20150318_184830_1 20150318_184815_1

Best druk de laatste tijd en dat is keuzes maken. De laatste tijd valt de keuze vaker op ‘real life’ in plaats van ‘virtual life’ dus minder blog, Facebook, Twitter, Whatsapp maar nu dan toch even een update over mijn loopavonturen onderweg naar de marathon van Rotterdam oftewel #MR15 over drie weken.

Behalve de gewone trainingen deed ik mee aan het event van de Rotterdam Running Crew  in Ahoy en aan de 35 km trainingsloop bij CAV Energie.

20150318_185043_1

Samen met Jolanda vertrok ik per auto naar Ahoy. De organisatie heeft veel credits want het parkeerterrein werd gratis opengesteld voor de lopers en het lichtpaneel heette ons in vertrouwd groen welkom. Echt gaaf dat je niks betaalt en dat je zo wordt onthaald. Uiteraard proberen ze wel wat t-shirts en lampjes te verkopen en stellen ze na afloop de bar open maar het is nog steeds letterlijk free running. Het concept is hetzelfde maar ik heb na 4 keer nog steeds niet het gevoel van ‘been there, done that’. Het blijft verassen.

  • een Rotterdamse locatie
  • lichtjes, sfeertje
  • een flinke warming up
  • en route volgens jouw keuze 3, 6 of 9 km
  • foto en filmmomenten om later op Facebook en You Tube verder te bekijken.
  • sprintjes, gek rennen of nog wat oefeningen
  • op het eind tegenwoordig een verzorgingspost
  • na afloop een cooling down
  • soms is er nog een bar open

11082244_842132629184682_1709513468876026908_o_1

Deze keer werden we verrast doordat er een drone boven ons vloog die plaatjes schoot en door grote ballen met een lichtje erin die door de lopers werden overgeduwd.

20150318_185525_1

Er was ons verzocht in korte broek te komen i.v.m. het mooie weer en  omdat het ‘indoor’ was, dus ik had een korte tight aan maar het was behoorlijk fris en pas de warming up en een paar rondjes kwam ik een beetje op temperatuur. Mijn Garmin kon in Rotterdam-Zuid slecht satelieten vinden dus niet alle bewegingen zijn vastgelegd. Door het dak van het winkelcentrum heb je wel ontvangst en ook als de doorgang tussen het begin en het eind van de hal open is maar niet in het zalencomplex. Het geeft dus wel een grappig routeplaatje.

RCC16

De man hieronder op de foto is Chris Bonis. Dat is de man van de gave filmpjes. Hij ligt af en toe lekker in de weg zodat je haast over hem heen moet springen maar hij kan perfect de sfeer van het evenement vastleggen. Dit is de link naar het filmpje van RCC16. Het grappige is dat Jolanda en ik precies in de laatste minuut in beeld zijn als we terug rennen naar Ahoy (zie still van de film hieronder).

10517252_842143129183632_2019079751479147783_o_1

still filmpje bono 1minuut 23_1

Tenslotte nog een paar mooie shots zoals alleen fotograaf Evert Buitendijk de renners én Rotterdam kan vastleggen:

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

IMG_1789_1

Tja dat was vorige week woensdagavond, dus ik deed een beetje kalm aan -donderdag stukje fietsen/vrijdag stukje lopen – omdat ik die 35 km voor de boeg had. Mijn plan was om in de laatste tempogroep te gaan lopen die dus 32 minuten over 5 km doet exclusief de tijd bij de verzorgingsposten. Dat plan heb ik uitgevoerd. Verder had ik besloten om achteraan te gaan lopen omdat je daar meer ruimte om je heen hebt en dus minder hoeft in te houden. Ik kreeg immers knieproblemen bij de 28-km-training.

Afgelopen zondag was het koud en ik greep op het laatste moment – geheel tegen mijn gewoonte – nog een paar handschoenen mee. Ik had nl. onlangs bij Tiny gelezen over een hogere hartslag door de kou en ik dacht dat ik daar dus geen energie aan wilde verspillen op de 35 km.DSC_0050_1 DSC_0049_1Voor eten en drinken had ik vijf porties bij me: twee repen, één knijp-appelmoes en twee gels (één reserve) steeds te nuttigen vlak voor de drankpost en een nieuwe bidon (de Camelback lekte al vanaf de aankoop ondanks de nieuwe dop) met een mengsel van Isostar en rooibosthee (tip van Jannet Lange). Die repen zijn voor bij de eerste posten want die worden langzamer opgenomen maar alleen gelletjes gaan zo tegenstaan. Bovendien zitten in de repen meer calorieën dus dat voedt wat beter.

