P1160390_1 P1160408_1
 P1160484_1 P1160512_1

Dat je het in zo’n wandelweekje zo maar ineens te druk hebt om tijd te kunnen maken om te bloggen had ik vooraf niet gedacht – en in de week daarna nog niet omdat de kabouters staken – Nog veel meer dingen ontdekte ik 

20150607_211442_1

Lang lang geleden liep ik 3x de vierdaagse van Nijmegen o.a. met mijn zus. Ik herinner me er niet zo veel meer van behalve dat ik onnoemelijk veel blaren kreeg en zij niet. Ik ben zelfs ook nog een keer uitgevallen door de hoeveelheid blaren. Volgens mij is deze foto gemaakt op de 2e dag van het jaar dat ik uitviel maar ik kan me vergissen. Wandelen lijkt gemakkelijk maar voor 4x 40 km moet je echt trainen en dat deden wij ook. Meestal liepen we vanaf januari ieder weekend wandeltochten. Dit jaar ga ik dus vier dagen wandelen in het Karwendelgebergte in Oostenrijk onder leiding van Martine. We zullen niet zoveel km’s maken per dag maar des te meer klimmen en dalen en we moeten onze eigen zooi meesjouwen. Trainen dus – ook al woon ik in een van de platste provincies van Nederland – en spullen uitproberen: rugzak, regenjack, wandelschoenen, sokken, boven- en onderkleding. Stokken en andere zaken komen later aan de beurt.

P1160434 rood 874 blauw 677_1

P1160433_1 P1160431_1 P1160432_1 P1160430_1

Ik heb dus twee rugzakken van de Lidl – beiden 30 liter volgens de beschrijving- maar in de praktijk kan er in de rode rugzak veel minder in. Ik testte dat met een melkdoos voor 12 literpakken.  De rode rugzak heeft een frame waardoor er ruimte is tussen de rugzak en je rug. De blauwe sluit aan. Qua banden en draagriemen lijken ze erg op elkaar. Ze hebben ook beiden een regenhoes. Opvallend verschil is dat de blauwe rugzak weinig vakken en zakken zowel aan de binnen als buitenkant heeft en dat maakt hem onoverzichtelijk. Wel kunnen er bei beide rugzakken 2 grote flessen aan de zijkanten worden geplaatst.

P1160429 nomad lidl xenos falke engels_1 P1160464 Schoen Hanwag Arrow GTX_1

Ik had al twee broeken die geschikt zijn om te wandelen: een zwart strechtbroek en een grijze afritsbroek van onbekende merken. En ook diverse wandelsokken vlnr: Nomad, Lidl, Xenos, onbekend Engels merk, onbekende dikke sokken waarschijnlijk Falke. Ik kocht wel nieuwe schoenen van Hanwag en een nieuwe goretex jas met inritsbare fleecevoering van The North Face. Plaatjes en beschrijving van de jas staan hier en hier en van de schoenen hier.

P1160381_1

Genoeg over de spullen nu. We gaan maar eens lopen. Op de eerste dag startte ik keurig om 18:00 uur maar dat was nog wel even een geregel met eten omdat we dat normaal veel later doen. Bovendien had ik tot 17:00 uur een afspraak in Rotterdam en was het dus flink doorfietsen letterlijk en figuurlijk. De wandelroute voerde me naar Heerjansdam en ik zag niemand onderweg want de meeste deelnemers zijn schoolkinderen die de 5 km lopen. Nu heb ik dat ‘genoegen’ ook een aantal jaren gehad dus ik was blij met de rust in mijn uppie. Het was vrij warm en mijn nieuwe jas ging al na een kwartiertje uit bij dit ANWB-bord waar ik af moest slaan. Die borden blijken genummerd te zijn zoals op de routebeschrijving werd vermeld. Weer wat geleerd.

