Deze blog verscheen eerder op de site van mijn Naaicafé DJ

naaimachinelogo's

Sinds ik in september 2013 Naaicafé DJ opende krijg ik regelmatig de vraag wat ik van een bepaalde naaimachine vind en waar je nou op moet letten bij het kopen van een nieuwe naaimachine. Ik wil en kan je niet echt adviseren, maar dit denk ik erover

Wat voor naaimachine je wilt kopen is heel persoonlijk. Het is net als bij auto’s: je kunt rijden in een Mercedes, een Volvo, Honda, Twingo. Aan ieder merk hangt een prijskaartje maar ook een gevoel.

klosje en koffie naaicafé jpeg

Waar wil je je machine eigenlijk voor gaan gebruiken? Wil je er gewoon wat kussens op maken en wat dingetjes zelf kunnen verstellen en misschien een rokje maken voor je (klein)dochter of een babypakje als je in verwachting bent? Dan hoef je geen dure machine te komen. Goedkopere machines zijn prima als je er niet teveel van verwacht. Ze kunnen gewone stoffen prima aan maar jeans of dikke winterstoffen kunnen problemen geven. Verder is de levensduur van deze machines korter omdat de onderdelen minder sterk zijn. Ze zijn soms ook wat lastiger in te stellen en te bedienen en ze hebben ook minder mogelijkheden qua steken en accessoires (voetjes en zo).

naaimachinelogo's

Wat wil je uitgeven voor een naaimachine?  Ze zijn er al vanaf € 60,– (Hema, Ikea, Singer, Tristar) ongelooflijk toch. Je kunt hier als beginner voor niet al te ingewikkelde klussen en lichte stoffen prima mee uit de voeten. Ook als je nog niet zeker weet of naaien wel iets voor je is en of je er ook echt tijd voor vrij wilt/kunt maken dan heb je dit bedrag toch al heel gauw terugverdiend.

2014-03-26 14.51.24_1

Als je denkt echt kleding te gaan maken voor jezelf en/of je kinderen dan adviseer ik een merkmachine. Ik zou die dan ook aanschaffen bij een winkel omdat je daar dan ook dingen kunt vragen. Je kunt ze uitproberen voor je ze koopt, je krijgt nog een gratis les en bij problemen kun je er naartoe en dan helpen ze je ook echt verder. Dat loont echt ten opzichte van het prijsverschil ten opzichte van een internetwinkel. Qua prijs zit je dan tussen de €200- en € 300,–. Als je niet zoveel geld te besteden hebt kijk dan eens naar de occasions bij een naaimachinedealer. Een goede naaimachine slijt niet zo hard. Bovendien is de machine helemaal nagekeken en krijg je er een aantal maanden garantie op. Er komen ieder jaar nieuwe modellen naaimachines uit met allerhande snufjes en dan wordt vaak de ‘oude’ machine ingeruild.

P1150363_1 P1150364_1

De duurdere naaimachines zijn vaak computergestuurd en hebben dubbeltransport d.w.z. dat de stof zowel aan de boven als onderkant onder de machine wordt geduwd. Bovendien hebben ze meestal heel veel steken. Dat lijkt heel erg leuk maar het gros van die steken gebruik je zelden in de praktijk.

Daarnaast zijn er nog (semi)industriemachines. Daarmee worden naaimachines bedoeld die geschikt zijn voor zwaarder stoffen en producten zoals bekleding, leer, zeil. Ze hebben vaak een heel groot werkoppervlak of juist een supersmalle vrije arm om specifieke werkzaamheden te kunnen verrichten. Als er wordt gesproken over (semi)industrie dan kun je er in ieder geval vanuit gaan dat de machine zeer goed bestand is tegen intensief gebruik en zwaar werk.

