sport 2014
Aan het eind van het jaar kijk ik altijd terug …. het was me een jaartje wel …..
(ik liep tot nu toe – nog een loopweek te gaan- bijna 600 km minder dan in 2013)

wedstrijden 2014

Want op 27 en 28 januari werd ik twee dagen geopereerd aan huidkanker (basaalcelcarcinoom) klik en daarna wandelde ik totdat ik na twee weken weer voorzichtig mocht rennen. Als ik er nu op terugkijk dan snap ik niet hoe ik het heb gekund destijds met dat gevoelige gezicht en al die korsten maar ik wilde kostte wat het kostte zo snel mogelijk weer rennen want de hoop op een marathon in 2014 had ik nog niet opgegeven. Al snel bleek echter dat er nog een operatie zou moeten volgen omdat er een gat achter was gebleven na het afvallen van de korsten. Ik liep een drietal wedstrijdjes (Soeploop, Oude Maasloop, Halve Marathon Leiden, waarvan vooral de eerste veelbelovend was gezien de tijd. Bij de langere afstanden bleek al snel dat mijn conditie was gekelderd en dat ik het mentaal ook niet kon opbrengen om harder te trainen om dit verval tegen te gaan. Ik ben er trouwens nog wel trots op dat ik me kon oppeppen om wedstrijden te lopen.

1502376_568152163285141_6107532593979522598_o 10669045_777534895644456_976774921919284094_o 1511707_777528385645107_7450878742031779843_o

Er volgde een tweede operatie op 2 juni  maar na de gebruikelijke twee wandelweken lukte het me niet meer om het lopen goed te herpakken. Het was erg warm – sowieso niet mijn favoriete loopweer – en het kostte me ook veel moeite om mijn gezicht goed tegen de zon te beschermen. Verder belandde onze middelste in het ziekenhuis met een blinde darmomsteking en had manlief rugklachten waardoor mijn energie voor andere zaken nodig was. Ik liep steeds moeizamer en de runningopbouw 2e keer was alles behalve stabiel. In de vakantieperiode liep ik zelfs een hele maand niet. Na de vakantie herpakte ik me en componeerde mijn eigen restart to run en in zeven weken verloor ik mijn vakantiekilo’s en zorgde ik ervoor dat ik weer op de afstand van een halve marathon zat. Daarna volgde de 3e operatie op 22 oktober en weer na twee weken herpakte ik mijn hardlooptrainingen zo voortvarend dat ik na een maand al op die halve marathon zat. Heerlijk voelde ik me daar op die trailloop in Geldrop en ook de Bruggenloop een week later verliep niet slecht.

good intentions run

Wat zeker ook meespeelde daarbij is dat ik aan de avondloopjes van Rotterdam Running Crew meedeed en het funrunning en de gezelligheid die daarbij hoort ontdekte. Voor degenen die het niet kennen…. op social media verschijnt een oproep om mee te doen aan een loopje ergens op een hotspot in Rotterdam. De loopafstand ik 3, 6 of 9 km en het is geen wedstrijd maar een training met een warming up en halverwege nog een verassingselement in de vorm van een versnelling en/of wat oefeningen. Ik vind het heel inspirerend en heb me ook al weer via Facebook aangemeld voor de nieuwjaarsrun op 3 januari die deze keer start op de schaatsbaan in Rotterdam om 19:00 uur.

Toch is het een beetje te zwaar geweest die twee loopjes  zo kort na de 3e operatie. Afgelopen week ging ik voor het eerst weer bloed geven bij Sanquin en daar bleek mijn HB 8.0 te zijn in plaats van de gebruikelijke 9,2 of 9,4. Op zich is mijn HB hoog genoeg om bloed te geven, maar als ik nu de pittige marathontraining in ga dan loopt mijn HB sowieso terug. Dit verklaarde ook wel een beetje de zware benen die ik had na de Bruggenloop. Eerst wilde ik in december nog tempotrainingen doen maar dat zit er niet in. Afgelopen weekend lukte het niet eens om een 20 km vol te maken. Ik staakte mijn gebeuk tegen de wind na 12,5 km en twee dagen later was ik nog niet gemotiveerd. Ik liep de hele dag in hardloopkleding maar kwam niet verder dan 2 km naar de bieb en terug (om een loopboek op te halen). Vanochtend heb ik het in een ruk uitgelezen (Runner’s high van Tim van der Veer) en ben vertrokken.