P1160383_1 P1160388_1

Het lopen ging wel lekker maar ik ging lang niet zo snel als ik had gedacht. Ik was jaloers op die renner die ik tegen kwam. Die deed er een stuk sneller over het toch vrij monotone rivier- en polderlandschap. Ik had me voorgenomen om foto’s te maken van dingen die me verwonderden onderweg maar na dat ANWB-bord leverde het weinig nieuwe onderwerpen op of het moesten de kolen zijn die in een nogal vreemd patroon waren uitgepland en opgekomen. Ha, daar zag ik de snelweg al weer en daar in de buurt was ook de start/finish. Oh, nog een ommetje door Zuidpolder, maar van de routebeschrijving klopt niks meer. Dat komt zeker door de nieuw aangelegde plassen voor de Blauwe Verbinding (nieuwe kanoroute). Er liepen allerlei wandelaars daar – ook met kinderen en dus van de avondvierdaagse – die ook de weg kwijt waren maar naar eigen inzicht richting de finish gingen.  Later bleek dat de organisatie met krijt een routewijziging op het wegdek had geplaatst – zonder aankondiging bij de start – die natuurlijk helemaal weggevaagd was. Ik had de pest in dat ik verkeerd was gelopen en ben nog teruggereden om te kijken of het klopte wat de organisatie beweerde en dat bracht de fietskm’s op 30 en bij de wandelkm’s op bijna 15.

P1160393_1 P1160394_1

Uiteindelijk was ik best moe geworden en mijn scheenbenen deden zeer, maar ja nieuwe schoenen moet je natuurlijk inlopen dus ik besteedde er verder geen aandacht aan. Door de sokken heen voelde ik nog steeds de schoenen, dus de Lidl-sokken (nr. 2 vlnr) zijn afgekeurd.


P1160399_1  P1160401_1  P1160403_1

Dag 2 ging ik in dezelfde uitrusting op pad: rode rugzak, regenjas, zwarte lange broek met Nomad sokken en dat viel niet mee want ik had gelijk pijn aan mijn schenen. Ik deed snel mijn schoenen wat losser omdat de tong nogal drukte en dat scheelde wel wat. Het weer liet zich niet van zijn beste kant zien maar dat vond ik niet erg want dan kon ik tenminste mijn nieuwe jas met inritsbare voering testen. De route was bijna identiek aan een bestaand hardlooprondje dat ik regelmatig doe: door de Carnisse grienden, achterlangs de Golfbaan over mijn lievelingsdijk: Schenkelse dijk en dan terug helaas dwars door de polder over langste en saaiste weg die er te vinden is (die ik nooit kies, maar die wel autovrij is).

P1160398_1 P1160402_1

Er stond een fikse wind want er liepen schuimkoppen op de golven in de Oude Maas, maar de bloeiende lissen trokken zich daar niks van aan. Verwonderlijk was verder dat ik nu over twee planken van het loopsteiger ging, want bij hardlopen neem je alleen de middelste plank. Verder zie je toch iets meer details als je wandelt. Zo kwam ik ook dat rare beeldje weer tegen dat in een wei staat met pony’s ongeveer kruising Essendijk/Oudeweg richting Rhoon. Daar zit dan ook nog een kralenketting omheen. Als iemand me het raadsels over dit beeldje kan onthullen dan hou ik me aanbevolen.

P1160405_1

Het liep verder prima in die jas. Ik had het eigenlijk iets te warm door de voering. Verder is het heel fijn dat je de capuchon van de jas kunt verkleinen/aanpassen aan de vorm van je hoofd. Daardoor heb je echt een veel beter zicht. Ik ben dan ook niet verkeerd gelopen deze keer, maar de route was niet langer dan 13,5 km. Dus de jas is goedgekeurd maar de sokken (vlnr 1 oftewel Nomad) voldeden net zo min als die van gisteren. Verder deed ik die ochtend 1,5 uur aan fitness dus dat was weer een dag van een dubbele training.

