P1150950_1

Dat was niet zomaar een briesje vorig weekend. Twee dagen lagen heb ik er tegenin geploeterd met weinig succes maar wel met plezier.

Dag I:

route noordwijkerhoutIn verband met een feestje logeerden manlief en ik in beautiful Noordwijkerhout. We hadden de fietsen mee en op zaterdag maakten we een tocht richting Zandvoort. We wilden nl. gaan wandelen in de Amsterdamse waterleiding-duinen. Een beetje wandelen en fietsen voor de wedstrijd van zondag ‘de 20 van Alpen’ zou geen kwaad kunnen, maar we vergisten ons in de wind. Op de heenweg naar Zandvoort hadden we hem/haar lekker in de rug. We klommen nog even een duin om te checken hoe de zee erbij lag en voor een paar foto’s natuurlijk. Daarna togen we richting Aerdenhout langs ‘kleine’ optrekjes en massa’s sneeuwklokjes en krokussen om bij Uitspanning ‘de Oase’ te starten met de wandeling. We hadden een hele oude routekaart maar de wegen veranderen daar niet zo snel dus die was nog heel bruikbaar. Over de 12 km deden we 2,5 uur, maar toen moesten we nog terug naar Noordwijkerhout en dat lag nu pal tegen de wind in. Afijn we zijn er gewoon gekomen uiteindelijk en hebben snel nog wat gegeten voordat we naar het feestje gingen. Wat foto’s van de natuur waaraan we ons laafden zet ik maar even in een diashowtje.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

 Dag II:

20150301_125507_1Omdat we bijtijds van het feestje waren vertrokken was ik goed uitgeslapen aan het heerlijke ontbijt. Om een uur of twaalf dropte manlief mij in de buurt van de start in Alphen aan den Rijn. Na even zoeken vond ik de schouwburg waar je de startnummers kon afhalen en waar de kleedruimte was. Helaas waren er geen spelden meer en moest ik met tape aan de slag op mijn lievelingsshirt (maar er is geen lijm achtergebleven gelukkig). Loopmaatje Pauline en haar nicht Heleen deden ook mee aan deze gouden editie van ‘de 20 van Alphen’. We troffen elkaar op het Rijnplein dat zich opmaakte voor een gezellige dag. Het zonnetje scheen stralend en we hadden er zin in. Uiteindelijk hadden we toch nog wat spelden te pakken gekregen en goedgemutst gingen we op zoek naar de start. Het duurde even voor we die gevonden hadden, want er waren twee locaties. Het was allemaal heel rustig en we kwamen helemaal voorin het startvak terecht. Precies op de afgesproken tijd 13:30 uur werden we weggeschoten door Nelli Cooman en die kan dat altijd zo gezellig doen. Bij de Bruggenloop stuurde ze ons de regen tegemoet en nu de wind.

timing 20 van alphenAan het begin van het parcours was een klein hellinkje dat in combinatie met een wat snelle start ervoor zorgde dat ik gelijk achter adem was. Pauline en Heleen liepen 15 meter verder maar ik spaarde mijn adem omdat ik aan het eind van die 20 km ook nog wat lucht wilde hebben. Na wat gedraai door Alphen – het is absoluut geen mooi maar wel een snel parcours – kwam er op onverklaarbare wijze bij 4 km een steentje in mijn schoen. ronden 20 van alphenAls dat nou op het eind was, dan had ik het rustig laten zitten, maar nu moest ik dus stoppen en mijn schoen uittrekken om het kwijt te raken. Het lukte me redelijk snel maar het kost toch een minuutje en je bent je lekkere tempo kwijt. Verder had ik last van een vrouwenkwaal: een onverwachte menstruatie – de tweede binnen 2,5 weken ;-( – en dat zorgde ervoor dat ik op een gegeven moment een echt toilet nodig had. Ik vond een dixi bij een bouwterrein nabij km 8 en dat luchtte op. Helaas zat de boel nog niet goed en moest ik nog een keer uit het zicht duiken, maar toen was het sanitaire leed geleden en kon de wedstrijd eindelijk beginnen. Ik haalde stap voor stap steeds meer mensen in, maar dat waren de langzamere lopers. Op 9,5 km kreeg ik eindelijk het windje in de rug. Bij 13 km terug langs N207 was er veel tegenwind, later weer zijwind. Bij 16,5 km eindelijk weer een stukje mee. Aan mijn rondetijden kun je goed zien dat ik toch flink knokte tegen de wind. Ik wist dat ik geen goede tijd zou lopen, maar ik had er lol in om eruit te halen wat erin zat. Ergens voor me waren twee jongere dames in het paars en het lukte me niet om die bij te benen. Op een gegeven moment stopten ze en greep er een naar haar zij. De wind was daar heel hevig op 18,5 km er vlogen hekken om en er stopten nog meer mensen. 153052_finishbefore1_ta15_dsc_6499_1Ik kon wel doorlopen maar voelde toen steken opkomen en daarom heb ik daar 60 seconden gewandeld en toen de boel afgemaakt, in 1:59:42 maar ik durfde geen eindsprint meer in te zetten. Het was een mooie wedstrijd waar ik nog wel eens terug kom denk ik, goed georganiseerd – geen mooi maar wel snel parcours – leuk publiek maar in het centrum was er weinig belangstelling meer voor de wat latere finishers zoals ik. Ofschoon ik geen goede tijd kon lopen ben ik toch heel tevreden omdat ik kon blijven knokken. Heleen en Pauline zetten een mooie 1:53:30 neer. Heleen liet zich na afloop nog even vertroetelen door de masseurs in de schouwburg want het was best zwaar geweest met de wind. Pauline en ik hebben zeer uitgebreid gerekt i.v.m. de de krampreactie van de spieren die we voelden opkomen, maar later in de week hebben we geen spierpijn gekregen en dat is een goed teken. Er waren nog meer Barendrechtse buurtvrouwen in actie geweest op de 10 km – Philène en Jolanda –  en die hadden met hard werken ook een mooie tijd neergezet.

