20140926_153045_1

Als je weer een maandje aan het rennen bent dan moet je eens wat uitproberen. Deze week was dat een korte wedstrijd van 5 km en een trailloopje van 7 km.

restart week 5 excell

Eerst maar even het logboek van deze week. Wat opvalt is dat er geen enkele complete rustdag in staat. Maar het is wel verantwoord hoor, want ik deed iedere dag maar een beetje. De dag voor de wedstrijd zaterdag fietste ik wat rond in Barendrecht. Dan volgde de Greensrun die toch wel een aanslag was omdat het tempo veel hoger is. Verder werkte ik nog ’s middags in de tuin, maar ik heb niet op de klok gekeken, dus ik kon er ook niks over opschrijven. De dag na de wedstrijd liep ik met manlief een kort en kalm wandelingetje aan de overkant van de rivier als herstel en ook om los te blijven voor het trailloopje in het Hoge Bergsche Bos op maandagavond. Op dinsdag deed ik een uur cardiotraining in de sportschool op een kwart van mijn normale intensiteit (roeien, crosstrainer, steps, fietsen, armtrainer). Woensdag en donderdag liep ik de helft van de geplande afstand omdat ik me nog te vermoeid voelde en omdat woensdag ook een drukke dag is i.v.m. Naaicafé DJ maar vandaag met die koele mist volgde een duurloopje van 12 km in bijna mijn oude duurlooptempo.

binnerotte run

Omdat er over twee weken een operatie gepland staat heeft snelheidstraining voor mij nu geen zin, want pas twee weken daarna mag ik weer rennen.  Op 5 november begin ik dus met een restart van de ‘restart to run’. Omdat het effect van de duurlooptrainingen minder snel achteruitgaat probeer ik nog wel de kilometerafstand te vergroten. Als het niet lukt per run, dan toch wel in frequentie.  Verder heb ik nog een leuk gratis loopje gevonden in Rotterdam van de Rotterdam Running Crew. Ze zijn alleen op Facebook en Twitter te vinden. Maar even googelen leverde nog wat achtergrondinformatie. Dit soort initiatieven wordt ook wel ‘het wilde lopen’ genoemd heb ik begrepen, dus dat moet ik ook maar eens proberen 😉 .

  greens parade runtotrail

Maar nu een verslagje over de krenten in de pap van deze week:

Greensrun

Vorig jaar deed ik ook mee aan dit loopje dat deel uit maakt van een groter evenement de Greensparade met de volgende boodschap: “het laten zien van echt eten, laten proeven van echte smaken en de verbinding maken met echt lokale bedrijven. GreensParade wil laten zien dat gezond eten niet alleen goed voor je is, maar dat dit ook heel leuk, lekker en makkelijk kan zijn. GreensParade wil inspireren: niet alleen voor onszelf, maar ook voor onze kinderen, kleinkinderen en de wereld in de toekomst.” 

Deze keer had ik niet getraind op snelheid omdat ik pas weer begonnen ben met rennen. Het plan van aanpak was gewoon starten en zien hoe ver ik kom op een zo’n hoog mogelijke snelheid. Klokke tien werden we weggeschoten ik ging vrij vlot van start (tempo 04:50= meer dan 12 km/u). Na 1 km was ik al afgezakt naar 05:10 = 11,7 km/u. Toen we de Voordijk op moesten draaien was ik al volledig uitgeput en ik was nog niet eens op de helft. Ik heb toen echt gas teruggenomen en ca. een km rond de 6:00 = 10/km/u gelopen, daarna was ik weer op adem en kon ik 5:30 = 11 km/u lopen. Omhoog ging het ietsje minder hard natuurlijk , maar uiteindelijk is dit toch een mooie tijd voor een eerste loopje sinds de 2e operatie zonder op snelheid getraind te hebben. Ik heb me echt het snot voor de ogen gelopen. Dat is wat telt en niet mijn tijd maar mijn inzet. Later las ik in de uitslagen dat ik toch nog de 6e tijd had van de 22 dames die meededen 0:27:53 maar mijn PR is nog ver weg 0:24:45 helaas.