P1160479_1

De derde dag van een vierdaagse is altijd berucht om het aantal uitvallers. Nu met zo’n vaart liep het niet maar het was wel een slechte wandeldag voor me. Mijn schenen deden al vanaf de eerst stap zeer. Deze keer droeg ik sokken van Xenos die ik ook wel voor hardlopen gebruik in de winter. Aan het weer lag het niet want er stond een stralend zonnetje. Ik had mijn lange stretchwandelbroek dan ook verruild voor mijn afritsbroek en daar gelijk de kuit- én kniestukken afgehaald.  Het parcours volgde fietsroute 34 dwars door Barendrecht en daar was het opmerkelijk groen, rustig en vrij van verkeer. Vervolgens moesten we onder de A15 door via een drietal tunnels maar daar klopte de beschrijving al niet meer. Toch lukte het de klaprozen langs de weg om mijn humeur weer op te vrolijken en ik doorkruiste via het Kooiwalpad en Vaanpad het groene en rustige maar toch wel saai aangelegde Vaanbos. Wel kwam ik langs de leuke bruggetjes die voor de Blauwe Verbinding zijn aangelegd.

Via het Achterpad moest ik “fietspad, over viaduct” over de A15 nemen maar ik kon niet herleiden welk viaduct omdat het Achterpad volgens het bord het pad was dat net was afgelopen. Ik heb dus het tramviaduct gelopen, terwijl ik het andere van de Vrijenburgerweg had moeten nemen, maar als je eenmaal boven bent dan ga je ook niet meer terug, zeker niet als je zulke zere schenen hebt! Ik klom dus over de ballustrade en klauterde de geluidswal op. Uiteindelijk scheelt het maximaal een km. Ik liep dan wel hoog maar mijn humeur was onder peil en dat werd niet beter omdat de aanwijzingen bleven haperen en ik gewoon maar zo’n beetje gokte hoe ik terug moest lopen naar de finish.

P1160481_1

Het aantal wandelkilometers bleef steken op 11,37 maar die ochtend had ik nog wel pijnloos 10 km gerend dus mijn dubbele sportdosis had ik binnen. ik droeg deze dag de blauwe rugzak en op dag 1 en 2 de rode rugzak. Ze zitten allebei prima. De inhoud en de opbergmogelijkheden zal ik op andere tochten nog verder verkennen om de keuze te bepalen voor de wandelvakanite t.z.t. in Oostenrijk.

Donderdag is normaal een rustdag voor me qua training maar ik besloot om wat boodschappen en andere zaken te regelen per fiets en peddelde zo ’n 15 km om de afvalstoffen vast in beweging te zetten. Ik besloot ook om zonder rugzak te lopen – geen extra gewicht/belasting –  en vroeger te starten en pas achteraf te eten om te kijken of dat makkelijker liep. Op dag 4 ging ik dus op pad zonder jas en spullen maar wel met pet – en goed ingesmeerd zoals altijd – tegen de zon op pad om vijf uur. Bij de start was nog niemand maar de langere afstanden krijgen de route tevoren mee en mogen vertrekken wanneer ze willen om niet vast te lopen in de dribbelende schoolkinderen.

P1160495_1De route liep eerst door de wijk Carnisselande langs de lange lawaaierige en saaie Portlandse baan.maar daarna staken we de Koedood over om weer tussen de akkers en weilanden door te lopen. Verbazingwekkend trof ik daar een zwaan aan op het droge. De straatnamen klopten met de routebeschrijving van dag 4 en ik genoot van de ontdekking van een nieuwe weg: de Achterweg met idyllische bomen, licht- en schaduwpartijen en ruikend naar versgemaaid gras.

P1160491_1  P1160492_1

Via de Rijsdijk kwam ik op de Rhoonse Baan die helaas weer erg druk en lawaaierig is maar dat werd ruimschoots goedgemaakt doordat in de Koedood aldaar een fuut met kleintjes op haar rug zwom. Uiteraard nam ze gauw de ‘benen’ toen ze mij ontwaarde maar het lukt me toch om dit familiegeluk vast te leggen.

P1160502_1 P1160503_1

Verder wandelen kwam de route samen met die van de 10 km en waren er meer wandelaars op het parcours en tenslotte liep ik klem in de wijk met de 5 km-lopers. Het was vermakelijk om te zien: de bellende en appende vaders en moeders met trekkend aan slenterende kinderen of zoekend naar wegrennend kroost. Omdat het de laatste dag was hadden veel kinderen ‘wat’ gekregen variërend van bloem en bos tot alohaketting en hoeveelheden snoep die er in 10 avondvierdaagses nog niet afgelopen zouden worden. Het ergste was een jongetje dat 2 plastictassen gevuld met snoep torste en een moeder die haar dochter/nicht of weet ik veel niet alleen echte bloemen, maar ook nog snoepbloemen, een vlaggetje én een cadeautje overhandigde voor het meedoen aan 5 km wandelen.

