IMG_2076_1

Sinds de tweede operatie – nu een maand geleden – ben ik vrijwel iedere dag naar buiten gegaan. Ik wandelde 144 km veelal met hoed zoals je hier ziet omdat ik de eerste drie weken nog niets mocht smeren en een jaar absoluut niet mag verbranden. Na twee weken mocht ik weer hardlopen en kwamen daar 55 renkm’s bij. Fietsten deed ik pas na de derde week omdat het zicht beperkt is en mijn hoed afwaait. Begonnen met kleine stukjes maar uiteindelijk toch 59 km bij elkaar. Dit alles stond voor 36,5 in de buitenlucht doorgebrachte uren in één maand. 

Het hielp me om mijn blik te verruimen en verder te kijken dan de ongemakken van de operatie,  de zorgen over mijn herstel en te ontstressen van nog 1001 andere dingen. Ik heb mijn eigen omgeving meer ontdekt en er met fototoestel of mobieltje in de hand van genoten en plaatjes gemaakt. Eigenlijk is er nu weinig tijd om te bloggen omdat het druk is in huis met proefwerkweken, het herstel van middelste en ook van manlief die helaas sinds zaterdag rugklachten heeft en alle werkzaamheden die daardoor toch voor mij blijven liggen. Toch ga ik even een paar keer een half uurtje schrijven en terugkijken naar de foto’s om er weer van te genieten. Op een gegeven moment is mijn blog dan klaar voor publicatie.

Over mijn ontdekkingen in Hitland en Tiengemeten schreef ik al eerder maar over deze drie routes nog niet:

Zuidpolder

zuidpolder 2014-06-17 09.11.02_1

Als ik beperkt tijd heb om te sporten dan begin ik te lopen en dan draai ik halverwege weer richting huis. Ik wandelde vlak bij de Heinenoordtunnel en daar zag ik een paadje omhoog lopen. Nieuwsgierig als altijd klauterde ik omhoog en ontdekte een heus vliegveld…. weliswaar voor modelvliegtuigen maar toch. Een stukje verder zag ik een trappetje dat ik niet kende de dijk op gaan en ik besloot daar ook eens even poolshoogte te nemen. Ik had een prachtig uitzicht op een plas. Later bleek dat dit de Zuidpolder in aanleg was.

Het gras was pas gemaaid en toevallig had ik kort daarvoor op Facebook bij collegahardlopers gelezen over een duurloop door pasgemaaid gras en bij een ander over clinics op blote voeten. Voor ik het wist had ik mijn sandalen uit gedaan en liep ik heerlijk op blote voeten in dat gras. Er was geen steentje te bekennen… het was heerlijk zacht en het maakte me rustig. Ik zal nooit kunnen hardlopen op blote voeten na jarenlange voetklachten in verband met een ontstoken voetplaat maar wandelen kan wel.   Aan de andere kant liep nog een pad volledig door het riet…. daarvoor was geen tijd meer…. dat ontdek een volgende keer weer. Dit zijn de foto’s die ik schoot:

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

 Rhoonse en Portlandse Baan

rhoonse en portlandse baan

Op een zondagmiddag (toen ik mezelf heel erg in de weg) zat stuurden mijn pubers me naar buiten en zeiden…. ‘ga toch wat fotograferen mama…’ Nou zo gezegd zo gedaan. Uiteraard fotografeerde ik weer veel bloemen maar die bewaar ik voor een andere keer want die heb ik de laatste tijd genoeg laten zien. Objecten en constructies zijn ook heel leuk. Dit is een kunstwerk waarvan ik niet weet wie het gemaakt heeft. Het staat er als poort naar het (deel)recreatiegebied De Rhoonse Weide heet en ik vond het leuk om er mee te spelen.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

In dit gebied is ook ‘de blauwe verbinding‘ te vinden. Ik schreef daarover al eerder in dit blog. Steeds is er weer iets klaar zoals deze sluis voor kano’s. Eigenlijk hadden we al een kano willen kopen maar omdat we teveel aan ons hoofd hadden is dat er nog niet van gekomen. We hebben wel een opblaasbare gelukkig. Als ik weer mag zwemmen – ik kano niet zo goed 😉 – dan moeten we maar eens proberen hoe ver we komen met dat ding.

IMG_2020_1 IMG_2021_1

Behalve ‘de blauwe verbinding’ is er ook  ‘de groene verbinding’. Dit is een wandel- en fietsbrug over de A15 waardoor je vanuit Rotterdam-Zuid rechtstreeks in het recreatiegebied ‘Het Buijtenland van Rhoon’ terecht komt. Bij die leuke plassen, de Rhoonse en Carnisse Grienden dus oftewel mijn ‘achtertuin’ waar ik veel hardloop en wandel.  Dat hele recreatiegebied hebben we te danken aan de Maasvlakte II. Het is nl. een compensatiegebied om de leefbaarheid tegenover de economische bedrijvigheid in evenwicht te houden.

