P1150085_1

De eerste maand Naaicafé DJ zit er al weer op. Haar eerste verjaardag heb ik geruisloos laten passeren. Er is een stijgende belangstelling merkbaar waar ik natuurlijk heel blij mee ben. Ik vind het heel leuk om mensen te helpen hun creatieve kant te ontplooien.

P1150157_1

Mijn klanten zijn heel divers…. van aanstaande moeder tot oma die haar kleindochter wil verwennen… van iemand die aan haar interieur wil werken tot een beginnend ondernemer. Ze komen een aantal weken of gewoon een keertje. Ze hebben soms zelf een (oude) machine of willen hulp bij de aanschaf van een nieuwe. Ik adviseer en coach en verwijs en zoek ook verder als ik het zelf niet weet. Af en toe geef ik ook les aan huis bij mijn klanten als dat handiger is. Allemaal krijgen ze een aardigheidje als ze de eerste keer les volgen, maar vorige week was de stapel ineens op en de drie nieuwe klanten van die dag moesten dus even wachten op hun presentje. Nu heb ik weer een hele stapel verse speldenkussens gemaakt. Ze kunnen ook heel goed gebruikt worden bij het overnemen van patronen als presse papier want door het gewicht verschuift het papier minder.

Eigenlijk is het een heel leuk projectje voor een beginner, waar een paar naaitechnieken in geoefend worden en daarom heb ik er een tutorial van gemaakt.

P1150146_1

  • Knip twee vierkanten (de mijne zijn 11 cm).
  • Leg de goede kanten op elkaar.
  • Er blijft aan een kant een opening van 3 cm. Begin in het midden van 1 kant te stikken op 1 cm van de kant en stik rond zodat die opening erin blijft.
  • Knip alle draden steeds kort af. Omdat het een dubbele naad wordt hoef je niet eerst aan te hechten (heen en weer te stikken) op begin en eind.

P1150147_1

  • Knip de hoeken vlak langs het stiksel schuin af.

P1150148_1 P1150149_1

  • Keer het hoesje door de binnenkant door de opening naar buiten te trekken.
  • Gebruik een schaar, breinaald om de stof goed weg te kunnen duwen zodat je mooie hoekjes en naden krijgt. Het kan helpen om de naden tevoren eerst plat en daarna open te strijken

P1150150_1

  •  Stik op ca. 3 mm van de kant door en laat de opening van 3 cm vrij.

P1150152_1

  • Vul het kussentje met iets zwaars. Ik gebruikte schelpenzand want het is zwaar en schoon en als het onverhoopt nat wordt dan is het nog wel bruikbaar na drogen. Ik gebruikte een trechter in het gaatje en een weegschaal om de hoeveelheden te meten (150-200 gram).

P1150153_1 P1150154_1 P1150155_1

  • Daarna met de hand de opening dichtnaaien.
  • Om geen losse draden te zien. Steek ik van binnen naar buiten en maak ik 1 dubbele steek om aan te hechten, daarna steekjes op 0,5 cm van elkaar  tot de opening dicht is.
  • Aan het eind steek ik dwars door het kussentje op een willekeurige plaats. Trek een beetje aan de draad en kip deze af. De draad verdwijnt hierdoor in het kussentje.
  • Stik nu de kant waar de opening zat door. Begin op het stiksel en ga door tot je weer bij het volgende stiksel bent. Zo zit het voldoende vast en kun je de draden probleemloos afknippen.

P1150163_1

Deze technieken kun je ook gebruiken voor een geurkussentje, een gewoon kussen etc. Hé daar gaat de bel …. dat is vast de klant die voor vanmiddag had afgesproken 😉  .

Eén reactie »

  1. Heleen schreef:

    Goed bezig!

Geef een reactie

