ascis roze

Hardlopen is een leuke sport waar je niet veel voor nodig hebt, behalve een paar goede schoenen. Verder kun je het zo duur maken als je zelf wilt. Of toch niet?

20150312_181925_1

In maart kocht ik nieuwe hardloopschoenen van Asics. Ik zweer bij het model Nimbus van dat merk, dat me past zoals het muiltje Assepoester past. Nooit heb ik meer blessures gehad sinds ik hierop loop. Terwijl ik voorheen kampte met een ontstoken achillespees en vroeger met plantar fascietas. Ik vond de schoenen aardig aan de prijs me 179 euries maar vooruit ik gunde het mezelf omdat ik zo volhardend was geweest om terug te komen als hardloper na al dat operatiegedoe.

Onlangs was ik met een van mijn pubers op schoenenjacht – een verhaal op zich trouwens – en toen liep ik en passant even een Runnersworld binnen alleen maar om te kijken natuurlijk. Ik schrok me een hoedje van de prijsverhoging van loopschoenen. De nieuwe modellen in de door mij gewenste uitvoering kosten maar liefst 190 euries. Gezien het aantal kilometers dat ik afwerk per jaar heb ik toch twee paar nodig.

Ik ga dus nog maar gauw een paar kopen in de ‘oude’ uitvoering, zoals hierboven. Misschien een tip voor andere lopers. Diverse verkopers hebben me vertelt dat je loopschoenen zolang je ze maar niet gebruikt ongeveer twee jaar kunt bewaren voordat de demping vermindert. Maar zo gauw je er een keer op gerend hebt zet het slijtageproces zich in werking. Dus niet stiekum een keer gebruiken en dan voorlopig wegzetten want dan verpest je ze.

Ik gebruik zelf twee paar schoenen die ik tegen elkaar in draag. Verder heb ik ook nog trailschoenen. En hoe doen jullie dat? Wat is jullie favoriete schoen? Heb je iedere keer andere?

»

  1. Jan Schürmann schreef:

    Dag Dorethé,
    Met wandelen heb ik ontdekt, dat ik in de loop van drie jaren 4 paar schoenen had.
    Wandelschoenen zijn duurder in aanschaf, maar ze kunnen door één vakkkundige schoenmmaker, via wandelwinkel Alpage in Dordrecht worden verzoold. En dan maakt het niet uit. Met een zool kan je 2500 km lopen. Daarnaast komt een rugzak en de wandelkleding. Veel dunne laagje. Sommige mensen zweren bij aparte sokken. Wil je nog meer dan is een tentje wel fijn. (1 kg is mogelijk voor rond de 500 €). De slaapzak moet compact zijn en liefs net meer dan 500 gram, 200€.
    Groetjes
    Jan

    • djaktief schreef:

      Wel een verschil inderdaad Jan. Runningshoes gaan ca. 1000 km mee en zijn niet te verzolen. Op welk((e) merk(en) schoenen loop jij? Ik ga eens een kijkje nemen in de wandelwinkel die je noemt.

      Groetjes,

      Dorothé

  2. Hedwig schreef:

    Ik heb sinds kort 2 paar schoenen omdat ik train voor een marathon en dan is dat wat aangeraden wordt…. het is inderdaad erg kostbaar (ik heb ook Asics in dezelfde prijsklasse als jij). Ik heb wel korting h=gevraagd en gekregen omdat ik twee paar tegelijk kocht ….

    • djaktief schreef:

      Slim om korting te vragen Hedwig. Ik loop bewust steeds om en om een nieuw paar in om niet in een keer voor dubbele uitgaven te staan én om altijd over een paar goed ingelopen schoenen te beschikken.

      Groetjes,

      Dorothé

  3. kliefje schreef:

    Ik heb heel veel schoenen en draag elke dag wat anders. Of bedoel je dat niet? 😉

  4. ingewertwijn schreef:

    Hoi Dorothe,
    Ik loop niet hard dus heb geen hardloopschoenen nodig. Maar ik loop wel vrij veel, de afgelopen jaren gemiddeld 10 km per dag, volgens mijn fitbit.

    In de herst, winter en voorjaar draag ik leren halfhoge schoenen van Meidl. Behalve op kantoor, als ik daar aankom, trek ik nette schoenen aan 🙂
    Die Meindls heb ik al ruim twee jaar, zitten heerlijk en zijn nog lang niet aan vervanging toe.
    In de zomer draag ik wandelsandalen van Keens (met gesloten neus maar wel met openingen aan de zijkant, ideaal als je zoals ik gauw last hebt van te warme voeten). Die vervang ik elke twee jaar, het vetermechniekje eerder.

    Sinds twee jaar heb ik steunzolen, vanwege wat jij ook hebt, de griekse voet en nog wat kleine dingetjes. Netjes aangemeten door de podoloog. Die steunzolen vervang ik zo’n beetje elk jaar (en blijf de oude gebruiken), zodat ik langzaam een collectie opbouw. Die zolen Zijn prijzig (afhankelijk van je verzekering) maar maken wel dat ik goed recht sta en goed afwikkel, dus na enig verdriet omdat ik vanwege de steunzolen een hoop elegante schoenen niet meer aankon .. toch maar verstandig geweest.
    Heb nu nog maar weinig schoenen, eigenlijk alleen mijn wandelschoenen en een paar nette schoenen voor kantoor en andere gelegenheden.

    • djaktief schreef:

      Balen die voet problemen. Ik heb jaren op dichte Ecco schoenen met veters gelopen ook onder jurken en rokken 😦
      Wel super dat je de fitbit zo hard laat werken.

      Groetjes,

      Dorothé

      • djaktief schreef:

        Ik vergeet nog te melden dat steunzolen mij niet hielpen en injecties ook niet, maar die Ecco’s dus wel. Want nu kan ik zelfs weer op blote voeten lopen zonder pijn of problemen.

  5. ruud schreef:

    Hoi Dorothé
    Gelukkig ben ik niet zo blessuregevoelig en loop ik heel lang (te lang?) door op mijn schoenen. Je weet hoeveel ik loop, maar ik heb voor het laatst schoenen gekocht voorjaar 2014! En die schoenen (Nike Pegasus) kosten nog geen € 100 en bevallen mij al een stuk of 5 series lang….
    Ik bestel ze overigens (meestal) via internet bij Wiggle, ik zie daar nu ook Nimbus 17 voor € 121.
    Overigens prima service daar!

Geef een reactie

