P1140090_1

En hoe zit het nu toch met het hardlopen…

2014-06-16 07.54.50_1

Twee weken na operatie 2 mocht ik weer rennen en dat heb ik ook gedaan. Ik begon in het nieuwe INQnBURN*1  shirt dat ik van Paula had gekregen ;-).  Ik had me voorgenomen om deze keer het kilometrage langzamer op te bouwen als na operatie 1. Toen wilde ik zo snel mogelijk weer in vorm raken. Het wandelen skipte ik gelijk en ik liep al gauw weer mijn standaard-10-km-rondje, met een maal per week een lange duurloop van steeds meer km’s. Toen bleek dat er nog een operatie plaats moest vinden zette ik alles op alles om een halve marathonwedstrijd te kunnen lopen. Ik liep weliswaar veel langzamer maar het lukte om in Leiden die ondanks het warme weer goed te volbrengen. Het lopen hielp maar eigenlijk was ik – achteraf gezien – gewoon heel erg aan het bewijzen dat ik nog meetelde. Vlak voor operatie 2 liep ik alleen nog maar korte stukjes en draaide ik korte fitnesstrainingen, meer kon ik niet opbrengen.

Na operatie 2 heb ik de eetknop omgezet om die 5 kilo kwijt te raken die ik in 2014 was bijgekomen. Dat lukte wonderlijk snel en daardoor kon ik ook gemakkelijker hardlopen. Die eerste week liep ik eerst driemaal 5 km voordat ik overschakelde naar de 10 km. Het ging goed en mijn snelheid was beter dan na de eerste operatie ook al krijg ik nog steeds onvoldoende lucht door mijn rechter neusgat. En toen kwam middelste in het ziekenhuis terecht en raakte alles in de war. Na een pauze van vier dagen was ik wel zo slim om weer met 5 km te beginnen. Ook al liep het niet super, toch probeerde ik twee dagen later 7,5 km en dat ging dus beroerd. Ik weet het aan de hellingen die in mijn rondje zaten en sprak gewoon met mijn loopmaatje Pauline af voor een vrijdag’s rondje van 10 km. Het was warm, maar daar kon ik in Leiden goed tegen en bovendien hadden we een schaduwrijk parcours gekozen, dus wat kon ons gebeuren…. Op de terugweg – we liepen dezelfde route als heen ivm de schaduw – voel ik me beroerd worden… even wandelen dan maar en daarna weer verder. Dit is echter die hele terugweg zo gebleven zodat het een soort run-walk-run werd. Mijn loopmaatje durfde me niet alleen te laten omdat ze bang was dat ik onderuit zou gaan.

2014-07-06 17.18.32_1 2014-07-06 17.17.09_1

Weer twee dagen later waagde ik me opnieuw op mijn hardloopschoenen op een regenachtige zondag met flink wat zuurstof in de lucht en dat ging gelukkig veel beter. Ik vergiste me nog in de afstand zodat er toch bijna 9 km werd afgelegd. Ik liep echter langzaam over de geluidswal waar de schapen grazen. Steeds worden ze verplaatst, zodat het gras er overal lekker kort bij komt te staan. Die maandag ging ik weer rennen, maar het ging helemaal niet. Pijn in mijn rug en stijf in mijn hele lijf alsof ik een marathontraining erop had zitten, dus na 5 km was ik er helemaal klaar mee. De volgende dag rust genomen en de dagen daarna regende het zo hard dat er zelfs van mijn wandelplannen weinig terecht kwam. Het vrijdagse rondje ging deze keer weer prima. Ik maakte er zelfs 12 km van in een heel rustig tempo met een paar stops om foto’s te maken.

2014-07-11 09.31.29_1

Onlangs schreef ik toch over de Polderdag in Rhoon…. de boeren willen zich niet van hun land laten verjagen om er recreatiegebied van te laten maken, maar ze komen de recreant wel tegemoet door bloemenranden langs de akkers te zaaien en dat ziet er echt fantastisch uit. *2

 2014-07-11 09.34.05_1 2014-07-11 09.31.46_1

Ik geniet nu dus weer volop van het lopen, maar voorlopig haal ik nog maar geen experimenten uit. Ik wil eerst weer een beetje stabiel 10 km kunnen rennen onder alle omstandigheden (warm/koud/heuvel/vroeg/laat). Blijkbaar is mijn conditie toch verder achteruit gegaan na tweemaal narcose en tweemaal een verplichte renpauze van twee weken. Ik ben benieuwd hoe het na operatie 3 zal gaan met hardlopen.

Ik heb in ieder geval wel nieuwe schoenen gekocht. Precies dezelfde als mijn laatste paar, maar lekker flink afgeprijsd omdat de nieuwste Asics Nimbus nu uit zijn. Als je op onderstaande foto’s klikt zie je dat ik ze toch wel aardig versleten heb. Ik ben in ieder geval van plan om die nieuwe ook weer goed te gaan gebruiken, maar wel met beleid.

P1140087_1 P1140088_1\

Ik loop al jaren op deze soort schoenen ivm de demping. Ik had ooit een ontstoken voetplaat en daar ben ik afgekomen door op Ecco’s te lopen. Ik rende toen nog niet. Verder verdwenen al mijn beginnershardloopkwaaltjes toen ik op deze soort Asics ging rennen. Dit is ondertussen mijn 9e paar hardloopschoenen.  Ik heb helaas altijd een herenmodel en kleur want ik heb maat 44 nodig ;-). Ik draag meestal twee paren tegen elkaar in en ik heb nog een paar trailschoenen

Wat zijn jullie favoriete sportschoenen en waarom (niet alleen voor rennen) ?

Aanvullend op dit blog nog het volgende:

*1 Naar aanleiding van vragen heb ik hier en hier de adressen waar je deze INKnBURN-spullen in Nederland kunt bestellen. Er worden ook regelmatig pas sessies georganiseerd.

*2 Het is de Polderkinderen van Rhoon gelukt om de 40.000 handtekeningen te verzamelen voor een petitie aan de Tweede Kamer. Lees er hier en hier meer over.

»

  1. Caroline schreef:

    Ik heb de Asics Kayano, in verband met overpronatie. Die hebben verder dezelfde eigenschappen als de Nimbussen denk ik, alleen met extra correctie 🙂

  2. Dank voor de adressen. Ik had je zomaar tegen kunnen komen vandaag in Rhoon.

  3. Hans schreef:

    Met nieuwe schoenen kan je er weer tegenaan. Hopelijk gaat het goed

Geef een reactie