20141223_132704_1 20141223_133754_1 20141223_133551_1

De wind was helaas niet afgenomen maar ik kon me eroverheen zetten en daar ontdekte ik dus dat de eerste nieuwe blaadjes al aan de struiken zaten. Dit trok me gelijk de Grienden in waar ik even pauzeerde bij de krib en me verderop verbaasde over de paden die overspoeld waren geweest door de vloed. Een stuk verderop at ik een reepje van Innerme in plaats van zoete gelletjes en begon te na te denken over mijn komende loopjaar dat nog leeg voor me ligt met alleen die marathon van Rotterdam op 12 april net zoals de akkers waar ik langs liep. Wat ga ik zaaien om straks te kunnen oogsten? Hoe ga ik het aanpakken?

20141223_140902_1

Voor ik er erg in had was ik al halverwege de 20 km en liep ik met het windje weer in de rug omhoog naar de nieuwe fietsbrug. De flauwe lange helling ging moeiteloos en na een korte stop bij de benzinepomp (toilet) zag ik de geluidswal opdoemen. Deze helling was wat pittiger maar het ging dusdanig dat ik gemotiveerd was om het extra rondje te draaien voor ik de naar de weg afdaalde en de volgende opgang van de geluidswal tackelde. Die was zoals altijd gemeen pittig maar gaf geen echte problemen.

20141223_142756_1 20141223_144209_1 20141223_144337_1

20141223_150516_1 20141223_150511_1

20141223_150108_1

   20141223_150307_1 20141223_150024_1

Daarna bereikte ik het hoogste punt met het zicht op het drukke Vaanplein en onze woonwijk Carnisselande aan de andere kant. Normaal ga ik de trap af en draai nog een slotrondje, maar vandaag voelde ik me sterk en deed ik eerst de trap nog een keertje. Dat zou ik wel moeten bekopen op het slotrondje verwachte ik maar er zat toch meer power in de benen dan ik dacht. Om het af te leren ging ik nog een keer de trap omhoog en omlaag… gewoon omdat het kan. Ondertussen memoreerde ik op de traptreden de inzichten die ik onderweg opdeed:

  • focus op de afstand en niet op de tijd
  • geen energie verspillen aan wedstrijden die je lange duurlopen in de war gooien
  • sociale planning aanpassen aan duurlopen
  • uitzoeken hoe en waar ik weer Innerme kan kopen
  • oefenen met rennend eten en drinken
  • soms is rust de beste training
  • je kunt meer dan je denkt
  • gewoon beginnen met de eerste stap

 20141223_153224_1 20141223_153322_1

Loopjaar 2015…. ik kom eraan……

»

  1. Ik ben onder de indruk! Van wat je gedaan hebt, en hoe je jezelf bij elkaar pakt, keer op keer. En toevallig zong Bruce Springsteen op de achtergrond zijn Born To Run terwijl ik dit las :-). Ik wens je heel veel kilometers toe. En heel veel genieten! X

  2. Jan Schurmann schreef:

    Wat een mooi overzicht!
    Houd de moed erin.
    Afleiding zoeken gaat zo te zien goed.
    Fijne kerstdagen en een goed voorspoedig 2015.
    Jan (Jean)

  3. baasbraal schreef:

    Zo, Nou zeg: ik ben zeer onder de indruk! Wat een vechter ben jij! Je pakt jezelf aan zonder echt meedoogenloos te zijn. Wat goed om al die overwegingen en gebeurtenissen op een rijtje te zien, daar heb ik ook wat aan. Jebent een voorbeeld voor mij. Ikwens jou en je gezin een fantastisch, gelukkig, gezond en vitaal 2015. LIefs uit Zweden.

  4. Ada schreef:

    Ik moet eerlijk bekennen dat de loopschema’s mij niet zo veel zeggen maar ik heb genoten van de andere mooie foto’s en wens je een heel goed 2015 met veel loopplezier.
    Hele fijne dagen !
    xxx

  5. Tiny Raijmakers schreef:

    Doorzetter!! Dat 2015 een beter jaar voor je mag worden.

  6. ruud schreef:

    2014 was een bewogen, moeilijk en emotioneel jaar voor je. Heb enorm respect voor je zoals je ermee om gegaan bent.
    Dat 2015 je in een rustiger vaarwater mag brengen, een goedlopend jaar mag worden voor je!

Geef een reactie

