21 10.47.49_1

Aangewakkerd door de energiewind van eerste Paasdag fietsten manlief en ik op de tweede Paasdag naar de start van de Oude Maasloop die bij CAV Energie zou worden gehouden. Mijn eerste 10-km-wedstrijd sinds de operatie. Ik heb momenteel niet gericht op snelheid getraind omdat dat ik door een kant van mijn neus geen adem krijg. Je kunt op de foto ook zien dat er vier kilo’s zijn bijgekomen door de trainingsachterstand en mezelf teveel verwennen met lekkere dingen, dus ik verwachtte absoluut weinig van mijn tijd. Het doel was om gewoon mee te doen voor de gezelligheid en eruit te halen wat erin zat en te oefenen met de zonneklep. Ik zou voorzichtig starten en pas in de tweede helft versnellen als ik nog puf had.

Zo gezegd zo gedaan. Heen hadden we de wind mee, maar liep de weg een beetje omhoog. Daarna nog steeds wind mee maar wel met dalend wegdek langs de Oude Maas en toen terug tegen de wind in. Op de terugweg was Arjen zo lief om een beetje schuin voor mij te lopen, want ik kreeg bijna geen lucht binnen. We finishten hand in hand en tevreden in 0:56:28 oftewel 10,6 km/uur 0 5:38 min/km. De zonneklep bleef goed zitten. Het is minder warm als een pet, maar het is nog wel steeds erg warm op mijn hoofd.

ronden oude maasloop

Thuisgekomen lees je dan de Garmin uit en dan blijkt dat er een ‘negatieve split’ te zijn en dat is wel een opsteker, maar ik heb nog een lange weg te gaan om weer op het oude niveau terug te komen als je naar de grafiek van looptijden.nl kijkt. Ik zit nu zelfs nog boven de tijd van mijn eerste wedstrijdje in 2008, want daar liep ik al 0:55:45.

Toch was ik 5e in mijn categorie ;-). Waarschijnlijk is dit te danken aan het feit dat heel veel leden van CAV Energie zelf niet liepen omdat ze als vrijwilliger het verkeer moesten regelen etc. Ik hoop dat ik na de volgende operatie – duim aub dat die spoedig mag plaatsvinden- weer echt kan gaan opbouwen. Het niveau zoals dat in de lokale krant De Schakel stond zal ik nooit halen maar ik hoop wel ooit de 0:50:00 minuten grens op de 10 km te slechten.

looptijden 10 km

 uitslagen oude maasloop  uitslagen oude maasloop mannen

oude maasloop schakel

Nog belangrijker dan de loopsnelheid vind ik de loopafstand. Weer een marathon kunnen lopen…. daar wil ik hard aan werken. Mensen die denken dat je dat zo weer kunt, onderschatten het echt.

Mijn plan is als volgt: Bij een operatie voor de zomer dan moet ik eerst de km’s weer opbouwen tot de halve marathonafstand. Na de zomervakantie tot december kan ik dan wat aan de snelheid verbeteren om dan vanaf januari 2015 de echte marathontrainingen weer op te pakken. Ik wil dan Rotterdam als trainingsmarathon lopen heel kalm aan en dan 5 weken daarna in Leiden kijken of er een PR in zit. Dat was eigenlijk het plan voor dit loopjaar geweest, maar helaas. Als de huidkanker (basaalcelcarcinoom) wegblijft dan mag ik in mijn handjes knijpen … en mijn voetjes lekker laten rennen ;-).

»

  1. isis45 schreef:

    Ik schaam mij diep, ik woon zo dichtbij Maasvlakte 2 en ik ben er nog nooit geweest. Ik hoor van anderen hoe leuk het is, erg hè? Maar je hebt weer gelopen en dat is het belangrijkste, de rest komt ook wel weer, dit heb je in ieder geval gedaan.

  2. Jannet schreef:

    Als je met tegenwind in de tweede helft nog kunt versnellen heb je je race prima ingedeeld. Petje af! En die tijd is toch gewoon goed? Die moet je helemaal niet met anderen of met vroeger vergelijken maar met de mogelijkheden die je nu hebt (beter nog: nergens mee vergelijken).
    Ik zal voor je duimen dat die operatie snel plaats gaat vinden en je je mooie plannen kunt uitvoeren.

  3. Ruud schreef:

    Had het even gemist; maar ondanks de mindere trainingsarbeid toch een uitstekende prestatie en met een negative split; helemaal goed toch….!

  4. Hans schreef:

    Toch geheel niet slecht die 10 km…. En zondag komt er al een halve aan. Succes

    • djaktief schreef:

      Hi Hans,

      Leiden ga ik als trainingsloop in. Ik denk niet dat ik onder de twee uur kan finishen momenteel, want dan moet ik hetzelfde tempo halen als op deze 10 km en dat hou ik nu niet zo lang vol. Ik ga genieten van Leiden en niet lijden 😉

      groetjes,

      Dorothé

Geef een reactie

