20150222_122935_1

Ja je leest het goed. Ik was bij de TT in Uden. Nee niet bij dat massale luidruchtige motorsportevent in Assen, maar bij Tiny’s Trail in Uden

20150222_121945_1

Tiny Raijmakers – wie kent hem niet – maar voor de niet runners: een gepassioneerde hardloper en trainer die met regelmaat inspirerend blogt over zijn loopavonturen. Tiny organiseert nu al een aantal jaren zo in de aanloop naar de voorjaarsmarathons een lange duurloop van 30 km door de natuurgebieden rondom Uden. Twee jaar geleden deed ik voor het eerst mee tijdens de witte versie (klik).

Toen ik uit Barendrecht vertrok scheen de zon volop, maar halverwege zat het potdicht van de mist. Ook toen we kort voor twaalven vertrokken – na een lekker stuk appeltaart bij de koffie/thee – was het nog mistig. We dat waren deze keer 14 man/vrouw maar vrijwel allen hadden veel meer ervaring in off the road lopen als ik. Ik ‘moest’ vandaag in voorbereiding op de marathon van Rotterdam 30 km lopen volgens het voorbereidingsplan. De knieproblemen van de vorige lange duurloop twee weken geleden waren na vier dagen rust over. Daarna had ik nog vier looptrainingen gedaan maar echt veel kilometers waren dat niet. Een beetje gezonde spanning hoe het zou gaan was er dus zeker wel bij mij, maar ik wist ook zeker dat ik na 15 km kon stoppen en teruglopen. Het parcours is wel pittig maar er wordt rekening gehouden met elkaars tempo.

Omdat het de laatste dagen flink geregend had was het behoorlijk blubberig maar niet extreem gelukkig. ik had mijn nieuwe Salomonschoenen aan en die deden het prima want tot het eind toe hield ik er droge voeten in. Wel liep ik een blaartje op onder mijn grote teen. Waarschijnlijk heeft de sok daar dubbel gezeten.

tt bedafse bergen  Bedafse bergen volgens Garmin

Tja en dan over de route zelf. Eerst ging het kalmpjes over paden maar bij de Bedafse bergen moesten we een gemeen klimmetje maken door mul zand. Omdat we nog in het begin waren tufte ik er redelijk vlot naar boven. Maar ik moest dat toch gelijk bekopen met wat ademnood want e combi omhoog en zand was pittiger dan ik dacht. We vervolgden onze weg onderlangs en hadden mooi zicht zoals je op de foto ziet. Ook de titelfoto van het blog heb ik daar gemaakt.

20150222_123041_1

Wat verder kwamen we de eerste hooglanders tegen. Als je heel goed kijkt zie je dat er zelfs een jonkie was. Maar ik had geen tijd en geen spullen voor een uitgebreide fotoreportage, want er moest gelopen worden. Er was wel iemand op de fiets mee die veel foto’s maakt met een spiegelreflex. Ik hoop dat ik later daar nog wat foto’s van te pakken kan krijgen. Als het lukt zal ik ze later als een diashowtje aan het eind van mijn blog plaatsen.

20150222_123911_1

We vervolgden onze weg. Ik liep steeds een beetje achteraan omdat ik graag wat ruimte voor me heb om te zien waar ik mijn voeten het beste neer kan zetten. Ik kan me ook beter concentreren als er niet direct iemand achter me loopt. Een stukje na de visvijver legde Tiny e.e.a. uit maar ik had de kwintessens gemist en zo kwam het dat ik met een groepje op een single track boven over terecht kwam. Op een gegeven moment was ik helemaal alleen, maar echt verdwalen kon je er niet en gelukkig zag ik op een gegeven moment de gestreepte benen van een medeloopster beneden aan de weg. Ze stonden me allemaal op te wachten voordat we weer een ander bospad in doken.

tt visvijver Visvijver volgens Garmin

20150222_130210_1

Daarna kwamen we op een lang dalend fietspad en dat liep heerlijk ‘gratis’ omdat het totaal geen moeite kostte. Tenslotte werden we beloond met een verzorgingspost met warme thee en versnaperingen. De eerste 15 km zaten erop en ik was fit genoeg om verder te gaan.

tt rust Slabroek en UdenoordSlabroek en Udenoord volgens Garmin

20150222_140143_1

Onze weg werd minder heuvelachtig maar drassiger en kouder. Er was een gemeen windje opgestoken dat me de adem benam en de kou zorgde ervoor dat mijn vermoeide benen behoorlijk stijf werden. Daar ergens was er ook nog iemand de weg kwijt en kreeg Tiny een telefoontje om een en ander te regelen. De groep wandelde rustig verder en wachtte geduldig waar dat nodig was. Ik was wel vaak de laatste, maar iemand moet dat zijn niet waar?

tt uden TT Uden volgens Garmin

Tenslotte volgde nog een kwart rondje rondom Uden en daar had ik het lastig omdat ik nog stijver geworden was door het lange wachten bij de oversteek over de grote weg. Maar ik heb het tot de laatste meter gehaald. Volgens mijn Garmin was het 30,02 km en daar deden we 3,45 uur over met een gemiddelde loopsnelheid van 8 km/u. Dat is nog eens goed lang en langzaam lopen. Tenslotte nog een gezellige nazit bij Tiny met soep en broodjes en toen weer terug op huis aan. Tiny en Sjan bedankt voor de gastvrijheid en het mooie ‘toertje’ en de rest van het gezelschap voor het geduld en de gezelligheid. Ik heb er weer van genoten. Vanochtend – na 9,5 uur slaap  😉 – viel het opstaan me alleszins mee, want ik had geen spierpijn. Wat een verschil is dat toch als je niet op asfalt loopt.

20150222_153604_1De blogs en foto’s van anderen kun je hier bekijken:

»

  1. Tiny Raijmakers schreef:

    Mooi verslag van een feestelijke. Feestelijk omdat iedereen er van genoot en ik zeker niet in het minst. Volgend jaar gewoon weer!

  2. ruud schreef:

    Blijft altijd leuk en vooral ook gezellig, de TT in Uden. En die 30kms heb je toch maar mooi volbracht, bepaald niet overal het makkelijkste parcours; dus zeker een stevige stap in de voorbereiding op R’dam.

  3. saskia schreef:

    Ik ken de natuur daar en het is daar heel mooi.
    Goed om te lezen dat het goed is gegaan met lopen.

  4. zonnetjekarin schreef:

    Wow, goed zeg! Ik doe het je niet na!

  5. kungslilja schreef:

    Mooi! En het lijkt me heerlijk om niet over asfalt te lopen.

Geef een reactie

