P1130695_1

Wisten jullie dat onze huid sneller groeit dan deze sla (eerste krop uit eigen moestuin dit jaar)?  Gisteren zijn de draadjes uit mijn gezicht verwijderd en heb ik weer veel opgestoken van de arts die de wondcontrole deed.

 P1130583_1 20140523-20140523-DSC_4054_1

Deze twee foto’s dateren van medio/eind mei. De krop boven is het meest linkse plantje op de 2e rij. Ik ben ook weer helemaal veranderd, maar het gaat me te ver om verse littekenfoto’s op mijn blog te zetten. Deze arts – dezelfde als die ik zag na de operatie – vertelde ons

  • dat je gezicht het snelste heelt omdat het zo goed doorbloed is
  • hechtingen daarom al na een week worden verwijderd
  • de eerste drie weken cruciaal zijn omdat de wond dan geneest tot 50% van de normale trekkracht/elasticiteit en dat is voldoende om ongeveer alles te kunnen doen
  • de wondgenezing mag gedurende die tijd niet worden gestoord door het gebruik van crèmes, zonnebrandmiddelen, alcohol (roken is sowieso uit den boze)
  • zon moet echt vermeden worden (een jaar lang)
  • masseren mag ook pas na die datum

2014-04-28 20.44.04_1

Het verwijderen van de hechtingen was wederom allesbehalve pijnloos ondanks de tevoren ingenomen pijnstillers. Dezelfde lieve en geduldige zuster als de vorig keer liet zich ontvallen ‘dat het toch weer een flinke ingreep was geweest.’ Er zaten ook veel hechtingen op een klein oppervlak, hetgeen het extra lastig maakte en die bij mijn oog zijn sowieso uiterst gevoelig. Maar wat heel gek was dat ik pijn naast mijn oog voelde terwijl ze een hechting naast mijn neus verwijderde. De zuster legde uit dat dit zou kunnen komen door de zenuwen die nog verbinding maken met plaatsen waarmee ze voorheen in contact waren. Een bijzondere ervaring dat wel.

Diezelfde zuster zorgde er ook voor dat ik niet volgende week weer op controle hoefde bij een onbekende arts – de wond geneest  namelijk zo goed – maar na twee weken bij mijn eigen chirurg.  Manlief had nog een onderonsje met de arts waaruit naar voren kwam dat hij dacht dat voor de vervolgoperatie toch weer een narcose nodig zou zijn. Het is daarom heel fijn dat ik snel bij mijn behandelaar terecht kan want alleen zij kan daarover oordelen. Ik hou zelf rekening met een periode van drie maanden herstel van deze littekens voordat een vervolgoperatie kan plaatsvinden. Ondertussen ben ik er al vanaf eind januari mee zoet.

Thuisgekomen voelde het heel onwennig allemaal nu de hechtingen de boel niet meer op hun plaats houden. Het is losser, tintelend, soms stekend, gezwollen en stijf, maar veel minder als de vorige keer. ’s Avonds kwam toch nog een opluchtende en ontstressende huilbui, maar verder voel ik me uitstekend. Ik ben nog niet de oude maar ik hoef het woordje ‘lang’ er niet bij te gebruiken.

P1130696_1 P1130697_1

Jullie weten verder dat ik nogal van de draadjes ben met mijn Naaicafé DJ. Naaien kan ik nu ook nog niet goed zien en ingewikkelde patronen leveren frustratie op. Daarom ben ik begonnen met haken van een CAL-deken (crochet along). Als je er meer van wilt weten dan moet je hier klikken. Deze dame heeft half Nederland aan het haken gekregen en ik ben ook gezwicht. Het is heel leuk en rustgevend om te doen als je toevallig net niet in een toer zit met een ingewikkelde steek. Zelfs als je er niet uitkomt is er een Facebookgroep om je te helpen of je vorderingen mee te delen. Ik had nog flink wat restjes katoen die zo mooi een leuke bestemming krijgen.

P1130710_1

Verder geniet ik ook van de ‘draadjes’ waarmee ik me verbonden voel met allerlei mensen. Ze laten via mail, blog, Facebook, Twitter, kaartje, bloemen etc. allemaal weten dat ze aan me denken. Ik heb de kaarten allemaal nog hangen. De rechtse rij kreeg ik voor de eerst operatie en de linkse rij erna. Inmiddels ben ik weer met een nieuwe rij begonnen. Ongelooflijk allemaal en heel erg bedankt. Het lukt niet zo snel om met iedereen contact te houden en alles te vertellen. Dan zou ik alleen maar bezig zijn met ‘ziekte/gezondheid’. Het is belangrijk om gewoon de draad van alles weer op te pakken, ook al is er nu nog geen definitief einde van de behandeling in zicht.

P1130711_1

Een speciale vermelding nog voor de post die ik vandaag kreeg van een collega-hardloopster en -blogger: een runningshirt van het trendy topmerk Inkburn. In de loop van de volgende week zal ik het in gaan wijden met heerlijk vies zweet omdat ik dan weer mag gaan hardlopen. Mijn opbouw zal rustiger zijn dan de vorige keer. Ik heb wel wat geleerd ondertussen ;-). Ik vind het heel spannend allemaal. Vlak na de operatie voelde ik lucht in mijn rechter neusgat, maar nu zit het weer dicht door de zwelling wellicht. Maar ik verheug me er erg op om weer te kunnen rennen. Wandelen is leuk, maar running waits for me!!!

 

»

  1. Inge schreef:

    Leuk, de draadjes en de blaadjes associaties, hoe kom je er op! Fijn te horen dat het leven toch nog een beetje tegen je lachen wil 🙂

  2. KnutzEls schreef:

    Zag vandaag allerlei hoedjes. Wordt een grote hit, want iedereen wil een beetje schaduw 😉
    Fijn, weer een stapje verder. De afspraak voor Yves SL staat nog steeds, binnenkort misschien?

  3. ruud schreef:

    Gelukkig deze ingreep ook al weer achter de rug; en lekker daarvan herstellen. En wijdt dat shirt maar lekker in……wat zal dat fijn voelen!

  4. Veel draadjes geven veel verbinding. Mooi hoe je het in je blogje benoemt. Tof hardloopshirt! Wat een lief kado. Ik ga de link eens bekijken! Fijn om te lezen dat je de ‘draad’ weer oppakt!

Geef een reactie

