P1150172_1

Als je niet van tuinieren houdt dan moet je dit blogje lekker overslaan. Ik heb het vooral geschreven voor als logboek voor mezelf. Er waren successen en missers en vooral van dat laatste kun je veel leren.

Eerst even wat plaatjes van de oogst van dit moestuinjaar. De winnaar 2014 is zonder twijfel het peperplantje dat ik al zaaigoed kocht bij de Lidl of Action voor een miniem bedrag. Massa’s pepertjes leverde hij af en er hangen er nog steeds een paar aan. Nu eten we wekelijks wel een keer chinees dus dat komt goed van pas. Ik vries de exemplaren die ik teveel heb gewoon in.

 P1130579_1 P1140385_1

Op nummer twee komen de peulen. In dit blog staat nog een fotootje van een van de maaltjes peulen. Een goede nummer drie was de rucola. Best prijzig in de winkel terwijl je van een plantje een flinke oogst hebt. Je plukt gewoon wat je wilt gebruiken en de rest groeit vrolijk door.

 2014-09-07 13.16.00_1 P1150051_1

Verder waren we ook heel tevreden over onze boerenkool. We hadden kleine planten gekocht en die sloegen goed aan. De opbrengst loont niet echt want in de winkel kost panklare boerenkool heel weinig. Bovendien is het een behoorlijk snijwerk als je het uit eigen tuin oogst, maar de planten deden het uitstekend en ze zien er ook mooi uit.

 

2014-09-07 13.15.39_1

De aardbeien kwam dit jaar pas heel laat op gang. Pa na onze thuiskomst van de vakantie gingen ze goed vrucht geven. Ze smaken heerlijk, ook de lichtere exemplaren.

P1150106_1 2014-09-07 13.19.39_1

Zo horen tomaten er toch uit te zien? Nou de onze niet hoor; dit is familie uit de winkel. Dit jaar was het huilen met de tomaten. De planten bloeiden goed en er kwamen ook genoeg vruchten aan maar de meeste tomaten kregen barsten of kleurden van groen naar bruin. We hebben wel een paar lekkere gehad, maar de rest leende zich alleen maar tot het maken van een tomatensaus. De tomaten uit de hangplant deden het nog het overigens beter dan de klimmers.

P1140387_1

2014-09-07 13.14.37_1 P1150038_1

P1150040_1  P1150047

De vijgenboom leverde dit jaar alleen hele kleine vruchten op. De boom is in mei verplaatst en sloeg goed aan, maar we vonden alleen deze minivijgjes op onze rabarberplanten. Dit jaar zijn we helemaal niet toegekomen aan het oogsten van rabarber trouwens maar het was ook zo’n gek jaar.

 2014-09-07 13.13.57_1 2014-09-07 13.14.19_1

Wat ook een beetje tegenviel was de oogst van de pompoenen en courgettes. Van de drie courgetteplanten droeg er slechts één vrucht. Waarschijnlijk hadden we zelf nog wat moeten doen aan de bestuiving of zo. De pompoen tierde welig maar de oogst bleef beperkt tot dit mini-exemplaar die nu nog even ligt te zonnen op de tafel in de voortuin, maar binnenkort belandt hij in de soep.

P1150045_1 P1150102_1

Een lieve vriendin stuurde me als beterschapskaart een zonnebloemkaart met zaad en die hebben het uitstekend gedaan. Eerst in de tuin, later in de vaas en tenslotte hebben de vogels zich er tegoed aan kunnen doen. Het zaad was inmiddels te nat geworden om schimmelvrij de winter door te komen om ze volgend jaar opnieuw te zaaien anders had ik dat wel gedaan. Het zijn de lievelingsbloemen van manlief, dus die horen in onze tuin.

2014-09-07 13.16.21_1 P1150139_1

P1150143_1 P1150096_1

Afgelopen maand moest er hard gewerkt worden in de tuin want het was tijd voor deel twee van de tuinrenovatie de vaste planten moesten worden verplaatst. Verder stond op de de tuin winterklaar maken op de agenda. Het nieuwe gras was zo uitbundig gegroeid dat ik heel hard aan de slag moest om de kantjes weer netjes te krijgen. Ik sneed ze recht met een stanleymes. Dat had ik de tuinmannen ook zien gebruiken bij het leggen van de nieuwe zoden. Verder bracht ik uren door op mijn knieën om het onkruid te verwijderen tussen de tegels. Ik had al eerder schoonmaakazijn gegoten om het wat af te laten sterven, maar dit werkte onvoldoende, dus er bleef geen andere oplossing over dan het handwerk met aardappelschilmesje, staalborstel en krabber. Ik zag er niet bepaald charmant uit met strohoed en kniebeschermers, maar het beschermde wel mijn gezicht en knieën. Voordeel ten opzichte van zo’n schuimrubbermatje is dat je het niet de hele tijd hoeft te verplaatsen. In een overijverig bui ruimde ik ook onze tuinkast op. De grasmaaier en de verticuteermachine staan in de schuur, maar verder staat al ons tuingereedschap hierin direct voor het grijpen.

