logo naaicafe dj klosje-en-koffie-naaicafc3a9-jpeg1

Destijds – toen jongste in groep 8 zat – bereidde ik me voor op terugkeer op de arbeidsmarkt. Alles verliep echter heel anders dan ik verwachtte. Soms ben ik teleurgesteld dat ik geen vaste baan heb maar werkloos voel ik mij absoluut niet. Je moet werken aan werk oftewel #werkenaanwerk. Ik heb er heel veel van geleerd ondertussen en als blogger deel ik graag mijn ervaringen. Verder geeft het lesgeven in mijn eigen Naaicafé DJ me veel voldoening, maar een leuke baan – die ook financieel zoden aan de dijk zet – is heel welkom. 

linkedin-logo

In dit blog klik schreef ik globaal over het traject dat ik tot nu toe heb afgelegd om weer aan de slag te komen op de arbeidsmarkt.

Tja veel veranderingen: mijn allereerste baantje na mijn Schoeversopleiding was typewerk via een uitzendbureau maar dat zet ik nu echt niet meer op mijn CV en LinkedIn profiel. Tegenwoordig geen handgeschreven brieven meer maar mails met je CV naar werkgevers. Je CV is dan wel steeds toegespitst op de betreffende vacature en geen klakkeloos standaardverhaaltje. Het is een samenvatting van je persoonlijke gegevens, je werkervaring en opleiding waaruit blijkt dat jij dé kandidaat bent die ze zoeken. Niks mooie woorden maar harde feiten. Wat je 10 jaar geleden hebt gedaan is niet meer interessant  maar wel wat je nu doet en wat je met je basisopleiding gedaan hebt. Je moet jezelf echt verkopen want er zijn veel gegadigden en de spoeling is dun.

Wat je ook kunt doen is netwerken oftewel via via in contact proberen te komen met werkgevers of hun recruiters zodat ze aan jou denken als er een vacature is of je tippen voordat zo’n vacature bekend wordt.  Je zet daarom je CV ook op LinkedIn zodat geïnteresseerden een eerste indruk van je krijgen en je hoopt dat ze contact met je opnemen om je uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek. Ook kun je via netwerken meer informatie krijgen over het bedrijf zelf en hoe je jezelf daar zou kunnen verkopen.

 20150219_172826 profiel_1 1_1

We zijn nu veel meer visueel ingesteld door tv en smartphone. Beelden zeggen meer dan woorden en beelden kunnen woorden onderstrepen of juist teniet doen. Daarom heb ik me jullie ook gevraagd wat jullie van mijn profielfoto vonden. Terecht werd opgemerkt dat de bloglezers geen blanco mening hierover konden hebben dus ik ben toch te rade gegaan bij een beoordelingssite. Natuurlijk had ik uitgebreid gegoogeld op tips. Ik denk niet dat ik nu al de ideale foto heb gevonden maar voorlopig kan het ermee door.

Nog even uitleg over hoe zoiets werkt:

  1. maak een account aan bij bijv. Photofeeler
  2. verzamel credits door je mening over foto’s van anderen te geven
  3. upload je foto en kies voor beoordelen
    • minitest = 8 beoordelingen
    • globaal = 40 beoordelingen
    • precies = 80 beoordelingen
  4. de foto’s worden door echte mensen beoordeeld op de volgende criteria: competentie, vriendelijkheid en invloed
  5. je krijgt een mail als de beoordeling klaar is maar je kunt ook tussentijds kijken

Aanvullende informatie:

  • de foto’s worden door Photofeeler nergens anders voor gebruikt klik
  • tips voor betere foto’s klik en uitleg waarom je je eigen foto’s niet goed kunt beoordelen klik
  • je kunt ook foto’s met een ander doel laten beoordelen zoals bijv. voor dating maar ik blijf lekker bij manlief dus dat heb ik niet gebruikt.

Bij mij kwam er dit uit:

fotofeeler 1

fofofeeler 5

fotofeeler 2

fotofeeler 3

fotofeeler 6

fotofeeler 4

Ik heb bewust twee foto’s laten beoordelen om te zien hoe het werkte. Voorlopig komt overal mijn ‘rode foto’ of mijn Naaicafé-logo op. Want stel je voor dat mijn toekomstige baas contact met me zoekt via WhatsApp of Twitter en ik heb daar een hele lollige foto staan of nog erger …. geen foto of het Twitterei? Dat is toch een gemiste kans voor een goede eerste professionele indruk.

Bedankt Werkcafé Live voor de hulp bij mijn CV, de workshops en de profielfoto!

»

  1. Heleen schreef:

    Niet alleen je foto is beter, maar de hele look is beter! Zou m ook iets meer inzoomen zodat er meer hoofd en minder sjaal op staat, maar…. Ook potentiële werkgevers kijken maar 2 seconden naar de foto en scrollen door naar tekst en zijn geïnteresseerd in de mens achter het profiel! Keep going.

    Ps: volgens mij heb ik inderdaad het famous twitterei als foto😂😂😂

  2. Karien schreef:

    Interessante test. Ik ben bang dat vooral je leeftijd een minpunt is bij sollicitaties. Verder niks mis met jou! Hopelijk komt de juiste baan op het juiste moment op de juiste manier langs!

  3. Affodil schreef:

    Is er eigenlijk nog íets waar geen hulpsite voor bestaat? Handig.
    En inderdaad: die job komt er, niet opgeven!

Geef een reactie