Ik ontdekte er in ieder geval hele mooie hellinkjes waar ik een beetje heuveltraining zou kunnen doen in combinatie met de route over de geluidswal. Momenteel ben ik nog niet aan heuveltraining toe, maar dat komt wel weer. Ik vind de nieuwe brug echt schitterend. Hij opent voor mij ook weer nieuwe loopwegen naar Rotterdam-Zuid en zo kort na de operatie voelde het ook symbolisch om nieuwe wegen in te slaan. Om jullie een indruk te geven maar ‘een paar’ fotootjes:

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Tot slot nog een drietal foto’s van een kunstwerk. Ik fotografeerde het al eerder toen ik net de diagnose huidkanker had gekregen en ook in de stromende regen. Zo ziet het er toch weer heel anders uit dan in mijn blog van toen, wat is er toch ongelooflijk veel gebeurd in iets meer dan een half jaar:

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Polderdag Rhoon

Foto 2012 Routepicture 650 polderdag rhoon

Tot slot een stukje over de fietstocht die ik maakte op de langste dag ter gelegenheid van de 7e Polderdag Rhoon. Deze dag hebben we te danken aan boze boeren die tegen de plannen zijn om dat hele gebied tot recreatiegebied te maken. Zij zouden dan moeten vertrekken om elders te gaan boeren omdat er dus een compensatiegebied moet komen voor recreatie omdat Maasvlakte II nodig is voor de Nederlandse economie. Die boeren hebben zich met succes verenigd en ingespannen om de waarde van het boerengebied  aan te tonen en organiseren daarom een Polderdag en geven open huis van het landschap en de boerderijen en organiseren educatie voor scholen. Verder hebben ze met behulp van de Nederlandse vereniging voor Cultuurlandschap een alternatief plan bedacht om recreatiegebied te combineren met het boerenbedrijf. Via hun website Red de Polders van Rhoon en Facebookaccount verzamelen ze handtekenenringen. Ze hebben er 40.000 nodig en ze zijn vandaag op 39.645. Eens in de twee jaar is de polderdag tegenwoordig en dit is de website met alle informatie.

Het was fantastisch weer op die polderdag en ik heb genoten van de uitleg van de boeren over hun producten en de dieren. Je kon ook de lucht in maar ik ben een echte schijter dus mij niet gezien. De luchtfoto’s heb ik dus van de site geleend. Verder bracht ik ook nog een bezoekje aan zorgboerderij en theeschenkerij ‘De Buytenhof’ en weer schoot ik bergen foto’s, dus jullie kunnen je hart ophalen:

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Er is nog veel meer te zien gelukkig dus voorlopig ben ik nog niet uitgekeken. Mocht je meer informatie willen over de routes kijk dan hier. Voor meer wandel-, fiets- op hardlooptips in de omgeving van Rotterdam hou ik me aanbevolen.

»

  1. Al woon je in de Randstad, je zit toch ook midden in de natuur. Je moet het wel zien natuurlijk, dat doe jij. Ik heb genoten van je uitleg en van de mooie foto’s.

  2. Ruud schreef:

    Leuk blogje, mooi te lezen over al je wandel, loop en fietsoutes in de omgeving.
    Verbaas mij daar zelf ook steeds weer over, dat ik toch ook steeds weer andere paadjes en andere uitzichten ontdek op plaatsen waar ik al zo lang kom.
    Greetz!

  3. baasbraal schreef:

    Ooooh, wat je me hier een plezier mee! Mijn land, mijn omgeving. Toen ik als kind in Sportdorp woonde en later toen we op het Zevenbergsedijkje woonden, kwamen we hier vaak op de fiets ( we vluchtten op Koninginnedag vaak de stad uit).
    Nog later toen we in Puttershoek woonden, zijn we er ook nog wel geweest. Het is natuurlijk heel erg veranderd daar in Zuid met die overgang naar Barendrecht, maar de Schenkelsedijk is nog steeds dezelfde. Heerlijk dat je daar rond kan struinen en fantastisch dat je er foto’s over op je blog zet! Ik was laatst weer even op de Charloise Lagendijk trouwens. Het is daar nog geen spat veranderd tot mijn verbazing……
    ..

    • djaktief schreef:

      Janneke vergeet vooral niet op de site van polderdag te kijken daar staan heel veel foto’s op en ook uitgebreide stukken over de historie.

      Groetjes,

      Dorothé

  4. KnutzEls schreef:

    Ook dichtbij huis is veel te genieten en te beleven. Heerlijk toch? Mooi stuk, Dorothé

  5. Hoihoi, morgen ga ik wandelen met mijn vriendin. We hebben de Rhoonse Grienden uitgekozen. Met dank aan jouw tips. We wilden ergens in het midden van onze woonplaatsen afspreken, Rhoon is het geworden. Dank voor de tip hier op jouw blog. Ik heb er zin in 🙂

Geef een reactie

