2014-04-28 20.44.04_1Dit zijn mijn nieuwe zonnehoedjes want mijn littekens mogen niet verbranden. Ik heb er een paar aangeschaft voor auto, strandtas en tuin… mooi excuus niet? Rennen doe ik vaak met een pet of zonneklep op en in ieder geval met een dikke laag anti-zonnebrandmiddel factor 50. Ook voordat ik huidkanker kreeg gebruikte ik al intensief anti-zonnebrandmiddel, maar blijkbaar heb ik toch al eerder schade opgelopen. Voor de juiste informatie over veilig zonnen klik hier. Ik hoop dat het bij mij niet meer terugkomt want ook al was mijn vorm van huidkanker goed behandelbaar… het is allemaal niet niks geweest sinds eind januari en ik ben er nog niet klaar mee. Bij de plastisch chirurg was ik gisteren voor de volgende stap.

 worry worry 1worry 2worry 3

De arts vond de wondcondities (zwellingen, het vocht en het littekenweefsel) opnieuw operabel. Op 2 juni vindt de vervolgoperatie plaats.

  • Ze gaat een bobbeltje bij mijn oog weghalen. Ik heb nu veel traanvocht dat recht uit mijn oog valt omdat dit niet precies goed in de oogkas zit. Lezen is heel lastig en ook zonlicht. Ik doe meestal een tissue tussen mijn lees-/zonnebril want al na 5 minuten inspanning begint het te tranen.
  • Ze gaat een stukje boven mijn mond aan de rechterkant weghalen dat te dik is. Hierdoor zal ik weer beter kunnen happen zonder dat ik op mijn lip bijt.
  • Ze gaat dat stukje in mijn neus zetten om het gat te dichten. Hierdoor komt er een andere spanning op mijn neus te staan, waardoor het rechter neusgat weer gaat functioneren.
  • Er mag niet teveel spanning komen tussen neus en oog, daarom is het waarschijnlijk dat er nog een operatie plaats moet vinden in verband met het functioneren van de mond. Die kan dan onder lokale verdoving plaatsvinden.

Ik ben erg blij dat de operatie nog voor de zomer plaats vindt. Het verwachte herstel verloopt zoals de vorige keer (een week hechtingen, twee weken niet sporten oftewel #runningwaitsforme, twee maanden kalm aan) maar het zal minder hevig zijn.

Manlief en ik fietsten na afloop tevreden door het zonnetje naar huis met een korte stop in het park bij de Euromast waar we 19 jaar geleden zijn getrouwd in Het Heerenhuys voorheen Zochers. Wat hebben we al veel meegemaakt samen en we gaan gewoon verder.

2014-04-29 10.21.37_12014-04-28 15.16.49_1

Thuisgekomen heb ik de kalender erbij gepakt om allerlei zaken te regelen én ook om me gelijk in te schrijven voor de halve marathon in Leiden op 18 mei a.s. Voor een 10-km-wedstrijd hoef ik geen stap harder te trainen dan ik nu doe, maar 21,1 is wel weer een uitdaging om me op te richten.

Leiden is ook wel speciaal voor me omdat ik hier vorig jaar de hele marathon liep en een collega blogger Repel irl (in real live) en  ontmoette. Ze was toen na haar ongeval voor het eerst weer bij een wedstrijd. Dit jaar kan en gaat ze hier weer de halve marathon lopen. Je moet echt even hier  en hier klikken om het verhaal erachter te lezen. Ze heeft zich ernaar toe geknokt om weer te kunnen doen wat ze het liefste doet – #nevernotrunning is haar motto – en heeft mij geïnspireerd én me gesteund toen we ineens ook lotgenoten werden door kanker.

Na de grote vakantie gaan we maar weer eens nieuwe loopschoenen kopen want die zal ik in 2015 wel verslijten 😉

tweet lm14

»

  1. Lianne schreef:

    Fijn dat de operatie voor de zomervakantie plaatsvindt en dat je nu gericht plannen kunt maken!

  2. Jacqueline schreef:

    Fijn weer een stapje verder …of dichterbij 😉

  3. Ruud schreef:

    Gelukkig duidelijkheid wat betreft de operatiedatum, en gelukkig ook voor de vakantie dus. Hopelijk is het daarmee dan ook allemaal voorbij.
    Leiden de 1/2 marathon is een mooie loop, goed dat je dat nog gaat doen!
    En wat begrijp ik je goed; nieuwe schoenen voor volgend seizoen; ik hoop voor je dat 1 paar niet genoeg zal zijn……

  4. Feikje schreef:

    Nou, nog best lang wachten voor iets waar je zoveel last van hebt. Als trainer zou ik zeggen dat je beter paar keer een mooie 10 km loop kunt gaan doen. Je hebt letterlijk en figuurlijk erg veel aan je hoofd. Het is mooi dat je oog hebt voor al het moois dat je onderweg tegenkomt.

    • djaktief schreef:

      Hi Feikje,

      Een paar keer een korte wedstrijd is lastig om me voor op te laden en qua planning, liever 1x en dan daar gericht naartoe werken. Trainingen kan ik plannen wanneer ik wil. Ik zit al weer boven de 16 km. Trouwens ik heb de dag voor de HM nog een puberslaapfeestje…. de ideale voorbereiding toch 😉

      Groetjes,

      Dorothé

  5. Jannet schreef:

    Even een bobbeltje weghalen, een bultje verwijderen en een gaatje vullen….zoals jij het schrijft klinkt het alsof het allemaal niets is. En dan voor die tijd nog snel even een halve marathon lopen…..Ik vind het super dat je dit allemaal zo aanpakt want zo makkelijk als je het hier aangeeft zal het echt niet zijn. Ik ga voor je duimen, op 18 mei en 2 juni en voor de zekerheid ook ervoor en erna en tussendoor. Ben er al mee begonnen.

    (Nog bedankt voor je lieve reactie op het overlijden van Tobias, dat doet me goed. Hij zal altijd zijn eigen plekje in mijn hart hebben).

  6. isis45 schreef:

    Fijn dat er eindelijk een datum voor je vervolg operatie is. Ik zal voor je duimen dat alles voorspoedig gaat , alsook de genezing. Succes met je halve marathon.

  7. Veronique schreef:

    We klikken wel iedere keer ‘Vind ik leuk’ aan, maar leuk is anders. Het moet gebeuren.
    Helaas is het zo dat melanomen al in de jeugd zijn ontstaan door zonverbranding. Het blijft goed dat je blijft insmeren, factor 50 is prima en zoek de schaduw op en bescherm met een hoed of pet. Toch zien je nog veel mensen bakken op het strand vooral in landen als Spanje en Turkije.
    Helaas wist men vroeger niet dat de zon en zonverbranding later zo’n resultaat kon hebben. Gelukkig weten de medici vandaag zo veel meer.
    Dorothé, prachtig dat je het hele proces beschrijft en wat ben je moedig en sterk.

    • djaktief schreef:

      Gelukkig heb ik geen melanoom Veronique en ik ben ook blij dat ik kan zeggen dat ik me altijd goed ingesmeerd heb…. met dank aan mijn moeder (die een zonneallergie had).

      Groetjes,

      Dorothé

  8. Angela schreef:

    Waaaauuuww super te lezen hoe je niet bij de pakken neer gaat zitten. Super!!! (Grote duim)

Geef een reactie

