2014-06-19 06.14.05_1

Het is al lang geleden dat ik schreef over koken en bakken want deel 16 dateert van december 2013. Uiteraard hebben we het afgelopen halfjaar ook gewoon gegeten maar ik weet wel dat ik niet zo veel puf had om te koken. Heel vaak draaide ik op de automatische piloot wat in elkaar. Zo’n twee weken na de operatie kreeg ik ineens weer zin in allerlei dingen. Ik ruimde mijn kledingkast op en sloeg weer aan het experimenteren in de keuken. Bereid je voor op een lange blog want het zijn er nogal wat, maar de meesten hebben ondertussen al vakantie en kunnen rustig lezen.

fastfood

Manlief ging een weekje op fietsvakantie en met middelste leefde ik me uit in allerlei fastfoodrecepten. Want samen koken is heel gezellig en als je zelf fastfood maakt met verse ingrediënten is het – mits niet dagelijks in grote hoeveelheden – een behoorlijk gezonde maaltijd. Mijn gewicht was de laatste 3-4 maanden helaas 5 kilo toegenomen. Direct na de tweede operatie ben ik begonnen met anders eten en die kilo’s ben ik dus al weer kwijt. Ik at gewoon mee van deze lekkernijen maar gebak at ik dan in plaats van lunch of ontbijt en ik nam niet te grote porties. Verder skipte ik brood en at als vervanger yoghurt met banaan. Zolang ik nog geen duurlopen van meer dan twee uur hoef af te leggen kan ik prima hardlopen met minder koolhydraten. Verder werd vers fruit mijn snack… vooral de lichtere soorten aardbeien en meloen. Wat hielp was dat ik nog geen alcohol kon/mocht drinken omdat je daar van die blosjes en dus bloedstuwing in je gezicht van krijgt…. geen extra calorieën en behoud van mijn motivatie. Ik zit weer prima in mijn vel en het lukt me mijn hernieuwde eetpatroon te handhaven ook al was het de laatste tijd nogal hectisch te noemen.

Wat maakten we dan allemaal….

Pizza

Echt vers van zelfgemaakt deeg en dan de fun van het beleggen met artisjokken (nog niet uit eigen tuin) voor de liefhebbers:

2014-06-14 17.42.26_1 2014-06-14 17.44.35_1 2014-06-14 17.46.10_1
2014-06-14 17.52.05_1 2014-06-14 17.56.02_1 2014-06-14 17.57.33_1
2014-06-14 18.17.45_1

verse pizza

Patat

Niet zo’n zak diepgevroren kruimels maar van verse aardappels. Handig was verder dat het mooi weer was en dat ik buiten kon bakken i.v.m. de lucht. Eerst even uitgebreid op internet gezocht en gekozen voor deze Vlaamse frieten. Het geheim zit vooral in het bakken met open deksel zodat het vocht eruit kan. Hierdoor blijft de olie beter op de juiste baktemperatuur.

2014-06-18 18.20.10_1

vlaamse frieten

Pannenkoeken

Natuurlijk bak ik met drie zonen al heel lang pannenkoeken, maar deze Amerikaanse variant had ik nog nooit geprobeerd. We hebben dit gegeten in plaats van ons reguliere weekendontbijt/-brunch. Bijkomende voordeel was dat de pubers gelijk uit hun rituele zondagse uitslaapmodus waren.

2014-06-22 10.53.38_1

american pancakes

Ook zonder de drie p’s was het smullen van…..

Macaronitaart

2014-06-26 18.14.02_1

Weer eens wat anders dan een gewone pastaschotel. Ze houden bij ons niet van courgettes dus deze is helemaal met tomaten bedekt, maar je kunt natuurlijk ook een mix nemen van courgettes en tomaten en/of paprika’s.

macaronitaart

Pindasoep

 2014-06-16 13.45.38_1

De jongens zijn echte soepbeesten…. het liefst eten ze die noodles  vol ‘geur-, meur- en braakstoffen’ dus toen ik deze pittige variant – waarmee je ook nog eens goed van je restjes pindakaas en satésaus afkomt – ontdekte bij de kinderlijk eenvoudige recepten van AH moest ik dit natuurlijk uitproberen. De smaak is veel opwekkender dan de kleur doet vermoeden.

surinaamse pindasoep

Gebak en desserts

Appelbladerdeegtaartjes

2014-06-15 12.04.57_1 2014-06-15 13.01.23_1

Bij dit recept maakte ik helaas de kapitale fout om de bakvorm niet in te vetten. Van je mislukkingen moet je leren tenslotte. Na een halve dag weken was de vorm gelukkig weer brandschoon. De smaak had in ieder geval niet geleden onder het aanbakken. De boys namen ze ook graag mee naar school in plaats van zo’n standaard pauzekoek/cracker.

mini-aardappelquiches

Verlorenbrood met gember

P1130683_1

Omdat ik nogal wat brood overhield bakte ik een variatie op het verloren brood recept. Verloren brood is de ideale snack als je lang in de een of andere medische wachtkamer moet zitten.  Ik verving de chocolade met nootjes en de rozijnen door een zakje gember dat zich in mijn keukenlade lag te vervelen. Het is lekker klef soort comfort/troostvoedsel terwijl er niet veel suiker in zit, waardoor je niet gaat pieken met je bloedsuikerspiegel. Onder het kopje recepten staat ook nog een hartige variant.

