it is a long road but it is worth it

Het is bijna zover. Nog 5 km loslopen morgen en dan gaan met die banaan zondag.

marathon 2015

Er zijn geloof ik 40.000 lopers die mee doen en die hebben allemaal een eigen verhaal. Mijn verhaal gaat over de rode draad van hardlooptrainingen die me houvast gaf om na de drie operaties in 2014 weer een marathon te kunnen lopen. Er zijn veel belangrijkere dingen in het leven dan hardloopwedstrijden, maar voor mij is het marathondoel een boei geweest waar ik me sinds de diagnose in oktober 2013 aan heb vastgeklampt. Een van de eerste dingen die ik toen zei was dat ik wel de marathon – waarvoor ik al ingeschreven was – wilde lopen. Dat bleek uiteindelijk totaal niet haalbaar omdat de operatie pas op 27 januari – midden in de lange traingingslopen – kon plaatsvinden. Er volgen nog twee reconstructie-operaties om stapsgewijze mijn neus en oog verder te verbeteren. Nu staat er nog één operatie in de planning die me hopelijk weer lucht zal geven in mijn neus en mijn traanoog zal verbeteren. Zelfs met de operaties werd rekening gehouden met mijn marathonloopwens. De oktoberoperatie was vroeg genoeg om weer op niveau te komen om de tweewekelijkse lange duurlopen vanaf januari aan te kunnen en tot half april zal ik geen nieuwe operatie-oproep ontvangen.

delftsepoort met lopers

Iedereen is anders en als zekerheden wegvallen dan blijken de verschillen nog veel groter. De een wil vooral werken, de ander juist totaal niet. Weer een ander wil reizen en de volgende sluit zich helemaal af. Lopen was voor mij zo’n grote hulp omdat ik ervoor naar buiten moest en als je eenmaal buiten bent dan kijk je anders. Verder is lopen iets wat niet zo moeilijk is. Je moet alleen het ene been voor het andere zetten. Voor hardlopen doe je dat gewoon wat sneller. Lopen is ook ervaren dat 95% van mijn lijf wel functioneert en gezond is. Rennen is ook een goede manier van gewichtscontrole maar vooral de manier om stress kwijt te raken. De moeilijkste stappen waren die tot de voordeur en de eerste kilometer, maar daarna gaat het eigenlijk vanzelf. Vrijwel altijd kwam ik beter terug dan toen ik ging op een enkele uitzonderlijk zware training na dan.

Wat wel jammer is, dat ik absoluut nog niet op mijn niveau van voor de operaties terug ben. In 2013 liep ik 5x een persoonlijk record. Dat op de 10 km verbeterde ik zelfs nog 2x dus eigenlijk voelde ik continue progressie.

wedstrijden 2013

In 2014/2015 lukte dat van geen kant. Ik moest nl. 3x weer van voor af aan beginnen met de trainingsopbouw. Bovendien had ik in de zomer zoveel last van de warmte en vermoeidheid dat ik een hardloopstop heb ingelast, waardoor ik eigenlijk dus 4x een ‘restart to run’ heb gedraaid. Maar een restart is geen alround training. Je pakt de basics weer op en daarna kun je pas snelheidstrainingen etc. gaan invoeren. Ik mocht trouwens ook niet fitnessen dus heel 2014 heb ik geen krachttraining gedaan.

wedstrijden 2014wedstrijden 2015

Maar vanaf november 2014 ben ik weer echt in opbouw met running en vanaf januari 2015 ook weer met fitness. De kilometers kan ik wel maken nu maar het tempo ligt erg laag. Ik moet me erbij neerleggen dat het niet harder gaat. De luchttoevoer bij inademen door mijn rechter neusgat blokkeert/trekt vacuüm. Het voelt alsof er een knijper op mijn neus zit. Op het moment dat ik omhoog of sneller moet dan kom ik gewoon 1/4 deel lucht tekort rechts (links 1/4 lucht, via mond 1/2 deel lucht functioneert goed). Het gaat dus in ieder geval geen PR worden deze marathon. Het beste loopresultaat in de trainingen haalde ik met een tempo van 6:30 min/km oftewel 9,2 km per uur. Geen droomtijd van een marathon onder de magische 4 uur dus, maar wel weer echt een marathon lopen. Er zijn er veel die dat kunnen, maar voor mij is het bijzonder geworden nu na mijn huidkankerperikelen. Ik ga ook niet voor de best haalbare tijd nu want dat geeft teveel stress. Ik ga gewoon en ergens tussen de 4,5 en 5 uur zal ik wel op die Coolsingel aankomen. Mijn startnummer is F7303 en ik zit in de derde startgolf, dus dat is een kwartiertje later. Ik ben te volgen via Track en Trace oftewel de NN Marathonapp alhoewel is zelf alleen internet via WiFi heb.

