P1150822_1 P1150823_1 P1150825_1

Kijk deze kaarsen maakte ik afgelopen week samen met een vriendin van oude restjes kaars. Ook eens proberen?

20150110_154213_1
P1150808_1 P1150812_1

In het najaar van 2013 deed ik het ook al eens een keertje (klik hier). De hoeveelheid kaarsrestanten was dan ook zo behoorlijk dat ik ze op kleur kon sorteren. Ik gebruik kokers en melkpakken met een aluminium binnenkant om de kaarsen in te gieten maar ook leuke potjes met een beetje brede bovenkant of (dubbele) plastic bekers. Het lont voor de kaarsen kocht ik bij een winkel van Pipoos (adresssen klik). Ik knipte reepjes van cups van waxinelichtjes en vouwde deze om het eind van de lont. Daarna boog ik het metaal tot een hoekje zodat het op de bodem kon rusten.

P1150810_1 P1150809_1

P1150811_1 P1150814_1

Ondertussen deed ik het brokken kaarsvet in mijn ‘au bain marie’-pannetje inclusief troep en oude lonten en zo. Dat zinkt allemaal naar de bodem. Ik haal de lontdraden een keertje door het gesmolten kaarsvet zodat ze mooi recht hangen. Het uiteinde draai ik op een sateprikker of potlood om het mooi in het midden te houden. Als alle kaarsvet gesmolten is laat ik het een beetje afkoelen voor ik het in de vormen schenk. Het restje viezigheid giet ik in een schaal of pan waarin ik een flinke laag kranten heb gedaan zodat ik het als het gestold is makkelijk kan weggooien.

P1150815_1 P1150820_1 P1150819_1

En dan moet je geduld hebben en rustig wachten op het stollen. De zijkanten stollen het eerst en het vet klinkt in rondom het lont. Ik had daarom van iedere kleur een bekertje kaarsvet zonder lont vol geschonken. Na een paar uur haalde ik het uit de bekers om opnieuw te smelten en om de kuilen op te vullen. Pas op dat je het kaarsvet nu nog wat meer laat afkoelen voor je het bijschenkt want anders brandt het a.h.w. een gat rondom je lont. Omdat ik niet genoeg had van alle kleuren moest ik een beetje wit gebruiken bij de rode kaarsen, maar als hij eenmaal brand zie je dat al gauw niet meer.

Nog twee tips: laat de kaarsen minimaal een dag stollen voor je ze uit hun vorm haalt. Hoe hoger de vorm hoe meer kans op luchtbellen en deuken rond de lont omdat het vet minder gelijkmatig kan stollen.

Nog even een tevreden blik op de oogst van deze recycle-actie: negen nieuwe kaarsen voor bijna noppes.

P1150822_1 P1150825_1 P1150823_1

»

  1. Barbara schreef:

    Tjonge, zo makkelijk! Maar weinigen doen het. En het is leuk! Het is dat ik al mijn kaarsvet zonder pardon in de prullenbak gooi… Maar dat ga ik dus nu niet meer doen. Dit is leuk om met Marloes en Fleur te maken in de vakanties. Zeker tegen die tijd dat het weer koud wordt buiten. Zo tegen Kerst aan. En dan hebben we voor Kerst en Oud en Nieuw zelf gemaakte kaarsen op de tafels staan. Leuk idee!

  2. Sherry schreef:

    Praktische tips. Dacht hier zelf nooit aan.

Geef een reactie