Appelbladerdeegtaartjes

2014-06-13 10.57.22_1 2014-06-13 10.58.20_1

Weer zo’n kinderlijk eenvoudig recept waar ik op varieerde. Ik heb altijd bladerdeeg in de diepvries zitten voor onverwacht bezoek. Als ik om die reden koekjes in huis haal verdwijnen die toch maar weer voordat ze hun eigenlijke doel kunnen dienen. Je kunt dit recept ook volledig suikervrij maken waarmee het dus ook geschikt is voor diabetici of strenge lijners.

appelbladerdeegtaartjes

Churros

churros

Tja en toen was het proefwerkweek en de spanning liep hoog op. Verder moest middelste – die flink was afgevallen door zijn operatie- nodig weer wat bij eten en dus waagden we ons aan dit toch wel machtige recept. Ik heb foto’s van het bakken gemaakt maar die zijn blijkbaar niet op mijn pc geland. Foto’s van de gebakken churros lieten zich niet maken omdat ze heel snel in de hongerige magen verdwenen. Maar als je googelt met afbeeldingen dan zie je er heel veel vormen van. Het recept heb ik van de WTF-website en als je je eens verveelt dan kan ik je de filmpjes daar van harte aanbevelen.

churrosrecept

Bananentaart

2014-06-16 15.37.17_1

Dit was ook best een flinke brok, maar omdat ik de helft van de suiker (die in het baksel ging, niet die karamel moest worden) verving door zoetstof  verminderde ook het aantal calorietjes. Omdat er toch nog genoeg echte suiker in zit maakte dat voor de smaak niet uit. Ik gebruik voor dit soort recepten altijd restjes noten/pinda’s die niet meer zo super zijn. Dat scheelt enorm in prijs want echte voor gebak geschikte noten zijn meestal duur. Als er toevallig nog zout op de pinda’s zit dan doe ik ze even in een plastic zak met een stukje keukenpapier en dan flink schudden zodat het zout aan het papier blijft plakken.

omgekeerde bananentaart

Tiramitoetje

2014-06-14 17.39.45_1 2014-06-14 17.40.30_1 2014-06-15 15.45.55_1

De echte tiramisu bij de Italiaan is natuurlijk onovertroffen, maar vaak vinden mensen het erg zwaar en velen houden tegenwoordig niet meer van de zware koffiesmaak. Goed nieuws: je kunt de koffie gewoon vervangen door thee die je flink donker hebt laten trekken. Het is ook de ideale manier om van zomerfruit dat overrijp is af te komen.

tiramitoetje

Kersenjam

2014-06-22 13.17.47_1

Tijdens de fietsvakantie van manlief ging er nogal wat mis…. mailaccount gehackt, computermuizen stuk én ik had ruzie met de gevederde vrienden in de tuin. Zij zijn net zo dol op rode vruchten als wij, maar ze maken er zo’n zootje van door overal kersen en aardbeien op te eten en dan daarna rustig alles onder te schijten. Mijn mooie nieuwe terrasje was  zo vies, net als de grote terrastafel en het balkon. Tot overmaat van ramp moest ik ook nog eens een in het net gevangen vogel bevrijden……..brrr …. voor ons beiden niet fijn. Ik trof maatregelen door zilverpapierstroken vast te nieten boven de aardbeien en in de boom. Later voegde ik er ook nog plastic voetbalvlaggetjes aan toe om de vogels af te schrikken.

2014-06-16 12.59.55_1 2014-06-16 13.40.56_1

Toch besloten we na thuiskomst van manlief na de eerste lange ziekenhuisdag met middelste de kersen zo snel mogelijk te plukken. We  waren te moe om kersen te pitten en jam te koken. (Het zijn zure kersen, dus alleen daarvoor geschikt). We verhuisden de reguliere boodschappen naar een campingkoelkast en zetten 10 kilo kersen in twee emmers in onze gezinskoelkast. Tussen alle ziekenhuisbedrijven door verwerkten we die 8 kilo kersen tot 19 potten jam en vroren twee grote bakken compleet met steel en al in om later te verwerken. De laatste pot haalde de foto niet eens, die is al weer verorberd. Hier kun je het kersenavontuur van vorig jaar lezen en eindelijk heb ik een kaartje voor het aardbeienjamrecept op de site gezet.  Je moet voor kersen dus de dubbele hoeveelheid pectine toevoegen. Ik zal het t.z.t. wel wijzigen maar voorlopig ben ik even uitgeblogd.

2014-06-23 20.33.52_1 2014-06-25 17.59.32_1

Ik zou het wel leuk vinden als jullie me lieten weten of jullie ooit al eens iets van ‘mijn’ recepten hebben uitgeprobeerd en hoe het is bevallen.

 

»

  1. KnutzEls schreef:

    Zo, jij bent lekker bezig! Ziet er allemaal heerlijk uit.

  2. Ada schreef:

    Dat ziet er allemaal lekker uit, ik heb er nog niets van geprobeerd moet ik helaas zeggen meestal kom ik niet verder dan appeltaart en als maaltijd gaan we vaak voor de wok met lekker veel groente.

  3. Affodil schreef:

    Dit moet ik gewoon nog even rustig nalezen, maar ik kon het niet laten “onze” frietjes door te lezen. Het voortdurend onder water houden is niet echt nodig, hoor. Snij de geschilde aardappels in staafjes (en wie graag lucifers heeft, mag best wel dunner dan 1cm snijden) en spoel die grondig om het zetmeel weg te krijgen. Droogdeppen en vanaf daar klopt het als een zwerende vinger. “Bij ons” wordt zout pas op het bord toegevoegd, ieder naar wens en behoefte.

Geef een reactie

