20141130_112355_1

Vol spanning ging ik vanochtend om 08:00 uur op pad naar Geldrop om een halve marathon vrijwel zonder asfalt te lopen. Het is me uitstekend bevallen en gelukt.

Vorig jaar liep ik deze trail voor de eerste keer maar dan de 15 km (verslagje hier). Het gaat een beetje anders bij ‘T’is voor niks’ als bij andere loopjes. Ten eerste wordt er geen inschrijfgeld gevraagd maar een vrijwillige bijdrage in het roze stenen varken wordt wel op prijs gesteld. Ten tweede is het geen echte wedstrijd want op de website staat ‘Winnaars? Elke wandelaar, nordiccer of hardloper die een afstand heeft volbracht, boekt een overwinning op zichzelf. Sommigen komen daarvoor van heel ver weg zelfs. Als bestuur vinden we alle deelnemers winnaars!’. Verder doen er dus ook wandelaars al dan niet met stokken mee. Door die drie dingen krijg je een heel andere sfeer dan bij de reguliere loopevenementen. De start is heel relaxt omdat er slechts 1200 deelnemers zijn verdeeld over 3 startmomenten. Een glijdende start voor de wandelaars, om 10:00 uur start de hele en de halve marathon en de 30 km en om 11:00 uur start de 10 km en 15 km.

20141130_095548_1  20141130_162209_1

Ik zag er verschillende bekenden en door de begroetingen heb ik het gevoel dat ik er ook echt weer terug kom in het loopwereldje.Vlak voor de 2e operatie liep ik de halve marathon van Leiden en ik deed in april een wedstrijd van 10 km en in september een van 5 km (na een maand niet lopen). Maar ik vond het erg spannend allemaal. De verloren routine (spullen klaarleggen, aantrekken, meenemen; autorijden in het donker en zo’n eind (mijn zicht is nog steeds niet goed) zorgden ervoor dat ik erg licht sliep vannacht en iedere een à twee uur wel een keer wakker was, maar dan draaide ik me mooi weer om. Verder zie je op de foto dat ik vandaag een experiment zou uitvoeren met het lopen met een neusspreider van Airmax. Mijn neus trekt vacuüm aan de geopereerde kant en dit zou kunnen helpen. Op de foto zat hij nog een beetje scheef trouwens maar dat kwam omdat ik geen spiegel kon vinden om hem in te doen. Ik heb hem de hele weg niet meer gevoeld want mijn neus en gezicht waren te koud. Ik kon dus ook niet voelen of het werkte ;-).

tisvoornik hm

Het lopen ging goed vandaag. Op de satelietweergave van het parcours kun je zien dat we de hele weg in de natuur liepen en daar vergeet je alles. Eerst gingen we over de A67 en doken het bos in en dan kom je op die prachtige Stabrechtse heide en daar kon ik het niet laten om te stoppen voor een paar foto’s van een vennetje….

20141130_103608_1

en de graspluimen en de onmetelijke ruimte om je heen.

20141130_103613_1

Ik liep daar wel een behoorlijk tempo maar toch voelde het niet lekker want het was nog een beetje druk en smal. Steeds inhouden of versnellen om ervoor te zorgen dat ik zo’n tien meter vrij vooruit heb. Ik loop niet graag in een groep want ik wil kunnen zien waar ik loop i.p.v. tegen ruggen direct voor me aan te kijken. Je struikelt zo minder gauw en je gaat meer op in de omgeving. Ik ben een paar keer opzij gestapt voor een fotopauze en dan was mijn probleem gelijk opgelost. Ik schrok wel trouwens toen die grote grazers met hun hoorns ineens over wilden steken.

20141130_105941_1

Bij de tweede drankpost heb ik even gepauzeerd voor een bekertje thee en een plak ontbijtkoek. De 30 en 42,2 km gingen daar nog een extra rondje lopen, dus het moet voorbij het Beuven geweest zijn. Je ziet dat ik de tijden en afstand op mijn Garmin niet echt in de gaten heb gehouden, want die zijn op zo’n loop van ondergeschikt belang. Afijn toen ik daar weer weg ging werd ik rustiger. Het liep iets zwaarder maar niet moeizaam of zo en ik genoot met volle teugen van het bos waar nu veel minder lopers waren ……

20141130_112119_1

en ik meer paddenstoelen ontdekte….. Ergens in dat bos kwam ook in self speak naar boven (dat doe ik vaker in de vorm van ‘come on girls’ en altijd in het Engels ik weet niet waarom) …..’noboby knows how much I struggled to reach this again’ en ‘it is really worth fighting for’.

