P1130560_1

De deadline of milestone van komende maandag zet me aan om nog even schoon schip te maken en te bloggen over dingen die voor mij ‘blogwaardig’ waren de afgelopen tijd. In een vogelvlucht met veel plaatjes……


Ondertussen …..is de moestuin omgespit door manlief en de buxus gesnoeid en heb ik alle stenen en houtwerk met de hoge drukspuit gereinigd en natuurlijk daarna ook de ramen gezeemd ūüėČ

P1130574_1

De vijgenboom heeft de overplanting overleefd en draagt al vruchten.

P1130577_1 P1130576_1

De rabarber schiet al weer op en ik ben benieuwd of de artisjokplanten (die we overgehouden hebben) een tweede keer vrucht zullen dragen.

P1130575_1 P1130582_1

De aalbessen, kruisbessen en frambozen ‘dragen’ ook al zoals dat zo mooi heet. Die krijgen binnenkort een net aan, net zoals de kersenboom die al veel werd belaagd door diverse pluimage. Deze struiken gaan we in de herfst verplanten zodat ze meer ruimte krijgen.

P1130584_1 P1130585_1

Het was nog een hele toer om de peperplantjes die ik had gezaaid goed uit te planten en te geleiden zoals jullie zien.

P1130579_1 P1130589_1

We experimenteren dit jaar met venkel (links) en bieten (rechts). Ik ben benieuwd of het wat wordt.

P1130581_1 P1130580_1

Met sla hebben we al eerder succes gehad, dus die hebben we opnieuw gezet. Daarvoor en daartussen staan drie tomatenplanten. Nieuw is de rucola. Die is zo heerlijk op de pizza en op brood, maar zo duur in de winkel. Dat geldt ook voor peultjes. Dus die hebben we gezaaid langs het rek.

 P1130583_1 P1130578_1

Dit jaar experimenteer ik met een tomatenplant in een hanger. Het was nog best lastig om die plant erin te krijgen maar het is gelukt. Als ik het plaatje op de doos moet geloven dan wordt het wel wat. Ik kocht deze bij de Kruidvatdrogist overigens.

P1130587_1 P1130591_1

Hier staan verder wat gezaaide siergewassen: zonnebloemen, siererwten, guldenroede, lupinen, ridderspoor (gele variant) en vingerhoedskruid en wat tuinkruiden voor de borders op kleur (zie tuinrenovatielogje). Het pad langs de garage (waar een druif groeit) is in blijde verwachting van de ontwikkeling van de nieuwe clematis die ik daar plantte.

P1130573_1 P1130586_1

Dit is een plaatje van een project in de voortuin. Je kunt daar heel lekker zitten, maar het is er toch gauw winderig. Ik ga deze oude paal (restant van een kapotte parasol) benutten om er een windscherm mee te maken. Tevens kan die dienen om ballen uit de tuin te houden zodat we onze pompoenen en courgettes een beetje kunnen beschermen ;-). Je ziet verder op de foto dat er ook nog flink wat gesnoeid moet worden. Ik hoop op mooi droog weer om de haagbeuken en de buxus onder handen te nemen dit weekend. We moeten echt snel zijn – niet voor de struiken zelf- maar omdat ik dus een tijdje geen zwaar werk kan doen (er mag geen druk op mijn hoofd komen). Duimen jullie even voor wat zon en geniet er dan ook lekker zelf even van.

 P1130588_1

Ondertussen …………zat ik niet veel achter mijn eigen naaimachine. Ik maakte wel deze twee herinneringskussens van kleding door mijn ouders en kinderen gedragen, verenigt met foto’s geprint op t-shirttransferpapier. Dat kun je kopen bij o.a. de HEMA. Dit zijn kleine kussens, maar ik ben bezig hierin een workshop te ontwikkelen voor mijn Naaicaf√© DJ¬†maar door het operatiegedoe is het allemaal wat vertraagd.

P1130552_1

P1130563_1

Afijn twee voorbeelden heb ik nu en ze liggen meestal in mijn luie stoel waar ik momenteel vaak zit om lekker te lezen. Ik ben nu bezig met ‘Het puttertje’ van Donna Tart. Echt een geweldig boek vind ik het alhoewel het door diverse recensenten is neergesabeld behalve in de Volkskrant. Ik vind het verhaal boeiend en ik begrijp goed hoe de hoofdpersoon zijn hele leven nodig heeft om iets te verwerken. Ik ben blij dat ik weer zo geconcentreerd kan lezen, want dat was eerst moeilijk door de narcose en nog steeds lastig door het tranen van mijn oog. Dat wordt na maandag ook allemaal weer beter.

