Ik draag dit blog op aan allen die mij op welke wijze dan ook dit jaar hebben gesteund in welke vorm dan ook. Dank jullie wel.

P1120906_1P1150661

Ze staan achter me mijn mannen – vorig jaar en nu nog steeds – en ook manlief (niet in beeld maar met camera) natuurlijk. Het was een bewogen jaartje want 27 januari 2014 ging ik onder het mes. Ik heb lang getwijfeld over ik deze terugblik zou schrijven, maar ik heb besloten het toch te doen.

Om te voorkomen dat dat de foto’s met littekens door Google Image etc. worden gevonden moet je me contact met me opnemen door middel van dit contactformulier en dan stuur ik je mail met het origineel van dit blogbericht. Ik hoop dat iedereen me respecteert en de foto’s niet misbruikt. Ik had zelf dergelijke foto’s willen zien om duidelijk te krijgen wat er er mogelijk is met gezichtsreconstructie en daarom publiceer ik dit verhaal als troost en steun voor lotgenoten, maar ook gewoon voor andere belangstellenden. Ik heb met een aantal contact op kanker.nl maar daar kunnen geen foto’s geplaatst worden. Ik heb in deze blog smileys of moet ik zeggen ‘wheepeys’ geplaatst ipv de originelen. Wees je ervan bewust dat de echte foto’s misschien confronterend kunnen zijn. 

Op 27 januari onderging ik eerst de oncologische operatie (Mohns microchirurgie) voor de behandeling van huidkanker (basaalcelcarcinoom) en een dag later volgde de gezichtsreconstructie. Voor het hele verhaal klik hier  en voor achtergrondinformatie moet je dit blog lezen.

smiley face sadsmiley face sad

Na 6/7 weken waren alle korsten eraf gevallen, maar was er een gat achtergebleven naast mijn neus. Dit werd met een operatie op 2 juni gesloten en verder werd mijn oog opnieuw vastgemaakt.

 smiley face sadsmiley face sad

Weer een stapje verder maar nog niet ver genoeg. Bij deze operatie konden ze nl. niet gelijk mijn mond uitdunnen en inkorten omdat het kleine puntje dat het gat vulde dreigde af te sterven. Verder bleef mijn oog scheef en daar moest nog wat aangedaan worden met operatie. Alles over de 2e operatie klik hier.

smiley face sadsmiley face sad

De derde operatie vond plaats op 22 oktober. Hierbij werd veel huid en littekenweefsel verwijderd van oor tot oog en bij mijn mond en mijn oog werd opnieuw vastgemaakt. Het hele verhaal staat hier

P1120903 blog 20150126_172124

Deze foto’s zijn dus een jaar na elkaar genomen. Links kun je zien waar de tumor zat. Daarom staat er ook nog een balk door de foto. In maart moet ik terug naar de plastisch chirurg. Ik heb nog problemen met mijn neus omdat ik er niet goed door kan ademen en mijn oog traant nog steeds. Pas na een jaar na een dergelijk operatie bereikt een gezicht zijn/haar vaste/definitieve vorm. De chirurg kan nu dus nog niet beslissen of en wat er nog gedaan kan worden. Als alles is afgerond blijf ik nog enkele jaren onder controle van dermatologie. Het gaat goed met me maar het is ook vaak moeilijk omdat mijn gezicht niet meer voelt zoals mijn gezicht. Verwerking kost tijd en geduld en dat is lastig voor DJaktief natuurlijk. Echt pijnlijk was het niet (behalve hechtingen verwijderen) maar wel gevoelig allemaal. Ik kom er goed vanaf in vergelijking met vele andere kankervormen. Geweldig wat er medisch allemaal kan.

Als je meer wilt lezen kun je de blogs met de tag gezondheid bekijken. Daar schrijf ik over mijn ups en downs en de hulpmiddelen waarmee ik experimenteer om problemen op te lossen en genezing te bevorderen. Als je iets wilt vragen, klik dan hier voor de contactgegevens of gebruik het contactformulier van hierboven.

»

  1. Jannet schreef:

    Een jaar geleden alweer. Een rot jaar voor jou en je gezin. Ik heb je gevolgd en weet dus een klein beetje wat je meegemaakt hebt, hoewel wij dat als buitenstaander nooit zullen kunnen begrijpen. Hopelijk gaat het vanaf nu alleen nog maar opwaarts. Dus omdat je nu een jaar gaat afsluiten en het nu dus eigenlijk een nieuw jaar voor je gaat worden wens ik je nogmaals een heel gelukkig nieuwjaar.

  2. tiny schreef:

    Dorothè, een geweldige stap die achterwaarts kijkt maar spreekt van een vooruit blik!
    Heel dapper van je om de stap te zetten, ik hoop dat het je goed gaat!
    lieve groetjes tiny.

  3. Tiny Raijmakers schreef:

    Alles bij elkaar een bewogen jaar. Vooruitzien en over een jaar de gemaakte stappen weer afwegen aan dit moment.

  4. Jacqueline schreef:

    Mooi dat je je “verhaal” met ons hebt gedeeld en deelt. Sterkte met de verdere verwerking van dit nare proces. Fijn dat jouw mannen je zoveel steun bieden hierin.

  5. kliefje schreef:

    Poeh, het was allemaal geen kattenpis dit. Je hebt al een aardig zwaar traject achter de rug. Laatste loodjes, hoop ik. xx

  6. Lou-ter-Lou schreef:

    Wat een jaar… achterom kijkend kun jij met trots zeggen: “ik heb dit doorstaan, en hóe!!” Dat wat nu nog komt, de laatste loodjes inderdaad, die tackle jij met links. En ja, je kunt altijd vergelijken met anderen en andere kankervormen, maar het leed van een ander maakt het jouwe niet minder, jij moet het jouwe verwerken. Je bent gewoon een opperkanjer. Knuffel!!!

  7. Ada schreef:

    Je hebt het hele jaar je ups en downs zo mooi beschreven en ons een kijkje gegund in jou leven, en het was soms verdrietig en soms geweldig om te lezen…… Om te lezen hoe sterk je met dit alles bent omgegaan was heel mooi, en ik wens je dan ook veel sterkte voor alles wat je nog moet ondergaan en ik hoop dat het eindresultaat zal zijn dat “het”gezicht weer gewoon jou gezicht word en het ook weer zo gaat aanvoelen ! XXX

  8. ruud schreef:

    Een jaar voorbij, een moeilijk jaar, dat we via je blogjes hebben kunnen volgen; de ups and downs. De grootste moeilijkheden heb je inmiddels overwonnen. Je kan weer door, de Road to Rotterdam ligt voor je.
    Heb veel bewondering voor je, heel veel sterkte nog weer de komende tijd en succes op die weg naar de Koolsingel

    • djaktief schreef:

      Ruud bedankt voor je opbouwende hardloopsupport. Ik had altijd het gevoel dat ik je ook dingen zou kunnen vragen onderweg naar of op een of andere loop. Ik kom je daar vast ergens tegen.

      Groetjes, Dorothé

  9. Sas schreef:

    Jeetje, wat heftig. Mooi dat je dit zo met ons deelt<3

  10. kungslilja schreef:

    Een mooie terugblik van een mooi mens op een zeer bewogen jaar. Dank je wel! Ik heb een en ander terug zitten lezen. Poeh, dat is niet niks! Ik vind je sterk en moedig dat je zoveel deelt op je blog. Ik wens je heel veel succes met je verdere herstel en een heel mooi 2015!

Geef een reactie

