20141105_095008_1 20141105_095103_1

Er zitten veel liedjes in mijn hoofd de laatste tijd…..

Nou zo ging ik dus gisteren in de potdichte mist op pad voor mijn eerste post-operatie-III-loopje. Ik had al twee dagen een zenuwknoop in mijn buik …. hoe zou het gaan ….. de kou in mijn gezicht …. hoeveel conditie is er nog over ….. en vooral ….. zou ik kunnen ademen door mijn neus. Vooral dat laatste baarde me grote zorgen, want alleen op de operatiedag heb ik er lucht door gevoeld. Het lopen ging prima…. de benen voelden uitgerust …. mijn buff had ik niet nodig omdat ik het al snel warm kreeg…. mijn tempo was niet slecht …. dat onderweg de snelheid me al interesseerde was een goed teken …. mijn oog traande en mijn neus snotterde zoals ze altijd en bij iedereen doen in dat herfstachtige weer. Tevreden en opgelucht kwam ik thuis en appte het gezin en mijn loopmaatje deze foto. Vrijdag ga ik de 10 km proberen om uit te vinden waar ik sta.

20141105_103407_1

Nou dan komt alles toch op zijn pootjes terecht …. eind goed al goed ….. gaan met die banaan…..op naar …… Toch is het niet allemaal zo makkelijk en goed als het lijkt. Ik krijg nl. nog steeds geen lucht door mijn neus. De avond voor mijn loopje heb ik met een wattenstokje de neus in allerlei standen gespreid en mijn adem bestudeerd en geconstateerd dat de operatie in technisch dus niet geholpen heeft. Hoeveel beter het er nu ook uitziet ….. helaas …… het stukje huid dat het gat in mijn neus sloot bij de tweede operatie is zo dun dat mijn neus rechts vacuüm trekt bij inademen. Mijn rechterneusgat is ook kleiner gebleven ondanks het kraakbeen dat er bij de eerste operatie ingezet is.

Die avond en nacht voelde ik me zeer verslagen want ik besefte dat ik mijn ambitie om mooie looptijden neer te zetten (voor mijn leeftijd dan) en onbezorgd trainingsprikkels en grenzen opzoeken kan vergeten. Nogmaals opereren???? Ik moet er nu niet aan denken ….. met alle “post-operatie- sensaties” nu nog in mijn gezicht …. met alle zorgen en spanning en vooral weer die twee maanden “voor-spek-en-bonen-leven” en de afhankelijkheid van hulp omdat je niet normaal mag bukken en tillen.

breathright airmax

You cannot direct the wind, but only set the sails heb ik wel eens ergens gelezen. Ik hou van qoutes en uitspraken. Ik trek me eraan op. Het is nu te vroeg om al conclusies te kunnen trekken over het slagen van de derde operatie. Herstellen gaat langzaam en ik moet nog geduld hebben en afwachten hoe het allemaal bijtrekt. Het ziet er op zich wel veel beter uit als eerst. Mijn oog traant minder en het ooglid sluit nu echt aan op mijn oogbol. De proporties van mijn gezicht kloppen beter door de inspuiting van het buikvet in de deuk die door de tumorverwijdering was ontstaan. Het rode litteken én de rommelige littekens bij mijn oor (huidtekort bij eerste operatie) zijn gladgetrokken.Er is meer ruimte gekomen door het uitdunnen van de huid bij mijn mond waardoor ik makkelijk kan eten en een leukere mimiek heb. Ik heb dus veel gewonnen maar niet alles. Mijn zeilen heb ik bijgesteld…. ik heb gegoogeld op neuspleisters en neusspanners (zie plaatjes). Als het allemaal weer wat steviger is en minder pijnlijk voelt …. als ik weer naar de fysio mag voor gezichtsmassage en lymfedrainage…. dan ga ik daar mee experimenteren. Ik heb zelfs al een filmpje gevonden om ze zelf te maken (klikkerdeklik).

Het herstel verloopt tot nu toe goed. Ik heb veel minder gedaan dan na de andere operaties. Ik kan het allemaal niet meer zo opbrengen want de rek uit mijn incasseringsvermogen en dat van ons gezin is er wel een beetje uit. Ik ben liever geworden voor mezelf en dankbaarder voor alles wat er wel kan en mogelijk is. Mijn energie is beperkt maar ik geniet meer. FF simpel dus een paar fotootjes van een paar wandelingen in plaats van hele gedocumenteerde verhalen met routes en links….

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

»

  1. Feikje schreef:

    Het zijn harde lessen die je zo leert, je uiterlijk vind ik opmerkelijk snel opgeknapt vergeleken met vorige foto’s. Moeilijk om te accepteren dat het nooit meer wordt zoals het was en knap dat je er iedere keer toch iets moois van weet te schrijven!

  2. Affodil schreef:

    Jammer dat het doel niet voor 100% bereikt is, maar ik zou nog even wachten met een definitieve beoordeling. Wie weet welke veranderingen er nog optreden in de loop van het volledige herstel.

Geef een reactie