categorie marathon wedstrijden

Het wordt een geweldige happening dit jaar want op de 42,2 km staan meer dan 35 bands/musici om ons aan te moedigen. Het parcours is veranderd en komt bijna langs mijn achterdeur, dus wie weet staan mijn jongens daar wel aan het Havenspoorpad. Manlief zie ik minimaal 2x onderweg – Oldegaarde en Bosdreef bij het 35-km-punt – en oudste (grote blonde krullenbol) staat nu al voor het vijfde jaar bij een drankpost met zijn scoutinggroep om de lopers van sportdrank en water te voorzien. Hij baalde wel dat ze dit jaar de post van de 5 km hebben toegewezen gekregen. Daar is geen inspraak over helaas. Zelf ben ik heel blij dat die lus door Prinsenland geschrapt is. Deze parcoursfoto is een beetje klein, klik hier voor een grotere of klik hier voor een virtuele vlucht over het parcours.

marathonparcours 2015

Over de weersverwachting ben ik ook heel erg te spreken. Warmer moet het niet worden -8 graden om 10 uur bij de start – en weinig wind. Ik trek mijn blauwe wielershirt met zakken op mijn rug aan om alle gelletjes in te kunnen stoppen. Geen nieuwe outfit dus en ook mijn nieuwe schoenen mogen me nog niet dragen. Ze blijken nl. erg warm te zitten door een ander bovenwerk. Ik heb er zelfs al een keer een wondje door gekregen. Nee dat risico neem ik niet.

buienradar marathon

Graag wil ik iedereen bedanken voor de support bij het lopen. Geweldig dat mensen zo met je meeleven en een hart onder de riem steken. Dat geeft je loopvleugels. Ja natuurlijk kan er nog iets misgaan – zo is het leven nu eenmaal – maar daar ga ik niet vanuit. En terwijl ik dat neertyp denk ik gelijk aan de 4e operatie waar ik toch weer heel erg tegenop zie….. It is a long road but it’s really worth it.

»

  1. Diana schreef:

    Hallo Dorothé. Ik kwam steeds “in een andere hoek” je naam tegen. Bij Francine, bij Wendy en bij Tanya. We bleken in “dezelfde hoek” te wonen. Ik las je berichtjes over Rdam Running Crew en begon je blogs te lezen. Zo ontdekte ik dat je niet zomaar een hardloper bent, maar eentje met een verhaal, een missie. Nu heb ik je Road to Rotterdam gevolgd. Nog 3 nachtjes, dan is het zover. Ja, er zijn best veel mensen die een marathon kunnen lopen. Ik ben er daar niet één van. Ik heb mijn handjes vol aan de halve. Maar ik vind het ongelofelijk goed, knap en stoer dat jij het wél kunt. Deze wordt een bijzondere voor je. Ik ga je nu alvast véél succes wensen en in gedachte loop ik met je mee. Toi toi! Groet, Diana

    • djaktief schreef:

      Bedankt Diana,

      Twee van de drie namen ken ik inderdaad. Leuk hoe dat zo werkt in de virtuele wereld. Wendy is natuurlijk inspirator met haar road to Utrecht. Ik wens jou veel loopplezier toe op de voor jou geschikte afstanden en wie weet kom ik je nog eens ergens In Real Life tegen.

      Groetjes,

      Dorothé

  2. Jannet schreef:

    Natuurlijk zijn er veel mensen die een marathon kunnen lopen. Maar er zijn er nog meer die het niet kunnen. En er zijn er maar weinig die het doen als ze zo veel hindernissen op hun (trainings)pad ondervinden. De eerste winst heb jij al gehaald, ondanks alle hindernissen heb je er voor getraind en gaat starten. De volgende stap is hem lopen. Dat gaat ook zwaar worden maar je weet dat je het kunt. Het zal niet makkelijk zijn maar denk ik die moeilijke momenten aan wat je er allemaal voor hebt gedaan en dat je het toen ook moeilijk had maar wel doorging. Je hoeft niet de eerste te zijn om te winnen. Geniet als je straks door die finish gaat, dat is jouw overwinning. Ik ga heel hard aan je denken en zal nog wat krachten richting R’dam sturen. Zet hem op!

    • djaktief schreef:

      Jannet bedankt voor al je tips en reacties. Deze laatste ontroerde me omdat je echt begrijpt wat ik er al voor heb gedaan om zondag te weer te kunnen starten. Ik heb er alle vertrouwen in dat ik zal finishen.

      Groetjes,

      Dorothé

  3. Ada schreef:

    Heel veel succes, het gaat je lukken !

  4. Tiny Raijmakers schreef:

    Heel veel succes morgen in Rotterdam!

  5. Barbara schreef:

    Ik zal aan je denken! Veel succes en … gooi alles eruit!

  6. kungslilja schreef:

    Ik zie dat ik te laat ben om je succes te wensen. Ik hoop van harte dat je een mooie dag hebt gehad!

Geef een reactie