20141130_112142_1

Daarna kwam er een prachtig woest stuk zandverstuiving (zie ook de foto bovenaan dit blog) waar het wel wat lastiger rennen was, maar dat duurde niet lang.

20141130_112423_1

We keerden terug naar de heide met pluimen….

20141130_113150_1

en kwamen tenslotte terug op een stukje asfalt om de A67 over te kunnen steken. Ik voelde daar duidelijk het verschil in demping van mijn trailschoenen, maar het hellinkje kostte me helemaal geen moeite nu ik de deze week 2 heuveltrainingen (o.a. Van Brienenoord) gedaan had. De laatste kilometers op en neer door het bos gingen wel wat langzamer, maar vooral omdat ik eigenlijk niet wilde dat de loop voorbij was. Wel heel leuk dat Anne er stond met het kanjerspandoek uiteraard.

20141130_115913_1

Ik finishte in 2:13:53 (eigen meting wat neerkomt op 6:20 min/km of 9,5 km/u) maar dat doet er dus niet toe. Ik was niet erg moe of stijf maar had wel flinke honger. Ik at mijn tweede stapel boterhammen (8 totaal vandaag dus) en kocht een kop snert voor de hilarische prijs van twee muntjes oftewel € 1,60. Het wisselgeld heb ik maar in het tisvoorniks-varken gestort. De loopbekenden zouden allemaal 30 km of meer doen dus dat zou nog minimaal een uurtje zitten worden voordat die konden finishen, maar met het oog op de terugrit ben ik toen maar naar huis vertrokken.

Na een heerlijk bad genoot ik nog even na van de foto’s en timmerde ik gelijk een blogje over deze goed gelukte halve marathon op de pc.

Ik sluit af met een diepe buiging voor alle vrijwilligers en sponsors voor deze weer zeer geslaagde en goed verzorgde gratis loopdag. Hier een ooit een marathon lopen dat wordt een trainingsdoel voor me, maar gezien het parcours zal ik daar nog wel twee jaar voor nodig hebben.

20141130_113134_1

»

  1. Lianne schreef:

    Fijn dat het zo goed is gegaan en dat je ook plezier hebt gehad! Je bent met recht een kanjer!

  2. Ada schreef:

    Heerlijk voor je dat je zo hebt genoten ondanks het mindere weer een de kou.
    Leuke foto’s heb je er ook weer bij gemaakt, Goed gedaan weer !

  3. ruud schreef:

    Wat was het weer een prachtige dag daar in Geldrop, het is toch heerlijk om.daar te kunnen rennen!
    En wat fijn dat jou het lopen ook weer lekker en goed ging!

  4. Tiny Raijmakers schreef:

    Wat deed het me deugd je weer te zien en dan heb je ook nog goed gelopen ook. Zo’n dag kan niet meer stuk toch?

  5. Karien schreef:

    Nou ik vind het al een topprestatie!
    En zie ik daar blote voeten??? (bij Anne?)

  6. Geweldig en wat zie jij er goed uit!
    Mooie foto’s; dank dat wij hierdoor ook mee kunnen genieten.

  7. Jannet schreef:

    Ik denk dat je in een vorig leven een engelstalige loopster was? Mooie foto’s van een mooie goed gelukte halve marathon. En je houdt er ook nog een mooi trainingsdoel aan over.

  8. Jan Schurmann schreef:

    Echt kunnen genieten tussen het loopvolk, energie gegeven en gekregen, goede voorbereiding, mooie natuur en weersomstandigheden. De elementen om goed in je vel te komen. Go on!
    Ik ken deze omgeving al ruim 60 jaar, woonde vanaf mijn 4e jaar in Eindhoven-Stratum en verhuisde 6 jaar later naar Geldrop. Heel veel gefietst en gewandeld in deze omgeving.Vroeger waren de paadjes smaller, nog geen E3 en kwam er een televisietoren in Mierlo, daarvoor waren er allen de kerktorens in de horizon zichtbaar.

  9. Lou-ter-Lou schreef:

    Geweldig!! Kanjer indeed!!!

  10. Ruth schreef:

    was superfijn je nog eens te zien Dorothé en je hebt het echt supergoed gedaan hé!! Proficiat!!

Geef een reactie

