DSC_0042 28 CAV

De titel zegt het al: soms gaat het goed en soms minder.

cav 28 km route

Afgelopen zondag liep ik bij CAV Energie een van de zes lange duurlopen uit mijn trainingsopbouw voor de marathon van Rotterdam. Ik had er helemaal geen zin in want het was winderig weer en ik voelde me niet superfit. De afgelopen maand had ik sowieso niet zo lekker getraind op een paar uitzonderingen na. De pittige trailloop (21 km) met Paula van vorige week verliep bijzonder goed en gezellig en de eerste loop van 23 km over de Van  Brienenoord- ook bij Energie gelopen – ging ook prima. En niet te vergeten die leuke good intentions run van RCC waar ik de maand mee begonnen was. Tussendoor rende ik slechts twee keer per week omdat ik ook weer met krachttraining bij de fitness was begonnen. Ik vond het logisch om het kalm aan te doen met mijn toch ouder wordende lijf, maar ook omdat ik afgelopen jaar geen zware lange trainingen heb gedaan. Kalm opbouwen is verstandig maar stiekem maakte ik me toch een beetje zorgen over mijn gebrek aan trainingsanimo. De 25 km deed ik in mijn uppie op een zaterdag maar ik was zo versleten dat ik er maar niet over geschreven heb.

DSC_0155 28 cav

Afijn zondag startte ik met matig enthousiasme in de allerlaatste 32′  groep. Er waren drie 32′ groepen trouwens, dus er wordt veel/goed langzaam getraind zoals het hoort voor een marathon. Voor de lezers zonder loopkennis: die laatste groep loopt dus in 32 minuten 5 km maar bij de drankposten wordt even halt gehouden en dus loop je eigenlijk nog iets langzamer. Ik liep een beetje ongelukkig. Er was een man die direct solo achter tussen de tempomaaksters – namen helaas vergeten – liep waardoor een andere dame en ik lastig in het spoor konden lopen. Hij veranderde ook regelmatig van plaats – dan weer rechts, dan weer midden – waardoor ik heel terughoudend liep. Ik heb hem er niet op aangesproken omdat hij een maand geleden tempomaker was, maar achteraf had ik het misschien beter toch kunnen doen. Ik had ook op een andere plaats kunnen gaan lopen natuurlijk, maar vooraan wordt doorgaans constanter gelopen en dat geeft rust.

Tot de eerste drankpost werd er niet gesproken maar dat weet ik aan de harde tegen- en zijwind. Die wind kreeg overigens ook vat op mijn neuspleister die blijkbaar niet goed vast zat aan een kant (waarschijnlijk door de crème). Een extra pleister erop mocht niet baten, dus ik heb een beetje scheel gekeken onderweg. Maar omdat het wel iets effect heeft op de luchttoevoer van mijn te smalle neusgat heb ik hem toch maar laten zitten.

20150208_131240

Ergens na de 10 km voelde ik pijn in mijn rechterknie opkomen maar ik kon het redelijk negeren, want een mens voelt wel eens vaker wat. De loperstrein tjoekelde rustig door naar de tweede drankpost op ca. 14 km. Ik had ondertussen mijn ‘AH-knijp-appelmoes‘ en een Isostar-reep opgepeuzeld – steeds zo’n km voor de drankpost – en dezekeer maakte ik ook een sanitaire stop. Dit en de andere houding maakten dat ik iets beter kon lopen terwijl de route door de Gorzen toch wel wat vals plat kent. Maar misschien was ik ook positief afgeleid door de omgeving, want dit vind ik eigenlijk de CAV-trainingsloop met het mooiste parcours. Ik maakte me dus niet druk over mijn knie. Helaas kon ik voor de post van 22 km niets meer eten want ik was mijn Innerme-reep onderweg verloren (mijn lekkerste = niet zoete reep!) Gelukkig stond er wel een schaal winegums en was er nog peperkoek op de drankpost dus van hongerklop heb ik geen last gekregen. Tja en toen was het nog maar een kippeneindje tot de meet: de atletiekbaan van CAV. En omdat het kon heb ik daar dus een extra rondje gedraafd met iets meer tempo.  Hulde aan alle vrijwilligers van CAV Energie weer voor de goede verzorging en begeleiding en de meeste foto’s.

