scars quote van curiano

De blogtitel – een zin uit een gedicht/rijm van Toon Hermans – daar moest ik aan denken vandaag en ook aan deze quote – gevonden op Facebook een tijdje geleden….

Knipsel palperen

Vanochtend vertrokken om half acht naar het EMC voor mijn tweede en laatste controle bij dermatologie. Het was lekker zo vroeg te zijn …. genoeg parkeerplekken … poli nog niet uitgelopen! Toen ik pas op pagina drie van de Volkskrant was, werden we al binnengeroepen.

Gelukkig een bekend gezicht, want je weet het maar nooit in zo’n academisch ziekenhuis. Het was dezelfde arts die samen met een collega van plastische chirurgie de operatievoorbespreking  deed. Wat een weldaad dat hij nog wist wie ik was …. dat hij zich had ingelezen in de verslagen over de medische molen waar ik in gezeten had…. dat hij de tijd nam om me nu bijna een jaar na datum te laten vertellen hoe zwaar ik die Mohns operatie had gevonden en waarom.

Hij onderzocht mijn gezicht en legde uit dat ik zelf ook regelmatig moest palperen i.v.m. vroegtijdige opsporing van nieuwe tumoren. Het woord was mij onbekend en het was ook de eerste keer dat ik hoorde dat ik dat zelf moest doen. Eigenlijk was ik ervan uit gegaan dat ik vandaag na visuele controle voorgoed mijn congé zou krijgen van dermatologie. Ik ging ervan uit dat ik gezond was en nu na een jaar weer dezelfde kansen op deze vorm van huidkanker (basaalcelcarcinoom) als ieder ander. De arts legde uit dat de controleperiode en frequentie van geval tot geval worden bepaald bij BCC. Bij melanoom is er een vast protocol.  Ik moet nu een paar jaar onder controle blijven omdat de tumoren zo groot en erg diep waren gegroeid.

Ik mocht een afspraak maken ‘voor over een jaar’, maar de arts bezwoer me altijd te bellen bij gekke dingen, twijfels etc. Ik bedankte hem voor zijn empathie. Hij hielp me zelfs met het zoeken naar artsen (die ik al kende) bij wie ik onder controle zou kunnen blijven. Tot mijn vreugde is deze arts er zelf nog twee jaar, dus mijn voorkeur is duidelijk.

Ter afsluiting werden er close up foto’s van mijn gezicht gemaakt door een eveneens vriendelijke verpleegkundige.

Uiteraard kon e.e.a. aan de afsprakenbalie nog niets vastgelegd worden want ‘het systeem’ is niet zo empathisch om een jaar vooruit te werken. Over acht maanden mag ik ze zelf nog een keertje bellen. Huilend liep ik naar buiten maar de tranen waren bevrijdend. Er zit nog veel verdriet…. het is nog niet voorbij. De emotionele kant niet maar ik weet ook nog niet of er medisch nog iets moet gebeuren aan mijn neus en/of oog. Dus ik kan mijn profiel op kanker.nl nog niet bijwerken naar ‘controle na behandeling’ helaas.

fase van behandeling

Na afloop kwam ik met manlief bij in het Westerpaviljoen met een latte macchiato waar we al zo vaak naar toe zijn gegaan om de dingen weer even op een rijtje te zetten na een ziekenhuisbezoek. Ik kan al weer heel veel en ik hoef niet bang te zijn op een herhaling van de operatie die ik vorig jaar gehad heb in vergelijkbare omvang tenminste. Door de controle zullen ze er eerder bij zijn.

Ten slotte verzette ik mijn zinnen door nogmaals de tentoonstelling ‘The future of fashion’ is now te bezoeken maar ook daar bleek ik gauw geroerd door lichaamsbeelden en lichaamsbeleving. Blijkbaar is het nu de tijd om daar aandacht aan te besteden.

boymans foto handen

 ps de kunstenares heet Birgit Dieker zie hier voor het originele kunst werk en hier voor meer info

»

  1. Lou-ter-Lou schreef:

    Ik postte net een foto op facebook. Een citaat dat ik een tijd geleden opschreef in mijn gedachtenboekje:

    We must see all scars as beauty, okay?
    Because, take it from me, a scar can not form on the dying.
    A scar means: “I survived.”
    (uit: ‘The other Hand’ van Chris Cleave)

    Jij overleefde. En met jouw littekens ben je mooi. Ze tonen jouw kracht. Verwerking heeft simpelweg tijd nodig. Altijd. Ik vind je een kanjer.

  2. Denk maar zo….het is goed dat ze me onder controle houden. Als ze iets vinden zijn ze er weer vlot bij. Fred heeft 4 jaar geleden een melanoom op zijn rug gehad en is nog steeds onder controle bij de dermatoloog. Nu 1 x per jaar en als we iets niet vertrouwen worden we meteen weer opgeroepen voor een onderzoek.
    Sterkte in ieder geval.

  3. kliefje schreef:

    Goeie berichten, pak van mijn hart! *dikke kus*

  4. Tiny Raijmakers schreef:

    Als je weet waar je op letten moet dan ben je er als er ook maar iets veranderd heel erg snel bij.

  5. Jannet schreef:

    Het is nog niet voorbij maar het ergste is wel voorbij! Dat je onder controle moet blijven is niet leuk maar aan de andere kant toch wel fijn want dan kunnen ze je goed in de gaten houden.

Geef een reactie

