loesje

 

Toch een terugblik over dit jaar omdat ik afgelopen zondag mijn 300ste blog schreef.

statistiek gemiddelde per dag

Toen ik in 2011 begon te schrijven over hardlopen en had ik nooit gedacht het zo lang vol te houden.  Afgelopen jaar  heb ik veel geschreven over mijn gezondheidsperikelen, maar mijn meest gelezen berichten gaan over creatieve onderwerpen en dateren van de jaren daarvoor. Hoog tijd om daar weer eens over te bloggen, maar dan moet ik ook wel weer een beetje creatiever worden. Afgelopen jaar voegde ik aan de website van mijn Naaicafé DJ ook een blog toe om daar meer bekendheid te krijgen. Geïnteresseerden hoeven dan alleen op een ander tabblad te klikken om gelijk informatie te vinden (was mijn gedachte), maar die website wordt helaas veel minder bezocht (12 keer per dag).

naaicafekop

Soms gebeuren er heel verrassende dingen bijvoorbeeld omdat je een foto plaatst in een populaire Facebookgroep over haken. Dat doe ik dus niet meer want aan 600 mensen die even op je blog klikken en geen letter achter laten heb ik geen boodschap. Schrijven is voor mij vertellen en uitwisselen. Het aantal reacties is niet bepalend voor succes maar een reactie is vaak wel een kers of een toefje slagroom op het gerecht. Vaak zette het me aan tot nieuwe dingen (tips) of tot het doorzetten van andere dingen. Bedankt in ieder geval voor de tijd en moeite die jullie namen. Ik heb er zelfs een aantal blogvriendschappen door gekregen.

blogkop

Bloggen kost best behoorlijk wat tijd. Ik gebruik vaak foto’s en plaatjes om mijn woorden kracht bij te zetten of instructies te verduidelijken. Die moet je zelf maken of zoeken op het WWW en vaak bewerken.  Verder moet je de andere informatiepagina’s van je blog up to date houden. Ik heb er vijf naast de blog/homepagina:

  • inspiratie met sites en blogs die ik zelf volg (moet nodig bijgewerkt worden)
  • voorstelpagina daar moet je goed over nadenken, maar dan ben je ook wel klaar op de foto na
  • recepten met verwijzingen naar alle blogs met extra foto’s (moet eigenlijk anders opgezet worden)
  • wedstrijden daar komt steeds een regeltje bij als ik wat gelopen heb  (maar ik vind de lay out niet mooi en moet nog wat nieuws verzinnen)
  • naaien tips en trucs komt op hetzelfde neer als recepten (daarvoor is ook een overzichtelijkere indeling nodig)

Ik denk dat ik gemiddeld per blog drie uur kwijt ben alles inbegrepen (informatie verzamelen, schrijven, illustreren, bewerken/documenteren d.w.z. links plaatsen voor meer informatie en ten slotte publiceren op blog en social media). O ja en natuurlijk moet je niet vergeten regelmatig back ups te maken van je blog oftewel je blog te exporteren naar je harde schijf of in een of andere cloud. Als je er nog nooit van gehoord hebt dan moet je hier even klikken voor uitleg. Destijds waren er heel veel gedupeerden bij Blogger omdat hun site er maanden uit lag. En dan ben ik nog de widgets vergeten … die leuke hulpjes om je site flitsender te maken. Voor je ze echt naar je zin geïnstalleerd hebt ben je flink wat tijd kwijt. Wil je er meer over weten klik dan hier. Dat zijn heel wat computeruurtjes bij elkaar.

Maar het levert me ook veel op. Door mijn gedachten en belevenissen neer te schrijven komt er meer orde en structuur in. Ik verwerk ze beter en kan er ook op teruggrijpen. Vroeger maakte ik graag fotoalbums. Pas als de foto’s in het album hun plekje hadden, waren de belevenissen ook (grotendeels) verwerkt en kenden ze hun plaats in mijn leven. Daarnaast leer ik door te bloggen heel veel over computerprogramma’s, over marketing, over fotobewerking en ik verdiep me ook in de achtergronden van mijn verhalen. Ik lees op het WWW cijfers en informatie – niet altijd betrouwbaar dat weet ik wel – die dat wat ik heb gezien of gedaan nog interessanter maken. Zo blijft mijn grijze massa goed in actie.

Nou WordPress leverde onderstaande beelden en wilde me flink wat werk uit handen nemen, maar je ziet wel dat het schrijven van dit blog me toch weer een uurtje heeft bezig gehouden.

In de concertzaal in het Sydney Opera House passen 2.700 mensen. Deze blog werd in 2014 ongeveer 30.000 keer bekeken. Als je blog een concert zou zijn in het Sydney Opera House, zou het ongeveer 11 uitverkochte optredens nodig hebben voordat zoveel mensen het zouden zien.

De rest van het verhaal is alleen onder deze link beschikbaar dus KLIK en nogmaals bedankt lezers!!!

»

  1. KnutzEls schreef:

    Zo, als ze ook allemaal betaald hadden….. Die link over export en import ga ik eens op mijn gemak bekijken, want daar weet ik niet genoeg van. Niet iedereen laat een reactie achter, maar hou die incidentele bezoekers toch maar een beetje in ere. Misschien herinneren ze jou later nog en zoeken ze de info terug. Ik lees jouw blog nu op mn telefoon en dat is toch minder dan achter de pc. Zo zal het bij anderen ook wel zijn. Tot gauw!

    • djaktief schreef:

      Hi Els,

      Mijn blog wordt op telefoon door WordPress redelijk weergegeven, maar niet de zijkolommen. Die staan er dan weer onder het blog en dat bevordert het klikken niet.

      Blogs worden ook vaak in een reader gelezen zonder de plaatjes. Op vakanties lees ik blogs ook op de telefoon, maar ik ga er toch liever even voor achter de pc zitten. Ik heb gemerkt dat ik op de telefoon ook niet zo snel een (goede) reactie schrijf. De automatische spellingcorrectie en mijn ogen zijn geen vrienden als je begrijpt wat ik bedoel.

      Tot ziens op onze blogs en irl!

      Groetjes,

      Dorothé

  2. Affodil schreef:

    Van harte gefeliciteerd met je 300e blogje. Kort geleden passeerde ik ook die grens, maar ik heb dit jaar geen overzichtje geplaatst omdat ik halfweg mijn 2 blogjes heb samengevoegd en dat een vertekend beeld geeft. Volgend jaar weer.

Geef een reactie