20150301_154419_1

Nu op weg verder naar de Marathon van Rotterdam op 12 april a.s. Er zijn nog twee lange duurlopen te doen. Zondag a.s. de 32 km en over twee weken de 35 km. Ik doe die bij CAV Energie in groepsverband. Ik zie er flink tegenop omdat het lopen in een treintje me vorige keer knieproblemen gaf. Verder is de start om 10.00 uur op zondagochtend en ik ben nu eenmaal een allesbehalve matineuze loopster. Ik heb ook nog helemaal geen zin in de marathon zelf. Ik ben onzeker omdat ik veel minder getraind ben. Ik doe slechts drie looptrainingen en een fitnesstraining per week. Omdat de ademhaling zo moeizaam gaat door dat dichte neusgat rechts kom ik gelijk lucht tekort bij tegenwind en het minste hellinkje. Trainen op snelheid heb ik om die reden ook maar helemaal opgegeven voorlopig, maar het was toch al nooit mijn hobby. Het meeste trainingsplezier heb ik gehad aan de langzame traillopen in prettig gezelschap. Ik doe wel trouw wekelijks een rondje geluidswal voor de nodige hoogtemeters.

startbewijs dorothé RM15

We zullen zien hoe het me zal vergaan in Rotterdam. Nog 36 dagen vanaf nu, waarvan dan twee echte trainingsweken, want drie weken tevoren start de ‘tapering off’ ofwel training afbouwen en herstellen voor de grote dag. Hoe het zal gaan in april is nog een groot raadsel. Ik hoop natuurlijk wel op een redelijke tijd. Mijn PR is 4:13:39 oftewel een schema van 6 min/km oftewel 10 km/u, maar de werkelijkheid zal dichter bij gewoon uitlopen op karakter worden, want ik trainde niet sneller dan 6:30 min/km oftewel 9,2/3 km/u. Ik heb er nog geen donder zin in, maar als ik Rotterdam niet probeer, dan is het misschien wel helemaal gedaan met me als marathonloopster. Ik ben veel kwijtgeraakt afgelopen jaar, maar ik laat me de 42,2 niet zomaar afpakken. O zo!

»

  1. Jan Schürmann schreef:

    onvolstelbaar wat een energie. 20 km binnen 2 uur, dat heb ik nooit gedaan….
    Nooit voor getraint. Weleens 10 km in 50 minuten gelopen toen ik 25 was….
    Groetjes, Jan

  2. Jannet schreef:

    Die marathon ga je gewoon lopen! En als je er geen zin in hebt maak je maar zin. Ik heb ook vaak geen zin in een wedstrijd maar als je dan gestart bent is die zin er toch ineens. En als jij daar straks in R’dam voor de start een beetje rondloopt krijg je echt wel zin door de sfeer die er hangt. En deze windtraining maakt je alleen maar sterker! O zo!

    • djaktief schreef:

      Ik krijg meestal pas zin in lopen tijdens het lopen. De pms (pre marathon stress) is alleen deze keer wat groter als anders. Waarschijnlijk gaat het beter met me na de duurloop op zondag en na de ziekenhuiscontrole op donderdag.

  3. Feikje schreef:

    Je zou de 35 km hardlopen kunnen omruilen met een duurfietstocht over 100 km. Loopspieren heb je wel, wat je wilt hebben is duurvermogen en dat kan prima met fietsen. Gezien je knie-ervaring misschien een idee? Vorige week liep ik 30 km in Vorden en twijfel nu of ik die marathon wel moet willen. Ik snap wel dat je je die mooie Rotterdam ervaring niet wil laten afpakken. Op karakter dan maar, dat heb je genoeg!

  4. kungslilja schreef:

    Gaaf dat je loopt, ik vind het knap. En uitlopen op karakter is waarschijnlijk een grotere prestatie dan welk PR dan ook!

Geef een reactie

