IMG_1934_1

Deze eerste week na de operatie heb ik al zes keer mijn schoenen aangetrokken en ben ik naar buiten gegaan om de benen te strekken en frisse lucht  in te ademen.

IMG_1911_1

Mijn gestel heeft onder deze operatie van ca. twee uur veel minder geleden dan onder de vorige (twee operatiedagen 3x 1,5 uur en 1x 6 uur). Dat is een enorm verschil. Verder is het gelukt om mijn gezicht mooier te krijgen dan dat het recent was. Ik ervaar dus winst in plaats van verlies. Toch is het nog een flinke kluif, want de hechtingen trekken, mijn oog traant en schrijnt en ik ben gauw bezorgd, emotioneel en moe. Ik ben liever voor mezelf dan de vorige keer. De fanatieke Dorothé heb ik vervangen door de gemotiveerde Dorothé. Ik probeer zo goed mogelijk in vorm te blijven fysiek en mentaal maar ik hoef me niet meer te bewijzen… niet meer voortdurend via social media (#runningwaitsforme) wat te melden in de trant van ‘hé kijk mijn nou eens’. Toch blijft bloggen in wezen een ijdele zaak. Ik blog voor mezelf om mijn verhaal op een rijtje te krijgen, maar het blijft leuk om dit te delen met anderen.

Om toch nog maar even op te scheppen …. zes keer wandelen was al wel goed voor zo’n 50 km. Vandaag met die hitte deed ik er 12 … de hitlandroute van de ANWB. Manlief moest nl. nog fietsen vanuit Moordrecht, want hij is in training voor een Dolomietenweekje, en ik wilde heel graag ergens heen. Ik rij nl. nog geen auto want mijn zicht en reactievermogen zijn nog niet goed genoeg om veilig aan het verkeer deel te nemen. Fietsen gaat ook nog niet, maar dat komt wel weer. Lekker op pad dus.

De route zou gemarkeerd zijn met ANWB-schildjes maar in de praktijk viel dat reuze tegen. Ik heb er wel een aantal gezien maar ik heb ook veel op goed geluk gelopen. De route voerde eerst door een aangelegd bos, langs veenakkers… over eindeloze rechte warme weggetjes, langs de IJssel, over een knuppelpad door het moeras en ten slotte langs de lange ’s Gravenweg naar Nieuwerkerk a/d IJssel.

IMG_1912_1 IMG_1958_1IMG_1957_1 IMG_1938_1IMG_1949_1

Het was een landelijke route met veel koeien in diverse maten en soorten. Er waren vele luie exemplaren, maar ook springerige dravers die heen en weer achter trekkers renden. Het mooiste vond ik toch wel dit langharige exemplaar, alhoewel mijn fototoestel niet de gouden gloed van de vacht kon vangen.

 IMG_1932_1 IMG_1955_1

IMG_1959_1 IMG_1960_1

 Mijn fototoestel had ik dus meegenomen, dat wil zeggen mijn spiegelreflex camera (Canon EOS 450D) en daar fotografeer je toch heel anders mee dan met zo’n mobieltje. Het is jammer dat het zo’n joekel is om te sjouwen maar het is heerlijk om door de zoeker te turen en een en ander in te kunnen stellen voor wat detailopnamen zoals bij deze sloot die volledig door pluis was bedekt.

IMG_1921_1 IMG_1922 detail_1

Ik kijk de laatste week sowieso weer wat beter. De operatie heeft dat effect op me. Ik kijk anders de wereld in… dingen zijn minder vanzelfsprekend. Ik verwonder me meer en ik geniet meer. Omdat ik me heel kalm moet houden deze twee weken en dus uit mijn dagelijkse ritme ben heb ik veel meer tijd. Het lukt me beter dan de vorige keer om die in te vullen met een beetje genieten van wat er op mijn weg komt zoals deze fantastische frambozen die erg lekker waren. Het was me bijvoorbeeld nog nooit opgevallen dat het hart aan de plant bleef zitten.

IMG_1914_1

IMG_1916_1

Verder vielen me allerlei bladeren en hun structuren op zoals dit groot hoefblad. Fantastisch om te zien in het wild, terwijl ik normaal fanatiek het klein hoefblad uit onze tuin wied. En dan die prachtige bladeren van de ….. ik zou niet weten hoe die boom heet. Het volgende blad is van de zuring en dit fermenterende exemplaar vond ik veel mooier dan de groene verse blaadjes. Het was me ook nog nooit opgevallen dat de bladeren van de varen paars worden als ze verdorren. Dat zijn dus van die kleine dingen waar ik nu meer oog voor heb. Zen hè voor een actieveling als ik ;-).