Na het gebruikelijke riedeltje: betalen, spullen opbergen, rondje inlopen, losdraaien, toilet en lekker kletsen met bekenden en onbekenden voegde ik me vol enthousiasme bij mijn groep zoals je op de foto’s kunt zien. Maar daarna deed ik toch enthousiast mee aan de groepsfoto.

DSC_0048_1

Ik – V50 – liep vlak bij een dame – V55 – die aan haar 104e marathonvoorbereiding bezig is. Er zitten dus precies 100 marathons tussen ons. Haar trainingslopen waren de afgelopen keren niet vlekkeloos verlopen net als de mijne en dat schept een band. Vanaf de start liepen we in een tempo 6:00 terwijl het 6:24 moet zijn, maar gelukkig kwamen onze tempomaaksters er na een km achter dat het ze rustiger moesten. Bij de eerste drankpost bij de Rhoonse baan dook richting riet voor een sanitaire stop en moest ik toch weer moeite doen om aan te haken. Ik heb het deze keer echter heel geleidelijk gedaan. De fietsers komen even langszij om te checken of je problemen hebt en dan laten ze je verder op je eigen tempo inlopen zonder je te heksen.

 DSC_0144_1 DSC_0146_1 DSC_0151_1

IMG_1803_1Bij post twee stond Jolanda – mijn trainingsmaatje van woensdagavond – te schenken. Ze hadden het daar vreselijk koud en waren blij dat wij als laatste groep voorbij waren. We liepen ondertussen al zo’n zes km tegen de wind in en aan de gezichten kun je goed aflezen hoe koud we dat vonden ondanks de beschutting die het looptreintje bood. De foto’s heb ik maar even groot gelaten zodat jullie de boekdelen die onze gezichten spreken goed kunnen zien. De kou sloeg op mijn blaas en een km verder dook ik de beschutting weer in voor een stop en het inhaalritueel herhaalde zich.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

 Na de drinkpost nabij de Kijfhoek op bijna 23 km werd het een beetje warmer. We waren ondertussen ook weer een hoekje omgegaan waardoor de wind weer gunstiger werd. Daar heb ik mijn handschoenen maar eens uitgedaan. Ik kon lekker gelijk doorlopen na de verzorging en vrij vlot bereikten we de laatste post op 29 km waar ik Jolanda weer trof. Ik had daar ruzie met een vies zoet kleverig gelletje en viel bijna om  van stijfheid. Gelukkig hield Jolande me rechtop. Helaas was er vlak na die post weer een minikiezeltje in mijn schoen gekomen. Die moest er dus uit want je wilt geen risico’s nemen met evt. blaren of wondje drie weken voor de marathon. Dat betekende dat ik weer achterop lag en opnieuw moest inlopen. Verbazingwekkend genoeg ging dat heel aardig. Ik had bij lange na niet de pijnlijke benen van de 32-km-training, maar echt fris en soepel waren ze ook niet meer. Het laatste stuk van het parcours liep door een industriegebied met klinkers en dat was geen lekker slot. Toen ik mijn Garmin hoorde afgaan op 35 km – zo’n 100 meter voor het hek van CAV Energie – ben ik dus lekker gaan wandelen. Het was mooi geweest voor vandaag (eindtijd 3:45 uur).

 20150322_140131_120150322_140106_1

Daar bij de finish vond ik andere loopmaatjes terug – nog een Jolanda en Monique – en volgde het voldane uitwisselen van de ervaringen en het strekken van de spieren onder luid gelach. De lol in het lopen is weer terug.

IMG-20150322-WA0001

»

  1. Ada schreef:

    Brrrrr……wat ziet het er koud uit. Ik vind het weer TOP van je dat weer zo goed hebt meegedaan. En nu op naar de Marathon….en dat gaat je echt lukken.
    Succes !

    groetjes,
    Ada

  2. ruud schreef:

    Deze 35er heb je toch maar mooi goed gelopen. Fijn ook dat de lol weer terug is.
    Moet dus goed komen in R’dam over paar weekjes

  3. tiny schreef:

    Wat goed dat die 35 kilometer zoveel beter is gegaan!
    Blij voor je dat je vertrouwen er weer is zodat het ook plezier oplevert, een echte doorbijter ben je!
    Ik zeg Go Dorothè…Go…loop die marathon aan flarden:)

Geef een reactie

