cav 32 rondetijden

Nou was ik nogal onzeker over afgelopen zondag, maar dat ik zo dramatisch slecht zou lopen had ik niet gedacht. Ik meldde op Facebook al dat ik twee uur slaap nodig had ’s middags om een beetje bij te komen. Eigenlijk gek dat ik vandaag geen echte spierpijn heb, maar alleen bekkenpijn en nergens zin in. Hoe het zo kwam…DSCN3338De vorige training bij CAV Energie kostte weinig moeite qua tempo maar leverde wel een pijnlijke knie op door het geforceerde terughoudende lopen. Ik liep toen in de 32′ groep. Die lopen dus  5 km in 32 minuten oftewel tempo 6:24. Ik dacht dat ik dus de 30′ groep wel aan zou kunnen want die zouden tempo 6 oftewel 10 km/u aanhouden. Als het niet zou gaan, dan kon ik op 2/3 van de tocht me terug laten zakken naar een langzamere groep.  Daar zou ik ook de route wel zelf uit kunnen lopen, want dan kwam ik wel weer op bekend terrein.

DSC_0060 DSC_0061x

Het ging wel wat harder in het begin, maar de eerste kilometers kijk je niet gelijk op je horloge want dan moet je nog zoveel. Het kostte ook nog weinig moeite om het bij te houden, maar toen ik wel eens op mijn Garmin keek, ontdekte ik dat we 5:35 liepen oftewel 10,7 km/u om de verliestijd bij de drankposten te compenseren. Ik besloot om voorlopig te kijken hoe het ging, maar bij die eerste drankpost op 8 km kwam ik door een toiletpauze achterop. We moesten omhoog de Kijfhoek over dus daar kon ik niet makkelijk weer bijkomen. Bij de afdaling overstrekte ik rechterknie aan de achterkant. Uiteindelijk lukt het samen met nog wat achterblijvers om aan de groep te blijven hangen tot ca. 13 km maar mijn gezicht spreekt boekdelen.

IMG_1548

Toen ik me realiseerde dat ik dit nog bijna 20 km moest vol houden besloot ik me naar de volgende groep af te laten zakken. Die groep was alleen nog nergens te bekennen. Ik liep een hele tijd alleen maar daardoor kon ik weer mijn eigen tempo zoeken en dat was wel prettig. Ergens in de buurt van de Rotterdamse weg stond ineens Monique (loopmaatje vanaf onze eerste marathon) langs de kant en die was heel verrast dat ik in mijn eentje liep.

IMG_1653

Ik dacht snel ingehaald te worden door de volgende 32 groep  maar dat gebeurde pas bij de tweede drankpost op 18 km. Het ging ook nog niet lekker dus ik liet ze maar weer lopen. Ik kon gelukkig steeds net zien waar de groep liep om zo de goede weg te vinden. Maar in Slikkeveer wist ik niet meer waar ik linksaf moest en er was nog niemand te zien. Daarom heb ik daar een tijd gewandeld en gekeken waar ik andere lopers zag. Ineens zag ik een stukje achter me een groep linksaf slaan door de Donckse Velden. Ik erachteraan maar ik had niet meer genoeg energie om erbij te komen.  IMG_1719

Gelukkig was er nog een drankpost en daar kon ik even mijn verkrampte spieren rekken. Ik liep weer alleen door want ik kon niet zo snel in tempo komen. Nadat ik de A15 over was werd ik achterop gelopen door de 32 groep van RunningHans (er zijn meer groepen van dat tempo omdat er meer deelnemers zijn). Hij sprak me bemoedigend toe en het lukte me met uiterste inspanning om weer in de groep te gaan lopen en erbij te blijven. Het voelde vreselijk want alles deed zeer. Ik lette alleen maar op de benen van mijn voorgangers om mijn eigen onderdanen het zelfde te laten doen. Zo kwam ik helemaal op bij de finish.

20150308_140404

Monique ving mij op en ik had het te kwaad. (Later bleek dat Monique nog ‘stand in’ had gespeeld door haar fiets aan een andere loopcollega met Achillespeesproblemen te lenen en zelf naar huis te rennen om vervolgens met de auto deze loopvriendin weer naar diens eigen auto bij CAV te brengen.) Na een uitgebreide evaluatie van de ervaringen en de nodige peptalk gecombineerd met goed rekken en versterkende middelen zoals zoute soep en rookworst kwam ik weer een beetje bij.

20150308_140351

Dat ik op weg naar mijn 4e marathon toch zo’n misrekening kan maken zit me wel dwars. Maar ik heb hem uitgelopen en er heel veel van geleerd. Dat telt. Zo en nu een ommetje wandelen om te herstellen, want het is net zo’n mooi weer als gisteren.

Hartelijk dank voor de vrijwilligers van CAV Energie voor pacen, drankposten, foto’s etc.

»

  1. wat heb je toch een doorzettingsvermogen! Ik doe het je niet na.

  2. Tiny Raijmakers schreef:

    Soms kan een loop zo verschrikkelijk tegenvallen. En zoekend waar het aan kan liggen. Je zult het bijna nooit weten! Het komt wel weer goed.

  3. Jannet schreef:

    Soms heb je van die dagen dat het gewoon niet lekker gaat. En dat kan overal aan liggen. Misschien aan het te harde starttempo, de warmere omstandigheden die je nog niet voldoende hebt kunnen trainen, vermoeidheid door andere trainingen of bezigheden of je hebt gewoon een slechte dag. Je bent geen robot die een training op commando afwerkt. Niet te lang over piekeren wat het kan zijn geweest. Het was zo, jammer maar helaas. Pas als de volgende keren ook allemaal slecht gaan mag je je af gaan vragen waardoor het komt maar laat je door deze ene keer niet van de wijs brengen. Iedereen heeft dit soort dagen, die horen er nou eenmaal bij. Herstel snel!

  4. ruud schreef:

    Die Jannet kan dan wel een rare zijn (als je bijna 5 uur met haar samen rent weet je dat…..), maar ze zegt wel heel wijze woorden hierboven. Iets wijzer kan ik er niet van maken.
    Of het moet zijn dat je deze 32km toch maar mooi vol gemaakt hebt, ondanks alle problematiek. En dat maakt je toch sterker, ook mentaal en daar heb je zeker in het vervolg profijt van……

Geef een reactie