Even een paar fotootjes waarvan er een aantal geplaatst zijn met toestemming van de fotograaf van Barendrecht-Nu Jordi Meneer als ik hier de link naar het artikel zou plaatsen. Verder genoot ik nog van de kraampjes van het evenement. Ik kocht nog 6 kilo appels van het Edudelta om appelmoes te maken. Deze scholieren verkopen iedere vrijdagmiddag biologische groente en fruit op hun school in het kader van het project Stadslandbouw. Ze waren zo enthousiast.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

 

Runtotrail clinic

Op een voor mij ongebruikelijke tijd hardlopen – maandagavond om 19:00 uur – op onbekende schoenen in een onbekende omgeving – het Hoge Bergsche Bos – is best wel een uitdaging. Ik had van dit initiatief gehoord op de blog van Martine Hofstede die er inmiddels haar verslag ook al klaar heeft.

Afijn ik was de tweede die zich door de Rotterdamse avondspits had geworsteld, maar al snel kwamen Wilma van Onna en Wing Bird met een auto vol trailschoenen. Het was nog even puzzelen maar ook nu had ik weer maat 44 nodig om mijn nederige onderdanen! Nieuw voor mij is dat ze sluiten met trekveters die dan helemaal in de tong van je schoen gestopt worden. Na een korte uitleg over de schoensoorten en een globale indeling op basis van wie er al eens een trail gelopen had vertrokken we in twee groepen. Uiteraard werd er nog even een groepsfoto gemaakt. Martine deed de 5 km en ik zat bij de 7,5 km groep onder leiding van een man. Ofschoon er werd gezegd dat het trailtempo veel lager ligt dan het gewone looptempo speerde deze groep ervan door. Gelukkig bleef Wilma wel in de achterhoede en werd er af en toe kort gestopt om ons weer te laten aansluiten.

trail hoge bergsche bos

Het lopen was leuk, uitdagend door de klimmetjes en bochten en deze Salomonschoenen liepen lekker. Die veters blijven perfect zitten. Je glijdt absoluut niet weg of je nu naar boven klautert of naar onder dendert. Het miezerde een beetje maar dat hield op een gegeven moment op. Wel werd het steeds donkerder vooral in de bosjes en dat maakte dat ik behoedzamer ging lopen. Ik wilde nl. mijn operatie over een paar weken niet in de waagschaal stellen door enig incident of fysiek mankement. Mijn afstand tot de groep werd groter en groter, maar ik kon nog wel ongeveer zien waar ze gingen en bereikte weer veilig de parkeerplaats terug. Achteraf gezien had ik beter in de andere groep kunnen meedraaien. Na het inleveren van de schoenen, de belofte van nog meer clinics en een kortingsbon voor Run2Day ging ik voldaan huiswaarts. Hieronder nog een paar foto’s (ook een paar van de organisatie) en als je ook wilt meedoen dan moet je hun Facebookpagina maar in de gaten houden. Ik vond het zeker voor herhaling vatbaar en bijzonder dat er onder de rook van Rotterdam zo’n prima trail/mtbparcours ligt.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Volgende week ren ik gewoon verder letterlijk en figuurlijk want er zijn toch diverse dingen die ik graag gedaan wil hebben voordat ik weer een tijdje weinig kan en mag. Ik vind het fijn dat ik al zo snel geholpen kan worden, maar ik zie er toch ook nog flink tegenop. Ik heb nog wel een tiental blogs in mijn hoofd en een massa foto’s maar ik weet niet of ik de tijd en de rust om te schrijven zal vinden. Afijn jullie zien het vanzelf.

»

  1. Heleen Stoelinga schreef:

    PFFF, ben helemaal moe van het lezen over al het rennen! Diep respect hoor en het is ook een fijne afleiding.
    Lekker door gaan en we duimen dat alles weer goed gaat!

  2. kliefje schreef:

    Bezig bijtje jij hoor! Wow…

  3. ruud schreef:

    Lekker bezig Dorothé.
    Dat doe je goed; frequentie er zoveel mogelijk inhouden; nu zoveel mogelijk in conditie blijven; kan je straks na de operatie het “makkelijkst” weer oppakken!
    Greetz
    Ruud

  4. Hans schreef:

    Je blijft toch maar aan de gang en goed bezig. Respect daarvoor. Dat zal je zeker helpen bij het herstel. Ik wens je alvast veel succes met de operatie.

    • djaktief schreef:

      Weet je Hans, je gaat me weer tegenkomen bij de trainingslopen voor RM15 hoor…. daarop focus ik. Het zal alleen uitlopen worden, meer zit er niet in. Bedankt voor je wensen.

      Groetjes,

      Dorothé

  5. Karine schreef:

    Hoi Dorothé,

    Ik lees net op je blog dat je 22 oktober weer geopereerd wordt. Ik wens je een spoedig herstel toe en we spreken/mailen elkaar weer om een bakje koffie te doen! groetjes Karine

Geef een reactie

