20150103_105431_1

 

Uiteraard heb ik al weer diverse kilometertjes gerend in 2015 want alleen zo kun je een goed loopjaar bereiken. Ik heb nog wel een beetje last van dufheid met die feestdagen. Gelukkig heb ik een dan een ritueel waaraan ik me vast kan houden.

Voordat ik me aankleed spring ik nog even in mijn niksie op de weegschaal om te checken of er geen gekke dingen zijn. Sinds ik zo’n tien jaar geleden flink ben afgevallen hoort dat bij mijn dagelijkse routine. Ik ben me bewust van mijn gewicht en pas mijn voedingsgewoonten er dan op aan. Op sportdagen – maakt niet uit hoe laat ik start- trek ik altijd gelijk mijn loopkleding aan. Dat scheelt tijd en brengt me ook focus op wat ik wil doen. Ik ga gerust in mijn sportkleding boodschappen doen, naar afspraken bij  fysio etc. en ik geef er ook wel eens naailes in. Mensen zijn het ondertussen van mij gewend. Als je eenmaal je sportkleren aan hebt dan ga je ook sporten. Wat ik aantrek is natuurlijk afhankelijk van het weer en de afstand.

20150103_105710_1

Na mezelf toonbaar maken en tanden poetsen ga ik beneden aan het ontbijt. Dat is ook afhankelijk van wat ik wil gaan lopen etc. Vaak bestaat het uit twee sneden brood, twee koppen thee, een sinaasappel en een multivitamine, want als vijftiger moet ik daarop letten volgens mijn huisarts en helemaal als ik flink in training ben. Als ik ga lopen dan sluit ik altijd af met een kopje koffie om goed wakker te worden maar ook omdat het bij mijn stofwisseling echt op gang brengt dat bespaart me een sanitaire stop onderweg.

20150103_105523_1

Ondertussen heb ik mijn Garmin vast op de vensterbank buiten gelegd om satellieten op te sporen. Vrijwel alle GPS- en internetverbindingen zijn maar matig in Barendrecht en ik wil natuurlijk wel dat alle kilometers geregistreerd worden. Dan doe ik mijn hartslagband om, maar vaak vergeet ik die en als ik dan buiten sta dan moet ik weer terug en dan alles weer opsjorren om hem om te doen. Als ik eenmaal onderweg ben ga ik er niet meer voor terug. Ik gebruik de hartslagmeter hetzelfde als ik de weegschaal gebruik: controle houden over mijn conditie. Als er iets geks is dan weet ik dat tenminste.

20150103_105750_1

Tegenwoordig moet ik ook altijd mijn gezicht insmeren ter bescherming tegen de zon. Ook al regent het pijpenstelen als ik ga, toch moet ik smeren, want onderweg kan het wel veranderen. Ik gebruik een vettige stick van Avene die niet gauw weg spoelt. Die stick gaat ook altijd mee, net zoals mijn telefoon (met geld en OV-chipkaart) en een pakje papieren zakdoeken. Afhankelijk van het weer en de afstand gaat er wel meer mee natuurlijk. Gisteren nam ik voor mijn hm (halve marathon) een fles drinken mee om te experimenteren. Er zat nl. thee met sportdrank in – smaakte prima Jannet – en had ik een reepje van Innerme bij me. Dat spul is een beetje taai en vezelachtig maar tenminste niet zo zoet als die gelletjes.

 20150103_105919_1

Nou en dan is de tijd gekomen om de schoenen uit te zoeken en aan te trekken afhankelijk van afstand en parcours. Ik gebruik altijd een schoenlepel om de hielen te sparen. Het helpt echt. Ik draag twee paar schoenen tegen elkaar in. Verder heb ik ook altijd een oud paar voor slechtere omstandigheden en een paar trailschoenen. En dan gris ik mijn Garmin van de vensterbank en ben ik op pad.

En hebben jullie ook van die vaste rituelen voor sport, werk of …… laat maar horen.

 

Advertenties

»

  1. mynameisblonde schreef:

    Dit jaar staat meer sporten op mijn programma. Maar echt. Ik moet mezelf zo’n sportroutine aanleren. Eens ik die heb, sport ik meer, dat weet ik.
    Nu inplannen en ervoor gaan! 🙂

  2. Heleen schreef:

    Haha mijn rituelen zijn niet interessant Dorothe. Respect hoor voor de kilometers !

  3. Tiny Raijmakers schreef:

    Het hanteren van een vast patroon en ritme hoef je er ook nooit over na te denken wat te doen!

  4. Jannet schreef:

    Mooi dat de mix goed smaakte. Ik heb geen rituelen. Ik trek mijn loopspulletjes aan, Garmin in de vensterbank, schoenen aan, evt. rugzakje met een paar krentenbollen, drinken, telefoon, geld, rijbewijs en OV kaart en gaan. Wat bij mij dan wel weer vaak tijd kost is het reizen naar een startpunt en weer naar huis als ik een route heb uitgezet (in Almere doe ik geen lange duurlopen want dat vind ik te saai). De planning daarvan doe ik tussendoor als ik tijd/zin heb. Meestal met de auto naar eindpunt, trein naar beginpunt en dan terug naar de auto lopen.

  5. karenmee schreef:

    Ik slaap in mijn sportkleding zodat de kans groter is dat ik ’s ochtends uit bed rol en gelijk ga sporten. Lukt niet altijd maar vaak wel 😊

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s