20150114_115117_1

We gaan nog maar even door met de wijsheden. Deze vond ik op de modetentoonstelling in het Boymans van Beuningen vorige week en die van de volgende pagina in de dameswc van V&D. Je kunt niet zeggen dat ik mijn ogen in mijn zak heb zitten 😉

20150114_101626_1

Wat ik ermee wil zeggen is dat ik mijn stinkende best doe om gewoon verder te gaan met het gewone leven want vandaag zat ik al bij de opticien voor een bril zoals mij afgelopen donderdag was geadviseerd door de oogarts. Ik dacht nl. ‘dat doe ik eventjes’ maar het liep even anders. Ik was zonder afspraak naar Specsavers gegaan want dan kon ik er in ieder geval niet tegenop zien. Ik ben een grote fan van deze vestiging omdat ze heel deskundig, erg aardig, niet duur zijn en een goede service geven. Ook met mijn gehoorapparaten word ik er steeds uitstekend geholpen.

Afijn…. ik moest even wachten op de oogmeting en zocht naar een leuk montuurtje maar dat was nog niet zo makkelijk want er past bijna niks op mijn zere en smalle neus meer. Bij de oogmeting moest de opticien een paar keer opnieuw beginnen omdat ik het niet goed zag én er niks van snapte. De oogdrukmeting deed zeer in mijn traanoog en het gefrommel om die grote zware bril met afstellingsglazen op mijn oren met gehoorapparaten te zetten was een hele klus. Geen moment van ongeduld bij die mensen maar toch voelde ik me vervelend.

Terug de zaak in om de uitgekozen monturen kritisch te bekijken en de boel door te spreken. En daar zat ik dan aan zo’n tafeltje met die brillen om te kijken wat ‘leuk’ staat. Ik zag alleen maar dat gedeukte gezicht en die littekens en zocht daar een bril bij die de boel ‘het minst erg maakt’. Het concept ‘mooi’ past niet meer bij me. Na wat financiële zaken en vragen over de afstel- en servicemogelijkheden als mijn neus mogelijk verandert door een evt. operatie schoot ik helemaal vol. Gelukkig had ik een hele aardige medewerker die me – nadat hij me van een ‘bakkie troost’ en tissues voorzag – verzekerde dat ik gewoon altijd met de bril langs kom komen voor afstellen of andere veranderingen. Afijn…. zo zie ik er over een paar weken dus uit:

20150119_135352_1

Mijn geplande sportschoolbezoek heb ik maar uitgesteld tot morgen en nu verveel ik jullie met mijn zelfbeklag, maar hier volgen dan nog wat van mijn leuke projecten die wel lukten tijdens deze rare januariweken:

‘Kerstboom eruit, kamerplant erin’ was de reclameslogan maar ik heb andere fleur op de vensterbank gebracht. Het idee had ik opgedaan bij mijn schoonmoeder en nagezocht op internet  (klik hier)

  • Ik kocht een doos bloembollen voor weinig geld in de aanbieding.
  • Ik heb de knikkerzakken van de jongens omgedraaid en gesorteerd op kleur.
  • Potten en vazen zocht ik uit op de verwachte lengte van de bollen.
  • De potten werden met knikkers gevuld en de bollen erin gedrukt.
  • Het water moet de onderkant van de bollen net net niet raken. Door het glas kun je precies zien hoeveel water je moet geven.
  • Over 6 tot 8 weken kan ik resultaat verwachten, maar ik heb nu al wat groene sprieten zien komen bij de blauwe druifjes.

20150110_141655_1

20150110_141647_1

20150110_154313_1

Verder maakte ik deze muurhanger voor jongste die dol is op scouting en zeilen. Ik had al lang geleden deze gordijnstof gekocht in Den Bosch (webwinkel klik hier). Ik zoomde de stof smal aan de zijkanten en breed aan de onder en bovenkant en haalde er roedes doorheen. Voor een ander decoratief effect kun je ook gewoon latjes of takken nemen.

P1150647_1

En ik naaide voor oudste een paar stoere kussens met naden/afwerking aan de buitenzijde. Ik gebruikte klittenband voor de sluitingen en een locksteek tegen het rafelen. Je kunt er ook voor kiezen om de stof juist te laten rafelen.

20150109_113053_1
20150109_113125_1
20150109_113209_1

Als je het ook wilt proberen ga je als volgt te werk:

  • Meet de breedte en lengte van het kussen. Als het erg dik is kun je er beter omheen meten.
  • Hou een zoombreedte van 4 cm per kant aan.
  • Een zijde van het kussen heeft een overslag van ca. 20 cm en is dus een stukje langer.
  • Werk de rand van het kussen af met een locksteek of zigzagsteek
  • Stik een zoom naar de buitenkant aan de bovenzijde.
  • Leg de stofdelen op elkaar  en zorg dat de omgezoomde kant bij de opening komt. Sla de overslag eroverheen. De stof is daar dus driedubbel.
  • Stik een zoom breedte van 4 cm.
  • Zet de zachte kant van het klittenband aan de binnenkant van de overslag met de machine vast
  • Meet waar de harde andere kant van het klittenband moet komen en stik het ook vast.

2014-01-24 14.40.22_1

Kleine dingetjes die gauw voldoening geven. Ik heb nog een paar projecten op stapel en kan nog wat schilderwerk showen, maar dat bewaar ik wel voor een derde januariblog anders wordt het weer zo’n lang verhaal 😉

»

  1. kliefje schreef:

    Ik kan me best voorstellen dat je bezoek aan de opticien nogal emotioneel was, is ook allemaal geen kattenpis. Bezoekjes zoals die van jou zijn -lijken me- nogal confronterend.
    Had ik je al gezegd dat je het top doet? En had ik je al een dikke kus gegeven? Bij deze…. *smak*

  2. Ada schreef:

    Lekker bezig, leuk gedaan de glazen met knikkers en ook de kussens zien er mooi uit!

  3. Karien schreef:

    mag ik het zeggen? Ik vind je gezicht juist wel mooi! Het vertelt een verhaal van moed en doorzettingsvermogen.

Geef een reactie