P1150091_1 P1150099_1 P1150200_1

P1150103_1 P1150092_1

P1150094_1 P1150095_1

Na afloop van de vele uren zwoegen ging ik uiteraard lekker even in de hangmat liggen. Dat was de aanschaf van het jaar. Hij kan verplaatst worden omdat hij in een beugel hangt. De pubers zijn bijna niet naar buiten te krijgen, maar om de hangmat vechten ze. Daarom hebben we er eentje gekocht die twee personen tegelijk kan dragen.

P1150098_1

Er was nog een megatuinklusdag nodig voor de herinrichting van de perken. We hadden namelijk een klassieke beginnersfout gemaakt door heesters te dicht op de beukenhaag te planten (foto links). Zo’n haag groeit behoorlijk en je moet erbij kunnen om te snoeien. Daarom hebben nu bijna een meter afstand aangehouden  van de grootste struiken tot die haag. Je moet er met een elektrische heggenschaar en een trap tussen kunnen is uit de praktijk gebleken.

 P1150164_1 P1150175_1

Bij de moestuin hadden we hetzelfde probleem met de bessenstruiken. Nu ze meer naar voren staan kan er ook beter een net over worden gespannen ter bescherming tegen de gevleugde vrienden (foto rechts).

P1150105_1 P1150144_1

Nog wat actiefoto’s. Ik had die dag mijn hardloopkleding al aan, maar ik ben niet meer zover gekomen dat ik nog gerend heb. Alle energie zat in 7 uur tuinwerk. Die forsytsia was een hele taaie. Mij lukte het niet om diep genoeg te graven. Manlief nam het over en zette flink kracht met een gebroken spa en een flinke blauwe plek op zijn borst tot gevolg. Gelukkig konden we een spa van de buren lenen om die rakker alsnog te grazen te nemen. We hebben hem niet teruggeplaatst want op de splitsing van takken was hij helemaal rot.

 

P1150168_1 P1150170_1 P1150171_1

P1150174_1

 

Sommige planten zijn heel makkelijk. Deze armeluisorchidee (links) kreeg ik van een buurvrouw gekregen en even zo lang ergens geplant, maar hij groeit uitstekend. Ook mijn lievelingsbloemen -paarse asters – doen het prima. P1150183_1 P1150184_1

Zo ziet de border er nu uit. Sommige planten staan nog in potten omdat we nog niet zeker zijn van de plaats. De azalea doet het heel slecht en we willen eerst weten of hij bijtrekt voor we hem weer moeten uitgraven. Tenslotte heb ik een flinke hoeveelheid bollen gepoot, waarvan sommigen ook in een pot/mand. Ik plant ze dan in cirkels in twee tot drie lagen, zodat ze niet allemaal tegelijk opkomen en een beetje verschillen in lengte. Ik schik ze dus onder de grond, zoals je bloemen in een vaas schikt. In wat losse potten staan nog bollen en planten waarvan ik niet meer precies het fijne van weet. Om te voorkomen dat ik moet blijven graven laat ik ze eerst zo weer opkomen. Dan kan ik bepalen wat de lengte en kleur is en waar ze het beste passen in onze borders.

P1150185_1

P1150166_1

P1150181_1 P1150182_1

In de voortuin hoefde niet zoveel te gebeuren. We hebben daar ook een klein moestuinhoekje in. Daar staan voornamelijk kruiden en tomaten, alhoewel je die laatste niet twee jaar op dezelfde plek mag zetten.

   P1150197_1 P1150199_1 P1150198_1

Is de tuin nu klaar? Nee hoor…. een tuin is nooit klaar, maar er zijn nog maar twee grote klussen. De kerstboom gaat eruit, maar als zuinige Hollanders zetten we deze met kerst gewoon nog even binnen. Dan komen in die hoek nog een aantal struiken uit het pas gerenoveerde perk. De opgepotte planten komen dan weer op de lege plaatsen aldaar. Verder is het terras bij het trapje naar de vlonder verzakt. Dat moet opnieuw gelegd worden. Momenteel is dat een te zware klus, dus die laten we nog even voor wat het is of besteden we uit.

 P1150193_1 P1150195_1

Na een flinke douchebeurt en het uitgebreid schrobben van de nagels maakte ik tot slot deze foto’s vanaf het balkon. De werkzaamheden vonden al twee/drie weken geleden plaats, maar het lukte me niet eerder om er over te schrijven. Fijn dat dat nu ook gelukt is. Van alle planten die in onze tuin staan heb ik beschrijvingen en tips. Die wil ik nu gaan digitaliseren. Er is een Belgische site met heel veel mogelijkheden. Dan kan ik lekker ook digitaal in de tuin werken als het fysiek even niet mag.

P1150204_1 P1150205_1

Mocht je naar aanleiding van dit blog nog tips hebben dat hoor ik dat heel graag.

»

  1. KnutzEls schreef:

    Zo zeg, dat was een flinke klus! Maar met heel mooi resultaat.

  2. Pamela schreef:

    Wat ziet je tuin er mooi uit!! Veel plezier ervan.

  3. Lou-ter-Lou schreef:

    wauw!! prachtig!!! Geniet ervan!

Geef een reactie