P1130565_1             Het-puttertje

Verder maakte ik voor een blogvriendin deze armshawl (als dank voor haar hulp bij het vinden van spul om met veel minder suiker kersenjam te maken). Ik heb nog zo’n soort stofje, dus ik ga er nog wel eens een maken. Mocht je het patroon leuk vinden, dan kun je hier klikken op mijn blog van vorig ¬†jaar mei daar staat een zwarte exemplaar.

P1130561_1 P1130562_1

Toch deed ik wel het nodige op naaigebied maar dan vooral in de functie van naaicoach bij Naaicafé DJ. Ik mocht diverse nieuwe klanten, waaronder een man, begroeten die ik individueel les gaf. Daarbij hielp ik iemand met haar nieuwe oude Youthmachine die tip top werkt. Ik weet alleen niet waar het kleine zwarte snoertje voor dient. Als iemand me dat kan vertellen dan hoor ik het graag.

Lesgeven vind ik heel erg leuk om te doen en ik krijg er veel waardering voor zoals je op de beoordelingen kunt lezen op Markplaats. Ik ben zeker van plan om met het Naaicafé DJ door te gaan, maar ik weet nog niet precies in welke vorm. Voorlopig dus maar op de oude voet verder, want na de operatie is het nog maar een maand tot de zomervakantie en dan wil toch niemand les volgen. Aan het eind van de zomer moet ik dan weer naar de diverse lokale kranten berichten sturen en overal advertenties ophangen voor het nieuwe seizoen.

2014-05-21 10.07.19_1 2014-05-21 10.07.11_1

Ondertussen….. stond mijn hoofd stond de afgelopen tijd wel naar eten (ik kwam vier kilo aan helaas), maar niet echt naar experimenteren met nieuwe recepten. Samen met middelste maakte ik nog wel deze aardbeientaart van een speciaal schuimdeeg. Voor de verjaardag van jongste maakte ik een ‘lucky block-taart’. Dat komt uit het computerspel Minecraft zie hier. Voor oudste moet ik voor de 3e keer abrikozenplaattaart maken, want dat is zijn lievelingstaart. Daar ga ik zo nog mee aan de slag. Dit keer ¬†niet lui een kant en klare bodem, maar echt zelf bakken. Als je het recept wilt weten moet je hier klikken of onder het kopje recepten zoeken.

P1130557_1 P1130567 minecraft lucky block

2014-04-04 20.14.41_1  taart j11_1 taart j16 P1110223_1

De laatste plaatjes zijn van de Whoopies die ik maakte voor Koningsdag -destijds gebruikte ik een pak maar het is makkelijk zelf te doen (klik hier voor een recept)- en verder was de ‘oud brood pizza’ een groot succes in de meivakantie. Ik strijd altijd voor het opeten of hergebruiken van korstjes en dit was een goede oplossing die de pubers hier in huis allemaal erg lekker vonden. Het is simpel oud brood, ingesmeerd met olie, kruiden, tomatensaus, beleg erop, kaas erover en een tijdje in de oven en dan smullen maar. Van die laatste twee dingen ga ik nog wel receptenkaartjes maken, maar daar heb ik nu niet de puf in. Ze komen dan ook onder dat verzamelkopje recepten te staan.

2014-04-26 11.53.41_1 2014-04-30 18.24.46_1

Ondertussen……….over hardlopen heb ik de laatste tijd regelmatig geschreven, dus daar valt nu weinig over te melden. Alleen struikelde ik gisteren op mijn rondje over een steen en kwam ik flink ten val. De schade leek eerst mee te vallen met alleen geschaafde handen en knie, maar die knie is nu toch flink dik geworden, dus ik doe het kalm aan met korte rondjes. De eerste twee weken na de operatie mag er niet gerend worden. Ik ga dan weer aan de wandel onder het motto #runningwaitsforme. Ik weet nog niet zeker of ik erover zal berichten op social media. Ik wil daar een beetje van loskomen. Het kan zijn dat jullie dus een tijdje weinig van me horen, maar over de operatie bericht ik zeker.

Tot slot plaats ik hier een van de foto’s die tijdens de Viva la Donna dag is gemaakt door lotgenote en vrijwilligster Winnie van¬†wgfotografie.com. Dit is het best haalbare resultaat als ik door kapper en visagiste onder handen ben genomen. Maandag gaat de chirurg aan de slag met het gaatje, mijn oog en de huidplooi. Ik weet dat mensen alleen maar zien wat ze willen/kunnen zien. Ik zie dus een rare grijns, een gekke plooi, een scheef oog en neus, maar een van de kinderen zei het zo mooi: ‘ik zie je toch het liefst lachen mama!’

