20150503_123455_1

… en daar groei je van… was een van de vele gevleugelde uitspraken van mijn moeder. Misschien komt het daardoor dat ik er niet zo’n hartgrondige hekel aan heb als de meeste hardlopers. Vandaag liep ik mijn kilometers tijdens wat zachte buitjes, grotendeels langs de Oude Maas en door de grienden.

20150503_130107_1 20150503_130156_1

Normaal doe ik eigenlijk ongeveer een maand na de marathon niks bijzonders qua training. Dit is gebaseerd op uitspraken van marathonlegende Jack Foster. Hij telde voor iedere wedstrijdmile een dag herstel, dus 26 dagen voor een marathon. Dat betekent niet dat je 26 dagen moet niksen – rust roest immers – maar niet het onderste uit de kan moet halen. Tegenwoordig zijn er misschien weer andere visies op maar ik voel me hier prima bij en heb eigenlijk zelden blessures of pijntjes die na een week nog niet over zijn. (Voor wat nog wat meer algemene hardloopregels klik hier).

LEIDEN-MARATHON

Maar nu heb ik dus een startbewijs gewonnen voor deelname aan de Marathon van Leiden. Ik liep al eens eerder de hele klik en vorig jaar deed ik de halve klik. Ik ken het parcours en de organisatie dus ik ga gewoon proberen hoe ver ik kom . Dat denk je en beslis je dan zo – na overleg met een andere hardloopster van dezelfde leeftijd maar met veel meer ervaring – maar toch kun je niet zomaar een marathon lopen. Iets van training moet je toch doen om je duurvermogen te consolideren. Dus vorige week liep ik – twee weken na Rotterdam – al weer 25 km maar zeer langzaam en vandaag gooide ik daar nog een dikke 20 km bovenop. In de regen dus maar ik vond het heerlijk: niet te koud, geen wind en lekker veel zuurstof in de lucht.

20150503_123653_1 20150503_123506_1

20150503_132452_1 20150503_123722_1

En ik genoot van het bloeiende koolzaad overal. Als het in mijn tuin zou staan zou ik kreunen over onkruid, maar zo buiten is het prachtig. Ik kon het niet laten om er een paar foto’s van te maken.  Manlief was overigens in de tuin actief met schoffelen, want binnenkort is het IJsheiligen en dan moeten al de tomaten- en andere planten worden uitgezet. Ik heb er nog niet over geblogd maar in huis was al een heuse voorzaai.

Tijdens het lopen dacht ik ook veel na o.a. over werk zoeken, de nieuwe operatie en kanker in het algemeen. Steeds meer mensen in mijn omgeving krijgen er mee te maken. Nu ik zelf de gevolgen draag besef ik meer van de impact die het heeft op je leven. Voor mij was een behandeling mogelijk maar voor velen anderen niet of slechts tijdelijk. Talloze bekende en onbekenden sterven aan de gevolgen van kanker. Gisteren overleed Mark Bos, die 5 maanden geleden nog een marathon liep. (check ook die genoemde FB-pagina voor zijn blog)

Ik dacht ook aan mijn bezoek aan de dermatoloog in het Maasstadziekenhuis met middelste voor een andere kwaal. We moesten erg lang wachten voor we aan de beurt waren. De dermatoloog herkende me en vertelde dat hij juist een slecht nieuwsgesprek had gevoerd met een andere patiënt. Hij was zichtbaar uit zijn doen. Het deed me goed dat de arts zo was: een mens en geen machine. Dit was het tweede consult daar voor middelste en de vorige keer had hij me niet herkend. Het is zo belangrijk als patiënt dat je geen geval bent, onderworpen aan behandelingsprotocollen. Het is goed dat er protocollen zijn, want er zouden veel minder mensen behandeld kunnen worden als iedere keer opnieuw het wiel opnieuw zou moeten worden uitgevonden. Maar nog belangrijker is dat je als mens gezien wordt. Dat heelt je binnenste en geeft je kracht.

20150503_130653_1

Wij zijn niet als de bomen – de knotwilgen die ik in de grienden zag – waar afgeknotte takken links en rechts uit verder groeien tot ze omvallen. Wij willen willen heel zijn, niet gehavend. Wij willen nog meedoen in de maatschappij met werk of zinvolle en/of vervullende bezigheden. In deze wereld moet alles mooi en succesvol zijn of efficiënt en economisch maar de werkgever wil er geen euro teveel voor betalen. Toewijding telt niet en contracten worden nauwelijks aangegaan. Nee men zoekt stagiaires of vrijwilligers, die enkel alleen met een opleiding of waardering worden beloond en die men weer los kan laten of inruilen voor een nieuwe lading.

Tja zo gaan die gedachten soms om dan weer stil te staan bij die kwetsbare pluizen zoals hieronder:

20150503_130225_1

Dan ben ik toch blij dat ik langer mag leven dan een paar dagen en niet hoef weg te waaien in de wind. Ik kan genieten met en van man en kinderen en ook lekker op ze mopperen over hun capriolen. En het allerfijnste is toch wel dat ik me kan verplaatsen omdat ik geen wortels heb. Ik kan dus rennen en trainen en gaan en staan waar ik wil. De rest is allemaal overkomelijk. Na twee uur en zeven minuten was ik weer thuis om nog even te rekken en te strekken voor ik in bad dook terwijl manlief ondertussen de asperges schilde.

20150503_135747_1

»

  1. Lou-ter-Lou schreef:

    Mooi geschreven, goed gezegd… Prachtige foto’s. Well done, Dorothé!

  2. Lianne schreef:

    Ik ben onder de indruk van de kracht die je uitstraalt in je blog!

  3. Heleen schreef:

    Lekker dan twee marathons in een maand! Respect!! Geniet van de mooie uitzichten onderweg en keep calm and carry on!

  4. kliefje schreef:

    Jij kunt ook echt niet stilzitten he? 😉

  5. Hier was het gisteren overdag droog, de motregen kwam tegen de avond. Mooie foto’s trouwens en mooie gedachten die je ons toevertrouwt.

  6. Tiny Raijmakers schreef:

    Veel plezier en succes gewenst in Leiden.

  7. Koen Schyvens schreef:

    Een bijzondere combinatie … mijmeren over gezondheid, onkruid, familie en hardloop-kilometers

  8. Affodil schreef:

    Wat ben jij sterk (in every way).

  9. Ada schreef:

    mijn moeder zei altijd van Meiregen krijg je krullen…:) Dus ik heb er ook niet echt een hekel aan zo’n zachte voorjaarsregen geeft erg mooi groen en het koolzaad groeit heerlijk en ziet er zo vrolijk uit in de polders !
    Goed hoor weer een volgende Marathon, je bent echt sterk !

Geef een reactie

