P1150954_1

Al een hele tijd wil ik bloggen over de moestuin maar op de een of andere manier komt het er maar niet van. Hier een verslagje van de ups en downs

P1160083_1 P1160082_1 20150426_155252_1

Vorig jaar mei hebben we onze tuin gereorganiseerd. De foto’s van het resultaat staan in dit blogje. Aanvankelijk was ik in de eerste maand van het jaar – mede geïnspireerd door de moestuinhype van AH -al druk met zaaien. Wekenlang was ieder plekje op de vensterbank benut met kweekkasjes en potten.

20150426_155240_1 20150426_155227_1

Op een gegeven moment moet er dan verpot en gespeend worden. Daarvoor had ik heel veel zinnige tips gelezen op de blog van Annemiek. Ze schrijft er zo goed over dat ik zelfs een boek van haar heb gekocht. Van haar kwam ook het idee om onze lievelingsgroenten (peultjes en courgettes) voor te zaaien in closetrolletjes. Hiermee win je een aantal weken tijd want het is wel handig dat de oogsttijd niet midden in onze vakantie valt.

P1160223_1

Begin mei werd het eindelijk een beetje beter weer en we kregen weer zin om wat aan de tuin te doen. We zetten alleen maar dingen in de tuin die we graag eten, die in de winkel duurder zijn (biologische variant vooral) én die een redelijk resultaat geven. We waagden ons dit jaar aan aardappels. Niet dat die nou zo prijzig zijn, maar we wilden het eens uitprobren. Bovendien schijnt het zetten van aardappels goed te zijn voor de grond.

P1160224_1

Afijn in het tweede weekend van mei was het zaterdag zo mooi weer dat we de zorgvuldig opgekweekte plantjes buiten hebben uitgezet en tot laat waren we er mee aan de slag.  Het was nog vóór IJsheiligen maar tuingoeroe Annemiek had ook alles al lang naar buiten. Maar toen kwam er een zeer winderige, koude en natte dag en in een klap waren mijn lieve courgette-, paprika-, pompoen en tomatenplantjes gereduceerd tot zielige verschrompelde stengels. Diep droevig was ik en ook kwaad op mezelf omdat ik IJsheiligen had gegenereerd.

P1160225_1 —–>P1160237_1

Afijn er zat nog een marathon tussen dus ik had een goede smoes om me niet met ‘zwaar tuinwerk’ bezig te houden. Maar ik zag flink wat eksters in de tuin die kwamen kijken of de kersen en aalbessen al rood worden. Vorig jaar heb ik ze de bomen en struiken flink moeten verdedigen door ze te beschermen met netten, terwijl die @#$%)-beesten mijn nieuwe terraszitje helemaal onder scheten.  Dus ik ben toch maar in het geweer gekomen – figuurlijk dan – en heb van pvc-buizen een frame gebouwd over de bessenstruiken. Met manlief spande ik netten om de bomen maar vanochtend zag ik al weer een kaper op de kust. Gelukkig las ik onlangs bij mme Zsa Zsa  dat ze hulp heeft ingeroepen van een vogelverschrikker. Zij heeft overigens een heel lijvig boek geschreven over koken en moestuinieren. Dat staat nog op mijn verlanglijstje omdat het wat prijzig is. Nu ga ik me van de week maar eens wagen aan het creëren van die nieuwe tuinbewoner.

20150523_153307_1

We aten inmiddels al spinazie, rucola en rabarber – geen foto maar binnenkort volgt het recept – uit de tuin en natuurlijk gebruik ik de kruiden heel veel.

20150523_153600_1   20150523_153340_1 20150523_153323_1

En hoe is het met jullie tuinen en groene vingers?

»

  1. kliefje schreef:

    Helaas op dit moment alleen een balkon. Maar we hebben wél afgelopen zaterdag nieuw nepgras gelegd 😉

  2. kungslilja schreef:

    Ook bij ons zijn alle courgette- en pompoenplantjes doodgevroren of opgegeten door de slakken. We hebben binnen nieuwe plantjes gekweekt en gaan het nog een keer proberen, maar met het korte seizoen in Zweden, weten we niet of het op tijd is.
    We drinken nu vooral veel verse muntthee. 🙂

    • djaktief schreef:

      O dus bij jou ook teleurstelling. Dapper dat je opnieuw begint met zaaien. Ik ga een aantal moestuinplanten kopen heb ik besloten. De munt doet het hier ook uitstekend!

      Groetjes,

      Dorothé

  3. Natasja schreef:

    De moestuin op het dakterras van vorig jaar heb ik opgegeven. Het waait er altijd en er wilde niks groeien, op een paar radijzen en kroppen sla na.

    Mijn dochter is ook dankzij appie aan het moestuinieren geslagen. Ze zorgt goed voor haar plantjes, kijkt dagelijks of ze wel groeien, schrijft keurig op wanneer iets uitkomt of verpot wordt en geeft trouw alle plantjes water. Alles staat nu in potten in de tuin.
    Leuk om te zien. Maar mijn man vindt het maar rommel, al die stomme potten…

    • djaktief schreef:

      Een minder rommelige oplossing kan zijn diverse spullen in een grotere pot. Een kind dat zorg draag voor groei en snapt dat eten niet in de winkel wordt gemaakt zal ook gezonder eten.

      Groetjes,

      Dorothé

  4. Affodil schreef:

    Vorig jaar begon ik met veel enthousiasme aan een moestuintje. Op een stuk grond naast ons, gemeenschappelijk eigendom van man én schoonzus, en -oorspronkelijk – met haar goedkeuring ook. Tot wij onze kant van de deal rond hadden (de aanschaf van een zitmaaier waarmee we ook haar deel zouden maaien). Toen trok ze haar woord in en nu is die moestuin dus wijlen. De plannen om haar ooit uit te kopen en dat stuk te annexeren hebben we opgegeven. En zolang er kleine kindjes door de tuin scharrelen en er ruimte geclaimd wordt voor plonsbadjes en zandbakken zal ik me maar tevreden stellen met wat verse kruiden tussen de sierplanten. De “burenruzie” heeft ook voor nieuwe hard landscaping gezorgd, want nu wordt de tuin definitief op zijn oude grenzen terug gebracht. Omdat we binnenkort een nieuwe viervoetige compagnon in huis willen halen, moeten die grenzen ook gesloten worden. Veel werk dus, maar weinig groene vingers nodig.

    • djaktief schreef:

      Wat jammer dat het zo gelopen is Affodil. Ik vond je moestuinverhalen altijd zo inspirerend. Wij mengen siertuin en moestuin en dat gaat heel aardig.

      Groetjes,

      Dorothé

Geef een reactie