P1160506_1

Ook dit keer waren het niet precies 15 km, wat de wandelweek tenslotte op 53,39 bracht in plaats van de beoogde 60 km. Mijn schenen hielden het redelijk. Het fietsen en ontbreken van extra gewicht heeft geholpen. Verder had ik mijn ouderwetse dikke wandelsokken (meest rechts op de foto eerder in dit blog) aangetrokken en daardoor was de demping van de schoenen een stuk beter. Ik ga dus nog maar eens op zoek naar betere sokken. (De volgende dag was na een hardlooprondje van 14 km de pijn in mijn schenen weer verdwenen gelukkig). Toch baren de schoenen me nog wel zorgen. Binnenkort nog maar eens verder testen. O ja ik haalde mijn medaille op en vond thuis een bos van de enige echte vierdaagsebloemen van manlief.

P1160513_1

Met al dat bewegen:

  • zo 16 km renen
  • ma 30 km fietsen en 14,9 km wandelen
  • di 1,5 uur fitness en 13,5 km wandelen
  • wo 10,3 rennen en  11,4 km wandelen
  • do 15 km fietsen en 13,2 km wandelen
  • vr 14 km rennen
  • za 15 km fietsen en tuinieren
  • zo 18 km rennen en tuinieren
  • ma 1 uur poweryoga
  • di 1,5 uur fitness
  • wo = vandaag lekker even niets behalve relaxyoga straks

is het me gelukt om één kilo af te vallen ;-).  Blogjes over het tuinieren en yoga volgen nog als ik er de tijd voor kan vinden want morgen gaan we ook weer kanoën 😉

»

  1. Jannet schreef:

    Zoals je misschien wel weet wandel ik ook regelmatig. Ik doe dat meestal op afgedankte hardloopschoenen, die zijn lekker soepel en daarvan weet ik zeker dat ik er geen blaren in krijg door evt. drukpunten. Mijn sokken zijn van de Hema, van die Friction Free sokken, daar loop ik ook mijn hardloopwedstrijden mee en die bevallen me prima. Sommige wandelaars doen 2 paar (dunne) sokken aan maar dan moet je wel uitkijken dat je nog wel voldoende ruimte overhoudt in je schoenen. Ik doe dat ook bij lange ultralopen: 1 paar tenensokken en een Hemapaar er overheen.
    Wat mij verder heel goed geholpen heeft tegen blaren is elke dag insmeren met Glycerine Kamferspiritus, dat is eigenlijk tegen winterhanden en -tenen maar het verstevigt ook de huid.
    In de bergen wandel ik vaak op trailschoenen of op lage wandelschoenen. Nooit van die hoge, die vind ik veel te lomp waardoor ik mijn voet niet goed kan afwikkelen maar ze drukken ook tegen de schenen zoals jij ook al gemerkt hebt.
    Die schenen moet je voorzichtig mee zijn, voor je het weet heb je shin splints. Ik vermoed dat die pijn bij jou komt door een andere afwikkeling en de druk. Bij hardlopers (vooral bij etappelopen) komt het vaak voor omdat de schoenen te strak zijn vastgemaakt. Misschien heb je wat aan mijn verhaal.

  2. djaktief schreef:

    Dank voor je uitgebreide reactie Jannet.

    Die Glycerine Kampferspiritus ken ik ook nog uit mijn vierdaagsetijd. Dat deed ik ook. Mijn nieuwe wandelschoenen zijn dus laag maar toch heb ik die scheenklachten. Ik vind in de bergen hardloopschoenen niet sterk genoeg qua zool en als je een steen erop krijgt of je voet stoot is het bovenwerk ook niks. Ik ben me bewust van het shin splits risico maar ik ga nog wat experimenteren en als het zo blijft dan moet ik nog andere schoenen.

    Groetjes,

    Dorothé

Geef een reactie

