P1150345_1

De afgelopen tijd ben ik veel in de Markthal geweest in Rotterdam…. in mijn eentje om te fotograferen (beetje mislukt) …. met manlief en vriendinnen om lekker te smikkelen … maar vooral omdat ik daar op heel veel ideetjes opdoe om te koken en te maken. Zo zag ik er bloementaarten en allerlei kruiden, vruchten en onbekende dingen.

P1150342_1

Vandaag bracht ik een van die ideetjes ten uitvoer. Ik kocht ik een kistje mos bij de bloemist voor € 5,–. Je kunt dat spul gewoon buiten of in de garage laten staan in de winter en ook voor je kerststukjes gebruiken. Ik had nog een stuk steekschuim oftewel oasis, maar dat was niet genoeg, dus gauw nog even naar de Jumbo. Je moet het schuim in het water leggen en zichzelf laten volzuigen anders ontstaan er luchtkamers waar geen water zit. Ik legde het op een taartplateau met een ontbijtbord als vorm en sneed de hoeken eraf.

P1150343_1

 

Daarna pakte ik een hele plak mos en drapeerde die over de vorm. Ik bond alles vast met een stuk lint passend bij de kleuren van de bloemen die ik had. Het waren bloemen die overgebleven waren uit de diverse boeketten van de afgelopen twee weken. Je kent dat wel: er zijn nog een paar mooie exemplaren, maar de bladeren zijn verdord en/of de bloemen knakken omdat ze te oud worden. Daarna knipte ik het mos met een schaar af tot ca. 2 cm uitstekend over de vorm. Dat randje duwde ik weer tussen de taart en het plateau zodat er niets meer te zien was van het steekschuim.

P1150344_1

En toen kon het decoreren beginnen. Ik maakte steeds met een breinaald een gaatje waar ik de bloemen en bladeren in stak. Ik gebruikte ook wat kruiptijm die ik er los op legde en wat rietpluimen uit de sloot. En dit was het resultaat. Links de voorkant en rechts de achterkant.

P1150346_1 P1150347_1

De pompoen uit eigen tuin – zichtbaar op diverse foto’s – kon ik niet meer kwijt…. daar kookte ik een romig soepje van. Het recept schrijf ik nog wel eens op.

P1150349_1

Ik raakte verder op dreef door ook wat andere experimenten uit te voeren met kroepoek en griesmeel, maar daarover een andere keer. De foto’s van de Markthal krijgen jullie nog wel – ook al ben ik er fototechnisch niet tevreden over – maar je moet er echt zelf naar toe hoor. O ja kom niet op zaterdag want dan kun je over de hoofden (en fietsen) lopen. Als je hier klikt kun je je bezoek een beetje voorbereiden.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

»

  1. Ik vind het zo’n gaaf gebouw. Ga er gauw eens langs. Hmmm… dinsdag ben ik in R’dam. Misschien ligt het op de route. O, en ik wil ook zo’n tomatenbloemdoosje. Waar koop je die?

    Je taart is goed gelukt. Leuk idee!

  2. Affodil schreef:

    Rotterdam staat al zo lang op de to do lijst. Het moet er maar eens van gaan komen. Als de helft van de familie weer uit het ziekenhuis is en we (een stuk) van ons leven terug hebben …

Geef een reactie