28 km cav tempo 28 km cav km

Na een gezellig nazit met een aantal blog- en Facebookbekenden ging ik toch tevreden op huis aan om vervolgens na bad en lunch me door manlief naar een gezellig etentje te laten rijden waar ik op een gegeven moment niet meer kon zitten van de pijn in mijn benen. Maandag kon mijn knie heel slecht buigen, maar was ik nog heel stoïcijns. Vandaag kwam er ook nog iets grieperigs bij dus ik heb maar paracetamol genomen en ben terug in bed gedoken. Een beetje surfen op internet leverde deze link op die het beste matcht met de pijn die ik voel (pijn bovenkant meniscus bij buigen en traplopen). Gewoon even rustig aan doen dus. Zolang ik pijn voel ga ik niet rennen, maar aan het eind van de week wil ik wel een stukje proberen. Door mijn loopervaring kunnen de trainingen wel enig verzuim lijden gelukkig, maar er fluistert toch ook wel een zenuwachtig stemmetje in mijn oor ‘als het nou maar goed komt’. De marathon is op 12 april dus dat is nog 60 dagen volgens de website maar een beetje duimen kan geen kwaad.

Hoe gaan jullie om met blessures? Raken jullie in de stress of ga je gewoon door?

»

  1. ruud schreef:

    Toch maar wel mooi gedaan, die 28km!
    Komt bij iedereen wel eens voor, even een tijdje geen zin, geen inspiratie. Vooral in deze tijd, koud, donker, winderig….
    Hoop voor je dat het meevalt met de knie, dat het spoedig herstelt; wel verstandig om niet verder te trainen bij pijn.
    Greetz!

  2. Jannet schreef:

    Oefenen! Niet alleen maar rusten want daar heb je niet zo heel veel aan. Pijn aan de pezen/spieren rondom de knie komt meestal omdat de bovenbeenspieren niet sterk genoeg zijn om de knieschijf netjes in balans te laten bewegen. Rustig doorlopen kan best (tenzij het veel erger wordt) en elke dag meerdere malen oefenen. Dat griepje van je moet je natuurlijk wel eerst kwijt zijn voor je gaat lopen.

    • djaktief schreef:

      De laatste tijd heb ik mijn loopscholing en warming up blijkbaar niet goed of vaak genoeg gedaan. Ik doe verder 1x per week krachttraining nu weer sinds januari. Voorheen mocht dit een tijd lang niet ivm de belasting van het gezicht. Blijkbaar schort er daar dus wat aan. Eerst even de geïrriteerde knie rust geven en dan weer opbouwen.

  3. Sas schreef:

    Wat tof zeg dat je dit doet! Heel veel succes ermee. Zelf loop ik niet hard maar doe aan skaten, ook erg leuk om te doen.

    Dankjewel trouwens voor je reactie op mijn blog! Mijn lettertype is zelfs iets groter dan op jou blog hier, dus misschien een soort foutmelding? Ben er toe straks mee bezig geweest aangezien mijn lettertype niet goed weergegeven werd zoals hij bedoeld was!

    Thanks voor de feedback, tag wolk heb ik niet meer > wel boven in mijn menubalk een categorieën lijst 🙂

  4. tiny schreef:

    Hoi Dorothè,

    ik ben uit nieuwsgierigheid je bloqs aan het lezen en ik val van de ene verbazing in de andere, wat ben je toch een enorm creatief mens!
    Daarnaast schrijf je heel erg leuk, wat ik ook lees van je of het nu over je lopen gaat of over je naaicafe of je moeilijke tijden met de operaties.
    Ik zie je ook nog wel een boek schrijven, je hebt er beslist talent voor!
    Loop ze, het is prachtig weer en jij laat je door zo’n knie niet tegen houden denk ik zo 🙂
    groetjes Tiny.

    • djaktief schreef:

      Nee Tiny mijn Nederlands is niet goed genoeg om een boek te schrijven. Hier op een blog ‘babbelschrijf’ ik er lustig op los maar echt schrijven is heel veel schrappen. Maar reuze bedankt voor je complimenten.

      Groetjes,

      Dorothé

Geef een reactie