20140523-20140523-DSC_4054_1

 

 

 

»

  1. Lianne schreef:

    Ik vind het een prachtige foto, vooral omdat ik aan je kan zien dat je genoten hebt van deze dag en dat straal je zeker uit. Erg fotogeniek! En na volgende week word je nog mooier!

  2. Joan Stas schreef:

    Lieve Dorothé,
    Ik snap wel dat je het graag anders wilt zien….dit herinnert je aan de ziekte….straks na de operatie herinnert het je aan het herstel, het vooruitkijken. Maar ik wil dat je weet dat ik een prachtvrouw zie, zowel innerlijk als uiterlijk. Heel veel sterkte maandag…. ik zal naar de bloemen in mijn tuin kijken om extra aan je te denken en je extra kracht te sturen. Dikke kus x

  3. baasbraal schreef:

    Ik vind het echt een PRACHTIGE foto! Je straalt een kracht en liefde uit die ik bij menig fotomodel mis.
    Ik zou je tuin heel graag ook een keer in het echt zien evenals jou.. Maar voorlopig ga jij eerst onder het mes. Ik denk aan je, de hele maandag als ik door Stockholm loop…… toitoitoi en we sprekenelkaar weer.

  4. Winnie schreef:

    Beste Dorothé
    Wat een prachtig geschreven stuk.
    En het was een eer om je te mogen fotograferen en ik vind het heel erg attent dat je me in het stukje hebt genoemd dank je wel daarvoor.
    Ik vind het zo goed van je dat je de foto toch voor je blog hebt gebruikt.
    Ik wil je heel veel succes en sterkte wensen voor Maandag.
    Groetjes Winnie

  5. Andrea schreef:

    Liebe Dorothé,

    was f√ľr ein sch√∂nes Foto! So strahlend von innen und au√üen!
    F√ľr Montag w√ľnsche ich Dir alles Liebe und Gute! Vor allem, dass Du nach der Operation zufrieden mit dem Ergebnis sein wirst und Dich wieder richtig wohl in Deiner Haut f√ľhlst!
    Ich dr√ľcke Dir fest die Daumen und denke an Dich!!!!

    Andrea

  6. Ik heb genoten van je schrijfsel ūüôā De foto vind ik echt heel mooi! Succes met de komende dingen en met je herstel. Lieve groetjes Natalie

  7. Caroline schreef:

    Hoi Doroth√©. Ik heb de afgelopen paar dagen je hele blog gelezen. Heel boeiend en echt inspirerend hoe jij al die afstanden afhaspelt. Veel sterkte voor maandag en verder: niet teveel piekeren hoor ik merk in je laatste verhalen iets van depressie. Laat je ondersteunen door mensen die je lief zijn het leven is te mooi om lang verdrietig te zijn ūüôā

  8. isis45 schreef:

    Wat een prachtige foto is dat zeg, daar mag je trots op zijn. En dat lachen komt vanzelf wel weer. Ik wens je veel sterkte met de operatie en je herstel daarna.

  9. Jannet schreef:

    Hoi Doroth√©, dat wij het een mooie foto vinden is je nu vast wel duidelijk maar ik kan me voorstellen dat je er zelf heel anders tegenaan kijkt. Jij ziet een vrouw die niet de ‘oude’ is, zoals ze volgens jou zou moeten zijn. En dan kunnen wij kletsen als Brugman, als het volgens jou niet klopt dan is dat zo.
    Maar de tuin vind je vast zelf wel mooi. Ik ook. Weet je wat je ook eens zou kunnen proberen? Aardperen. Google er maar eens op als je ze niet kent (ik had er ook nog nooit van gehoord). Zijn heel makkelijk, mooi om te zien en superlekker.
    Tot slot wil ik je heeeeel veel sterkte wensen voor morgen. Hoop dat de operatie je mee gaat vallen en dat je tevreden kunt zijn over het resultaat. Denk aan je!
    Liefs,

    Jannet

  10. Wat een activiteiten weer! Like voor je tuin, en vooral ook voor je kussens. En een hele dikke like voor je foto. Ik snap dat je het zelf anders ziet. Maar je kinderen zien het juist hoor. Toitoitoi voor morgen.

  11. Wat een mooi verhaal en die foto van jou, stralend. Wat een lieve opmerking van je zoon.

Geef een reactie

