20141228_115648_1

Die bult in Carnisselande kennen jullie ondertussen wel denk ik maar met zijn winterse jasje aan is hij toch weer bijzonder. Een loopverslagje met veel mooie plaatjes

20141228_112922_1

Voor vandaag stond er een duurloop van om en nabij een halve marathon op het programma maar omdat het gesneeuwd had, besloot ik een ‘natuurlijker’ rondje te lopen met wat minder km’s maar even zwaar. Het was niet heel erg koud maar toch moest ik mijn kwetsbare gezicht goed inpakken omdat mijn neus en wang deels gevoelloos en/of slecht doorbloed zijn en daarom ging ik met 2 Buff’s op pad.

Het lukte manlief om twee pubers achter de pc los te weken voor een winterwandeling en hij zou ook een paar foto’s maken.  Ik had alle aandacht nodig voor het neerzetten van mijn voeten want het was spekglad en de vertrapte sneeuw was hard bevroren. Het was een uitstekende training voor de enkelbanden. Tegen de gladheid had ik mijn antislipijzers onder gedaan. In mijn blog van 2 jaar geleden staat meer over die dingen klik. Al snel kwam ik manlief tegen die mijn geworstel met de sneeuw vastlegde.

P1150579_1

P1150585_1

20141228_115045_1

Daar in de Jan Gerritse Polder scheidden onze wegen. Hij maakte nog wat plaatjes van boven en ik dook de Carnisse Grienden in.

P1150593_1

P1150597_1

 P1150595_1

Maar wat was het prachtig in de grienden. Vorige week zag het er nog zo saai uit klik . Het was ook iets beter beloopbaar omdat het aan de rivier minder koud was, waardoor de sneeuw iets ‘brossiger’ was om te lopen. Mijn enkels waren er blij mee.

20141228_120646_1

20141228_120636_1

20141228_120556_1

Tja over de bruggetjes wandelde ik natuurlijk, maar over dit steiger kon ik toch redelijk hardlopen. Er zit nl. gaas op vastgespijkerd. Een aantal wandelaars bekeken me vol bewondering toen ik stoer verder rende maar ik wist dat het geen kwaad kon ;-).

20141228_121508_1

Al met al had het lopen me flink wat energie gekost en ik besloot mijn reepje dus na zes km al te verorberen en goed wat te drinken. Ook maakte ik een sanitaire stop bij het restaurant van de Golfbaan om daarna mijn weg verder daarachter langs te vervolgen. Hier bleek de stormschade van afgelopen weken nog niet opgeruimd te zijn en ik moest een paar keer over afgebroken boomstammen springen en omlopen. Er werd ook gewoon gespeeld op de the green die vandaag dan wel wit was en niet met handicarts betreden mocht worden. Iedereen moest dus zijn eigen clubs sjouwen.

20141228_123708_1

20141228_124537_1

Aan het eind van de Golfbaan na Klein Profijt kom je op een stukje asfalt dat naar de Rhoonse Grienden gaat en daar begon het wat slechter te gaan met lopen alhoewel het uitzicht nog steeds prachtig was.

20141228_124629_1

20141228_125345_1

20141228_124542_1

Nadat ik de Schenkelsedijk (mijn lievelingsdijk hierboven op de foto) ver achter me liet bekroop me het gevoel ‘hoe kom ik in hemelsnaam terug’ want mijn benen waren al tamelijk moe. Ik besloot iets te doen wat ik normaal nooit doe. Ik nam een pauze met een hot chocomel in restaurant Abel. Die suikershot en vriendelijke bediening hielpen me door mijn dip. Na een kwartiertje vervolgde ik mijn weg via de dijk terug. Daar lag geen sneeuw meer en daar kwam ik ook weer een beetje op een normaal looptempo (10 km/u).

20141228_133550_1

Geen glijpartijen meer maar wel voorzichtig lopen omdat ik die ijzers nog onder had en omdat automobilisten daar ondanks het het weer behoorlijk hard kunnen rijden. Ik maakte nog een foto van de paarden (op de achtergrond weer die Schenkelsedijk maar dan van de andere kant) en dronk nog wat. Het rustige hobbelloopje werd alleen af en toe verstoord door ijsblokjes die uit de bomen vielen. Uiteraard raakten er ook een paar mijn hoofd en dat maakte me wel een beetje schichtig.

20141228_135314_1

Na twee uur lopen en een half uur voor oponthoud beëindigde ik tevreden maar vermoeid mijn duurloop met 17,1 km op de teller. Het was een prima training geweest voor de flexibiliteit van mijn enkels en mentaal. Over snelheid probeer ik me maar niet meer druk te maken. Het is niet gelukt om deze maand op snelheid te komen/trainen. De duurlooptrainingen die half januari starten zal ik dus maar in de langzaamste groep gaan starten. Het belangrijkste is dat ik de finish op de Coolsingel weer haal en niet mijn tijd.

»

  1. Ada.zuiddam schreef:

    Prachtige foto’s heb je geplaatst, het was ook heerlijk weer dus echt genieten buiten.

  2. Tiny Raijmakers schreef:

    Een mooi loopje, mooie plaatjes maar nu mag het van mij weer groen worden.

  3. Ik vind je stoer. Hier waren de wegen ijzig bevroren. Ik durfde alleen het bos niet in. Dus ik heb mijn loopje ingeruild voor een stevige wandeling. Was pittig, met zware laarzen stampen in de zachte sneeuw. Maar ook heerlijk!

  4. Jannet schreef:

    Mooi! Maar ik ben wel blij dat er hier geen sneeuw ligt. Jouw route ken ik van wandelingen die ik wel eens in die buurt heb gemaakt met mijn wandelmaatje maar ik heb het nog nooit besneeuwd gezien.
    Verstandig dat je niet op de snelheid let want met sneeuw kun je toch geen snelheid maken. Hier wordt je echt wel sterker van en daar heb je straks profijt van.
    Alvast een goed, gezond en mooi 2015 gewenst!

  5. Barbara schreef:

    Heerlijk als de natuur je kan opbeuren en nu met plots toch een beetje sneeuw. Hoe anders alles er dan uit kan zien! Toch weer knap dat je gewoon door gaat met hardlopen. Die omgeving ken ik ook. Ik fiets daar graag met onze hond Bo. En sneeuw vind hij heerlijk om mee te spelen. Groetjes en tot gauw ziens!

Geef een reactie

