Terwijl onze pubers liever aan de computer gekluisterd zitten, trek ik er graag met manlief op uit om te fietsen of te wandelen. Ook musea en architectuur hebben onze belangstelling. Rennen domineerde de afgelopen tijd als blogonderwerp. Nu weer even aandacht voor de gekke dingen die we in het eerste kwartaal van 2015 in Rotterdam ontdekten. De genoemde tentoonstellingen zijn allemaal tot net na de Pasen te bekijken, dus ik moet wel opschieten met bloggen, maar er is hier iedere dag wel iets dat me van het werk houdt. 

P1150756_1

We bezochten Het Nieuwe Instituut een museum over architectuur, design en e-cultuur. Via de blauwe link kom je op de makkelijkste pagina van hun website terecht. Als je daar op menu klikt gaat er een wereld voor je open. Toen wij er waren in februari waren er een paar tentoonstellingen

  1. Stijlkamers
  2. Nederland bouwt in baksteen
  3. Plastic
  4. Prix de Rome

Als je van tentoonstelling houdt met bordjes en uitgebreide beschrijvingen dan ben je in Het nieuwe Instituut aan het verkeerde adres. Je krijgt een beschrijving en verder moet je je ogen gewoon goed de kost geven om te proberen te achterhalen waar het over zou kunnen gaan. Dit maakt mij soms

Stijlkamers gaat over het inrichten van musea. Vroeger gebeurde dat anders als nu. Van een complete in historische context ingerichte tentoonstellingsruimte ging men langzamerhand naar een ‘white cube’ oftewel een hal waar dingen in tentoongesteld worden. Er zijn 5 alternatieve ‘kamers’ tentoongesteld waaraan door de kunstenaar ook gedurende de expositie aan wordt gewerkt. Een van de kamers is van stof terwijl een andere kamer uit pakkisten bestaat. Het is de bedoeling om over het concept na te denken.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Nederland bouwt in baksteen laat vooral oude foto’s zien en een stellage voor een dynamisch bouwballet. Een van de foto’s verwijst naar een reliefmuur van de kunstenaar Henry Moore die momenteel weer tegenover de ‘patatzak’ oftewel het nieuwe Rotterdam CS  wordt geplaatst. Boeiend vond ik vooral hoeveel tijd het kostte om dit te metselen. Lees er hier en hier meer over

IMG-20150219-00041_1

Verder stond er ook een houten stellage die de basis vormde voor een ballet, waarvan je een video kon bekijken en bij de trap draait een stellage van stortkokers. Ik vind het wel fascinerend om dit soort dingen te zien maar ik zou er nooit speciaal voor naar een tentoonstelling gaan. Toch vind ik dit soort bijvangst erg leuk want het zet mijn grijze massa aan het werk om eens wat verder te kijken dan mijn neus lang is.

P1150759_1 P1150758_1

Plastic gaat over de veelzijdigheid en de vervuiling maar ook over het hergebruik en natuurlijk over de 3d-printer. Het gaat ook over de keiharde oorlog tussen fabrikanten over wie de baas is in de technologie en over de deals en pacts die gesloten worden om een grotere monopoliepositie te krijgen. Je kunt de tentoonstelling op verschillende manieren bekijken. Zelf was ik het meest gefascineerd door de 3d-printer maar ik heb over de rest ook heel veel opgestoken ook al kan ik dat hier – nu ca. 2 maanden later – niet meer direct reproduceren in een verhaal. De 3d-pen rechts is overigens al voor 100 euro te koop. Wellicht dat we onze gamende kids dan eens tot wat creatieve bouwkunst kunnen aanzetten 😉

P1150778_1 P1150780_1

P1150764_1

Tenslotte bekeken we de maquettes en ontwerpen voor de Prix de Rome.  Iedereen heeft nu ondertussen wel gehoord over die mooie nieuwe Markthal in Rotterdam, maar nu gaat het om het ontwikkelen van een plan voor de openbare ruimte eromheen, die nogal versnipperd is. Ik vond het geweldig om de visie en de ontwerpen van de diverse stedebouwkundigen en landschapsarchitecten maar toch hoop ik ook dat Rotterdam nog een beetje zichzelf mag blijven. Het winnende ontwerp voorziet in een soort omheining door arcades om specifieke gebouwen waardoor er meer aandacht op komt te liggen. Deze tentoonstelling is inmiddels niet meer te zien, maar als je informatie wilt over de winnaar van 2014 of over de achtergronden van deze prijs afwisselend voor architectuur of beeldende kunst: klik

P1150775_1 P1150791_1

P1150790_1

Het nieuwe Instituut zit aan de achterkant van het NAI, oftewel dat bijzondere gebouw met al die kleurtjes ’s avonds waar ik een tijdje geleden nog sprintjes onder trok met de Rotterdam Running Crew. Ik wandelde daar ook al eens eerder op een maandag toen ik in het EMC was geweest als je er nog wat meer foto’s van wilt zien. Het gebouw zelf is alleen nog een bibliotheek, maar je kunt wel met de lift omhoog om een leuk uitzicht te hebben op Boymans, het EMC en Huis Sonnenveld. Dat laatste kun je trouwens ook bezoeken met het entreebewijs van ’t HNI. Wij waren er al eens eerder – november 2010 – maar toen blogde ik nog niet. Het paviljoen oftewel Utopia – waarvan ik ook foto’s maakte die bewuste maandag – was niet toegankelijk i.v.m. renovatie. Het is best wel handig om  het HNI te volgen op Facebook of Twitter, want dan ben je op gelijk op de hoogte als er iets nieuws te melden is.

Dit blog is ondertussen al tamelijk lang geworden maar ik ben nog niet eens op de helft van mijn verhaal. Ik wil nl. ook nog wat vertellen over wat ik deed in de Witte de Withstraat en op de luchtsingel maar dat bewaar ik maar even voor een volgende keer. Voor tips over gekke plekken, maar niet alleen in Rotterdam hou ik me aanbevolen.

»

  1. kliefje schreef:

    Rotterdam, ik houd ervan 🙂

  2. Ada schreef:

    Rotterdam, geweldige stad en altijd wel iets te doen.

    Hele fijne Paasdagen !

  3. KnutzEls schreef:

    Leuk! In Huis Sonneveld was ik vorige week, alweer voor de 3e keer. Blijft bijzonder. De Luchtsingel staat nog op mijn “bucketlist” Deze zomer misschien. Fijne Paasdagen en alvast veel succes voor de RM van volgende week! De omleidings- en afsluitingsborden staan al overal 😉

  4. Affodil schreef:

    Nog altijd op de to do-lijst.

Geef een reactie

