Deze blog verscheen eerder op de website van mijn Naaicafé DJ

klosje en koffie naaicafé jpeg

Het is bijna vakantie en dat betekent dat binnenkort de deur van Naaicafé DJ tijdelijk sluit. Dat is een mooie gelegenheid om even terug te kijken op het afgelopen lesjaar.  

IMG-20141015-WA0000_1  P1160220_1 IMG_0956_1

P1150955 uitsnede P1150860_1  P1160657_1 uitsnede

In september 2014 begon ik met het 2e lesjaar maar de eerste weken maakte ik weinig reclame omdat alle agenda’s na de vakantie al overvol zijn met alles wat moet. Bij Naaicafé DJ kun je juist les volgen in de periode waarin jou dat uitkomt.  Toch vonden diverse nieuwe mensen hun weg naar Barendrecht voor een kennismaking, advies én allerlei naaiprojecten. Veel klanten wonen juist wat verder …. Pernis … allerlei hoeken van Rotterdam ….. Oud-Beijerland. Maar ook vlakbij …. Waterkant ….. Rhoon …. Portland of in de polder.

En toen ik net lekker op dreef begon te komen en in alle supermarkten, sporthallen etc. advertenties van Naaicafé DJ hingen met kaartjes om mee te nemen stond er weer een nieuwe operatie gepland. (In oktober 2013 kreeg ik de diagnose BCC en de mededeling dat ‘er een plekje weggehaald zou moeten worden’. Dat pakte allemaal wat anders uit want nu in juli 2015 heb ik inmiddels drie operaties gehad en nog  één voor de boeg.) Ik probeerde zo goed mogelijk verder te gaan als naaicoach en mijn klanten hadden veel belangstelling en begrip voor me als het wat anders liep. Het lesgeven was erg vermoeiend maar wel heel leuk en dankbaar. Maar zelf naaide ik heel weinig en ook voor het opzetten van nieuwe activiteiten had ik weinig energie en inspiratie. Toch kreeg ik een vaste klant vanaf januari die sindsdien al vier projecten heeft afgerond (o.a. die groene broek op de foto).

logo door het oog van de naald

Eind januari startte ook het tv-programma Door Het Oog Van De Naald oftewel #DHOVDN waarin creatieve duo’s allerlei naaiprojecten moesten uitvoeren die door een kritische en kundige jury werden beoordeeld. De afleveringen kun je hier  – helaas alleen nog betaald – terugkijken. De belangstelling voor zelf mode maken nam toe en er verschenen allerlei artikelen in kranten over hoe hip en duurzaam naaien wel niet is. Ik maakte ook reclame natuurlijk en er verscheen een artikel in De Schakel over Naaicafé DJ met een daaraan gekoppelde workshop ‘onderzetters maken’. Het mocht niet te moeilijk zijn want ondertussen moesten we lekker kunnen kletsen over de mogelijkheden en het plezier bij Naaicafé DJ.

krant de schakel

Er kwamen heel veel leuke reacties op het artikel maar helaas maar weinig nieuwe klanten. Daartussen zat er wel eentje die ondertussen twee projecten (waarvan een door mij op maat getekend) heeft afgerond (zie foto groene rok) en die het heel leuk vindt om ermee door te gaan. De blogs die ik schreef over Naaimachie EHBO met tips over beginnersprojecten werden veel gelezen en ook de tips- en trucs-pagina werd veelvuldig geraadpleegd volgens mijn blogstatistieken, maar de animo om echt achter een van mijn machines te kruipen met blijft achter bij de verwachting. Waar het precies aan ligt weet ik niet … maar mensen hebben het druk ….  en kleding is goedkoop tegenwoordig ….

Met negen tevreden klanten en meer dan veertig lessen tijdens zo’n turbulent jaar ben ik blij. Ik ga zeker door met Naaicafé DJ maar er gaan wel een paar dingen veranderen:

  • de vaste openingsdag wordt maandag
  • dan zijn zowel ‘s ochtends als ‘s avonds lessen mogelijk
  • iedereen moet zich tevoren aanmelden
  • maandelijks komt er een ‘sewing bee’ oftewel naaikring voor de gezelligheid tegen een gereduceerd tarief
  • maandelijks komt er een workshop
  • er komt nog een ‘open deur dag’
  • er zal 2x per jaar een nieuwsbrief verschijnen

Maar eerst is het tijd voor vakantie en tegen de tijd dat de scholen weer beginnen (24 augustus)  krijgen jullie via dit blog, TwitterFacebook, nieuwsbrief en de huis-aan-huisbladen bericht wanneer en hoe precies je weer bij Naaicafé DJ aan de slag kunt. vakantie naaicafe

»

  1. Affodil schreef:

    Ik ben een beetje jaloers op mensen die zo handig zijn met van die leuke stofjes en vindingrijk om van “iets” “iets anders” te maken. Ik heb het ooit (in de tijd dat de paarden nog konden spreken 😉 ) geleerd op school. Maar al zou je denken dat je met een professionele naaister als moeder de kneepjes helemaal in de vingers moet krijgen, niets is minder waar. Al mijn inspanningen werden meteen afgekeurd als ik om raad vroeg. Alles wat uit mijn handen kwam was in haar ogen enkel goed voor de voddenmand. Jaren heb ik het – ook wegens tijdsgebrek – maar zozo gelaten. Maar nu ik met pensioen ben wilde ik dat wel terug oppakken. Mijn moeder wou haar naaimachine weg doen, want ze kan er zelf niets meer mee. In plaats van eens te vragen of ik ze hebben wilde, heeft ze ze meteen maar weggegeven aan haar poetsvrouw. Ik zal me dus maar beperken tot jam maken en af en toe een breiwerkje. Je kan tenslotte niet alles willen …

Geef een reactie

