P1160688 Gorges du Tarn 1988_1

Mijn liefde voor het water is evident en die voor het kanovaren vind zijn oorsprong in 1988 toen ik mee ging met een groepsreis naar Frankrijk om te varen over de Gorges du Tarn.

Heel eerlijk gezegd was er toen geen sprake van liefde voor het kanoën want ik kon er geen barst van. Je moet je voorstellen dat ik toen veel dikker en minder sportief was en gelijk werd je in het diepe gegooid. Een snelstromend riviertje zoals de Tarn is nl. het wildste bovenaan waar je begint. De eerste dag leerden we dus in de kano stappen en uit de kano vallen. Je hebt nl. een spatzeil om en daarmee zit je vast aan de kano. Als je omslaat moet je aan de lus trekken om uit de kano te kunnen komen, naar de oppervlakte te zwemmen, je kano om te draaien, te legen en er weer in te klimmen. Laten we maar zeggen dat ik die omslaan techniek goed geoefend heb gedurende de vakantie.

Op een gegeven moment moesten we op een dieper punt met een kano van de rots af duiken. We zagen er allemaal wel een beetje tegenop maar ik ben toen als eerste gegaan want het ergste wat er kon gebeuren is dat ik om zou slaan. En dat was me al zo vaak gebeurd dat het me niks meer uitmaakte.

P1160686 Gorges du Tarn 1988_1

Je komt met de punt in het water en stuitert dan als het ware weer een beetje omhoog. Dan moet je je evenwicht bewaren. Daarom heb je je handen met paddel ook hoog en breed boven je. Wat was ik trots na afloop. Er is geen foto van mijn landing maar wel van die van iemand anders zodat je een idee krijgt hoe het werkt.

P1160687 Gorges du Tarn 1988_1

Afijn hier in Nederland is kanovaren veel minder spectaculair dan op een wild stromende rivier, maar je kunt wel op allerlei plaatsen komen die onbereikbaar zijn voor andere vervoersmiddelen en je krijgt er sterke armspieren van. Ik heb al eerder geschreven over de nieuwe kanoroute die bij ons wordt gerealiseerd – de blauwe verbinding – en dat heeft onze belangstelling ervoor zo sterk vergroot dat we overwegen zelf kano’s aan te schaffen. We gaan niet over een nacht ijs en daarom zijn we lid geworden van de lokale kanovereniging.

lekko_30_jaar_logo

Sinds de open dag hebben we al diverse donderdagen op Het Waaltje gevaren. Je moet eerst om kunnen slaan en weten hoe je op zijn kop uit de kajak komt voor je met een spatzeil mag varen, dus toen het onlangs eindelijk eens een beetje lekker warm weer was. Hebben we onze instructie daarvoor gehad. We moesten 4x achter elkaar: eerst zonder spatzeil, dan met spatzeil gesloten zonder peddel, dan met peddel meenemen/vasthouden en vervolgens omgegooid worden op een onverwacht moment door de instructeur. Ik heb van manlief wat foto’s gemaakt van duik nr. 3. Van mij zijn er geen foto’s want mijn mobieltje zat dan weer waterdicht opgeborgen.

20150625_201443_120150625_201453_120150625_201451_1

We zijn allebei goed gekeurd nu om met spatzeil te varen. Het voordeel daarvan is dat je broek niet zo nat wordt. Over een tijdje zal ik nog wel eens verder schrijven over onze vorderingen en misschien zelfs over een tochtje. Maar daar horen dan wel foto’s bij. Hoog op mijn verlanglijstje staat dus een waterdichte actiecamera. Ze zijn er in allerlei prijsklassen maar ik heb er geen verstand van. Als iemand tips heeft dan hoor ik het graag. Ik wil er alleen maar mee fotograferen en niet filmen. Verder moet hij makkelijk vastgemaakt kunnen worden aan iets want het is onhandig om hem om te hebben tijdens het varen.

»

  1. kliefje schreef:

    Leuk zeg! Ik kan er niks van. Sla altijd om en ben zelfs eens achterstevoren over een finish gekomen 😉

  2. Lou-ter-Lou schreef:

    Gaaf zeg!! Ik vond kanoën ook altijd erg leuk. Ook 1x een tocht gedaan, maar dan zonder dit soort enge dingen 😛 Cool hoor!!

  3. kungslilja schreef:

    Gaaf! Mijn man kanoot graag. Zelf heb ik het een paar keer gedaan. Erg leuk!

Geef een reactie