IMG_1937_1 IMG_1936_1

IMG_1919_1

IMG_1943_1

IMG_1952_1

Van z’on slootje met waterlelies kan ik altijd wel genieten, maar vandaag kon ik de diverse stadia van de knoppen vastleggen. Vooral die lange gele en zijn broertje met die stamper verbaasden me.

IMG_1971_1

IMG_1966_1 IMG_1967_1 IMG_1968_1

IMG_1970_1

Zon rietkraag met wat lissen is van een afstandje gewoon aardig om te zien, maar van dichtbij lijkt zo’n bloem wel een beeldhouwwerk.

IMG_1929_1

IMG_1913_1 IMG_1947_1

Maar het allermeeste heb ik genoten van de vogels…. donzige zwanenkuikens, een nieuwsgierige of argwanende reiger, gezellige meerkoetennesten al dan niet met inhoud. Wat een werk moet dat zijn om dat allemaal aan te slepen en op te bouwen.

IMG_1910_1 IMG_1972_1

IMG_1973_1 IMG_1974_1

En tenslotte….. was daar een fuut die niet gelijk onderdook toen ik mijn lens op hem richtte…. nee pa wilde zijn kindertjes lekker verder laten slapen op zijn rug. Dat bad komt later wel op de dag. De fuut richtte zich waakzaam naar mij toe zodat haar jonkies bijna onzichtbaar leken in hun schutkleur.

IMG_1961 detail

IMG_1963 detail_1

Ik zag nog veel meer maar deze blog is lang genoeg. Mijn energie is weer op. Of ik morgen weer een wandelingetje doe weet ik nog niet  want mijn gezicht heeft het zwaar in de zon, ondanks de zonnehoed die ik steeds draag (zonnebrandcrème mag nog niet omdat dit te belastend is voor de pas geopereerde huid). Nou ja dan doe ik gewoon een avondwandeling. Mochten jullie nog tips hebben voor mooie plekjes dan hoor ik het graag.

IMG_1924_1 IMG_1928_1 IMG_1939_1 IMG_1953_1

 

 

 

»

  1. Caroline schreef:

    Leuk dat je weer terug bent. En ja, als sporten iets van ‘moeten’ wordt om te kunnen melden aan anderen, dan is er natuurlijk geen ontspanning meer aan. Ik vind een beetje sociale controle van het internet soms goed om het niet op te geven, maar het moet ook niet zo erg worden dat het een verplichting wordt 🙂

  2. KnutzEls schreef:

    Mooi blog. Mooie foto’s, mooie gedachten, mooie wandeling. Mindfullness in optima forma

  3. Lianne schreef:

    Je blijft me verrassen! Neem de dagen zoals ze komen, de goede en wellicht minder goede, maar geniet van alle mooie momenten. Als jij nu alle mooie wandelroutes uitzoekt, loop ik binnenkort een keertje mee!

  4. Jacqueline schreef:

    Prachtige foto’s en fijn om te lezen dat het “goed” met je gaat en dat je heerlijke aan de wandel bent.

  5. Inge schreef:

    Wat een leuk verslag en mooie foto’s.
    Die fuut, oh ik ben al jaren op zoek naar eentje met kinderen op de rug .. vroeger toen we op het schip woonden zag ik ze zo vaak en nu nooit meer. Maar jij hebt er eentje gevonden en nog gefotografeerd ook! Brengt vast geluk.

    • djaktief schreef:

      Hi Inge,

      Hier thuis aan de Gaatkensplas zwemmen de futen volop, maar ze duiken altijd onder als je ze wilt fotograferen. Ik heb iets met futen… als ik ze zie maakt het me gelukkig… ik weet niet hoe dat komt. Dus deze foto’s waren wel heel speciaal voor me.

      Groetjes,

      Dorothé

  6. Jannet schreef:

    Met wandelen zie je nog veel meer dan met (hard)lopen. Prachtige foto’s heb je gemaakt. Die van die fuut is echt schitterend. Ik heb daar in de buurt ook wel eens gewandeld (doe regelmatig mee aan een georganiseerde tocht).
    Grappige voeten heb je trouwens 🙂 Zie je niet vaak dat de middelste teen de grootste is.

    Nog bedankt voor je reacties op mijn tussentijden afgelopen weekend. Altijd fijn om te weten dat er iemand is die aan je gedacht heeft.
    Die foto op de liveblog had ik gezien (had hem verboden om die te plaatsen maar hij deed het toch…).

    • djaktief schreef:

      Lachen Jannet dat je op mijn voeten let… maar door die te korte grote teen is mijn evenwicht dus slechter. Het is wel ongelooflijk handig in pumps, maar die draag ik weinig, want je kunt er niet op (hard)lopen ;-).

      Groetjes,

      Dorothé

Geef een reactie