P1150357_1

vrije arm

Als je een naaimachine wilt kopen maak dan een wensenlijstje:

  • prijs (hoeveel moet ik ermee doen om de aanschaf eruit te halen)
  • gewicht (blijft de machine staan of moet ik hem steeds verplaatsen, maar ook blijft de machine goed staan tijdens het naaien en hobbelt hij niet weg)
  • eenvoudig in te stellen en te bedienen (Nederlandse handleiding aanwezig/)
  • geschikt voor dikke stoffen/jeans of niet (evt. dubbeltransport)
  • vorm van de machine (heeft hij een vrije arm of niet)
  • spoelhuis voor of boven?
  • gewenste steken (automatisch knoopsgat/strechtsteken/siersteken/ quiltsteken)
  • draadinrijger… dit wordt echt belangrijk als je wat ouder wordt en zoals ik een leesbril nodig hebt
  • enz.
  • enz.
P1150360_1

dubbel transport

P1150359_1

automatische draadinrijger

P1150361_1 P1150362_1

Je hebt een plan van aanpak:

  • Bestudeer van te voren de website van de winkel
  • Maak evt. een afspraak, want op sommige dagen is het misschien druk of is er geen demonstratie mogelijk
  • Neem wat lapjes van jezelf mee om te testen. In de winkel hebben ze meestal vilt en daarop krijg je altijd mooie steken.
  • Laat alles uitleggen en demonstreren, maar ga vooral ook zelf achter de machine zitten. Als je de instellingen moet veranderen dan merk je ook gelijk hoe makkelijk dat gaat. Je ziet of het licht goed valt. Vraag of je een naald mag inzetten, de spoel mag verwisselen om te kijken of je dat bevalt aan de betreffende machine
  • Bedank voor de demonstratie en laat je niet overvoeren door snufjes, mogelijkheden en accessoires die je niet nodig hebt.
  • Vraag naar prijzen, garantie, service, proeflessen, levertijd, evt. omruilperiode etc.
  • Zeg dat je service belangrijk vindt en dat je daarom in een winkel een machine wilt aanschaffen. Zeg dat je alles op een rijtje gaat zetten en dat je erop terug komt.
  • Na wat nachtjes slapen, het lezen van ervaringen van anderen met bepaalde machines (google op merknaam review etc.) kun je pas kiezen en ga je weer naar de dealer.
  • Kies voor de naaimachine én de naaimachinewinkel waar je je goed bij voelt want bij problemen, vragen en onderhoud moet je daar terecht kunnen.

P1150365_1 P1150367_1

Zelf leerde ik naaien op een Singer handnaaimachine van mijn moeder. Ik had ruzie met de trapnaaimachine tijdens de handwerkles op de HAVO. Daarna kocht mijn moeder haar eerste elektrische Bernina en raakt ik verslaafd. Ik kocht mijn eigen naaimachine voor duizend gulden en dat was een Pfaff Festival. Later kocht ik er ook nog een lockmachine bij van een B-merk Quattro Pro. Met beide machines naaide ik ontzettend veel kleding voor mezelf, de kinderen maar ook gordijnen, lakens, dekbedden etc. Toen mijn jongste naar de basisschool ging begon ik aan de modevakopleiding en ruilde ik de oude Pfaff in voor een nieuwere met dubbeltransport én automatische draadinrijger (leesbril). Mijn lerares had een speciale afwerkmachine (coverstich) van Janome. Ik stopte na een aantal jaren met de opleiding omdat ik meer tijd wilde besteden aan naaiwerk dan aan patroontekenen voor die opleiding en kocht zelf ook de coverstich van Janome. Voor beide machines (lock- en coverstitch) volgde ik workshops om er meer profijt uit te kunnen halen.

P1110492_1 P1110494_1 P1110493_1
P1110500_1 P1110499_1

In Naaicafé DJ kun je werken op al mijn naaimachines. Ik beschik naast de Pfaff en de afwerkmachines (Janome en Quattro Pro) nog over twee Bernina’s en een Vendomatic.

Ik kan je ook helpen om (beter) wegwijs te worden op je eigen naaimachine.

Geef een reactie

