2014-09-05 09.03.24_1

Als je de hele maand augustus slechts 20 km hebt gerend en als je in juli ook al niet zoveel kilometers maakte…. wat doe je dan? Nou gewoon opnieuw beginnen met rennen dus.

Ik heb een trainingsachterstand van zo’n 500 km ten opzichte van vorig jaar om deze tijd. Die kun je niet meer inhalen of wegwerken. De opbouw na de eerste operatie kwam behoorlijk van de grond met al weer 135 km in maart. Na de tweede operatie begin juni leek het in juli aanvankelijk ook nog wel te gaan lukken met meters maken, maar ik vond het wel veel zwaarder dan de eerste keer. Een grote rol heeft de warmte daarbij gespeeld, maar mentaal en fysiek was ik moe en op. Het gebeurde in juli een paar keer dat ik niet meer kon rennen en moest gaan wandelen.

kmstand tm aug 2013 kmstand tm aug 2014
2013                                                                                           2014 

Toen ik in Toscane met heuveltjes, losse stenen en nog meer warmte werd geconfronteerd besloot ik dus om niet te rennen in mijn vakantie. Hierdoor ben ik nu goed uitgerust heb ik er weer zin in maar ik wilde niet boekstaven dat ‘hardlopers doodlopers zijn’ ;-). Ik volg geen specifieke trainingsschema’s maar ik zorg wel voor een opbouw. Van zetelatleet naar marathonloper zoals ze wel eens zeggen. Natuurlijk is niet alle conditie weg in die 7 maanden dat ik minder, niet én anders trainde. Ik loop tenslotte al sinds 2007.  Ik voelde me onzeker om weer te beginnen en ik wilde ervaren lopers en trainers uit mijn kennissenkring om raad vragen, totdat ik besloot dat niet langer te neuzelen en gewoon mijn gezonde verstand te gebruiken. Je moet haalbare doelen stellen en daar langzaam naar toe werken. Met kleine stapjes beginnen, dan vaker, dan langer en daarna pas sneller trainen.

De eerste week zag er zo uit:

restart week 1 excell

Na de eerste dag lopen had ik een rustdag ingelast mede omdat we nog hard aan de slag moesten in onze tuin na de vakantie. Dinsdag had ik nog een rustdag in verband met een mini-operatie (verstopte talgklier op mijn rug verwijderen) en dat moest gehecht worden. Dit was op dezelfde afdeling als destijds de Mohns micorochirurgie – ik lag deze keer twee deuren verder- en ik was bovendien stoer alleen gegaan. Het is gelukkig een wereld van verschil of er aan je rug of je gezicht wordt gewerkt, maar je moet toch even kalm aan doen ook op een mini-operatiedag (half uurtje).

En hoe voelde dat lopen allemaal? Mijn benen reageerden met stramheid en spierpijn. Pas woensdag liep ik zonder spierpijn. Mentaal merkte ik dat makkelijk door de pijntjes heen kon lopen ook als ik omhoog moest of zo. Ik vond het fijn dat ik mezelf de kilometerbeperking had opgelegd want nu was er geen blessurerisico. Ik liep steeds ongeveer hetzelfde rondje – ook wel in tegengestelde richting – met soms nog een ommetje of afstekertje al naar gelang ik tijd had. Ik deed geen warming up, maar wel een uitgebreide cooling down oftewel stretchring . Normaal doe ik die na 1,5/2 km; de totale afstand was hiervoor  nu te kort. Verder liet ik mijn voeten weer eens nakijken bij de pedicure. Ik heb last van kalknagels (geen schimmel) als gevolg van stoten in de schoen was haar conclusie.

2014-09-05 09.10.31_1En vanochtend mocht ik dus een heerlijke 10 km oogsten, net als de boer van dit aardappellandje ;-). Ik genoot van het uitzicht op de rivier, bewonderde de groei en de bramen en de bessen aan de struiken – welke soorten het zijn weet ik niet – en ontdekte fazanten. De bloemenranden zijn uitgebloeid, maar de jonge lama die bij zijn moeder dronk was groot geworden. Toen ik een foto wilde maken, liepen ze snel weg.

 2014-09-05 08.39.31_1 2014-09-05 08.39.18_1 2014-09-05 08.39.41_1

Op naar loopweek 2 en naar de controle bij de plastisch chirurg a.s. donderdag. Dan de boel even laten bezinken en daarna ga ik een loopplanning maken. En hebben jullie ook alweer (sportieve) plannen?

Advertenties

»

  1. Caroline schreef:

    Leuk dat je weer loopt, en dat je er weer plezier in hebt. Ik heb momenteel geen grootse plannen. Gewoon blijven lopen en genieten 🙂

  2. Karien schreef:

    Respect hoor, ik vind het maar knap! Ik heb het ooit geprobeerd, maar dan is het meer puffen en steunen dan hardlopen. Ik houd het maar bij wandelen (schijnt zelfs net zo gezond te zijn, dus niet moeilijk doen). Kan me wel voorstellen dat je er baat bij hebt!

  3. Ada schreef:

    Ik heb bewondering voor je prestatie en heerlijk zoals je er weer van kan genieten. Maar ik moet je bekennen dat ik niet van het sportieve type ben ….op de fiets naar het werk of soms naar de stad is alles bij mij, ik maak de km met naald en draad :)…….

  4. Jannet schreef:

    Poeh, net weer begonnen en nu al 10 km. Petje af hoor. Zag dat je in augustus best veel gewandeld hebt en dat helpt ook om in conditie te blijven. Ik wandel ook veel en zie dat als een heel langzame lange duurloop, niet een echte maar een klein beetje met een heel lage belasting.

  5. Wondelgijn schreef:

    Goed bezig, zeg ik!! Heeeel goed bezig!! 🙂

  6. ruud schreef:

    Doe je goed, Dorothé.
    Rustig aan het lopen weer oppakken, daarna komen de plannen vanzelf.
    Hoewel, Geldrop, is toch al gepland…..?
    En de 10km-afstand heb je alweer te pakken; gaat dus allemaal goedkomen.
    Sterkte donderdag bij de chirurg, en succes met de plannetjes!
    Greetz, Ruud.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s